SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Max Fauconnier (TBWA): "De BAL is een unieke manier om de grootste reclame talenten van België te bereiken"

Zondag 4 Februari 2018


Max Fauconnier (TBWA):
De eerste Belgian Advertising League uit de geschiedenis – een voetbaltornooi tussen reclamebureaus, in partnerschap met Media Marketing – eindigde met de overwinning van TBWA. Het bureau haalde het van LDV United. In totaal namen tien bureaus deel aan deze eerste editie. Naast de twee eerstgenoemde verdedigden ook FamousGrey, These Days, Publicis, DDB, mortierbrigade, Boondoggle, Air en BBDO hun kleuren. Alle bureaus gaven elkaar een keer partij. Interview met Max Fauconnier die in het winnende team speelde en een van de drijvende krachten achter de competitie was.
 
Wat is je eerste indruk na deze overwinning?
Geweldig. Een schitterend gevoel om na een intense wedstrijd de titel binnen te halen voor een heleboel meegereisde supporters. Het was een zeer moeilijk wedstrijdbegin. Na 15 minuten stond het nog 0-0 en werden wij vooral rechtgehouden door onze doelman Yannick. Dankzij hem konden we de 0 houden in het openingskwartier. Na het eerste doelpunt van Sven was de trein vertrokken. Daarna hebben we de match als één blok gecontroleerd, wat eigenlijk ook onze grote sterkte was tijdens deze competitie. Net zoals in het werkleven, blonken we vooral uit in teamspirit en organisatie.
 
Hoe was het algemene niveau bij deze eerste editie?
Het niveau lag verrassend hoog eigenlijk. Uiteraard zijn er hier en daar wat verschillen tussen de bureaus, maar ploegen zoals FamousGrey, Publicis, LDV, These Days en Mortier slaagden er toch steeds in om minstens zeven man te vinden van een zeer degelijk voetbalniveau. Ook deden er bij veel ploegen vrouwen mee die zeker niet moesten onderdoen voor de mannelijke spelers.
 
Waarom is zo’n kampioenschap belangrijk?
Ik denk dat het een geweldige vorm van teambuilding is. Je ziet ook dat het enorm leeft binnen de verschillende bureaus. Bij ons op TBWA is er over niets anders gesproken de week voor de wedstrijd. Wanneer er dan ook nog eens veel supporters komen opdagen, zorgt dit voor een enorm leuke sfeer onder collega's. En achteraf is er natuurlijk ook de derde helft.
 
Hebben de deelnemende bureaus hun spelers geholpen of gesteund?
Ik kan natuurlijk niet spreken voor andere bureaus, maar TBWA heeft ons toch goed geholpen door te sponsoren in materiaal, kledij, logistiek en pintjes na de match. ;-) Elk bureau heeft ook netjes zijn deel van de huur betaald.
 
Zijn jullie van plan om de competitie open te stellen voor andere disciplines?
Nee, we mikken vooral op reclamebureaus momenteel. We hebben in het verleden aanvragen gekregen van bedrijven uit andere sectoren, oa media, maar hebben dit afgewezen. De reclamewereld is een kleine wereld waarin iedereen elkaar kent. Zo gebeurt het vaak dat mensen tegen vrienden of ex-collega's spelen. Dit voegt een extra dynamiek toe aan de competitie en een gezonde rivaliteit. Je voelt toch steeds wat gezonde spanning hangen tijdens de wedstrijden. Ook in de reclame sector blijkt voetbal een belangrijke bijzaak te zijn.
 
Wat was de grootste moeilijkheid waarmee jullie voor de organisatie van de competitie te maken kregen?
De kalender blijft een ongelofelijk moeilijke oefening. Je moet rekening houden met de agenda's van tien bedrijven. En zelfs dan is het vaak moeilijk voor veel bureaus om op de dag zelf aan voldoende spelers te geraken, met enkele forfaits als gevolg. Hier proberen we in het tweede seizoen een oplossing voor te vinden.
 
Heb je een boodschap voor eventuele sponsors?
Absoluut! Na een geslaagd eerste seizoen, zijn we voor het tweede seizoen volop op zoek naar partners en sponsors. Deze competitie is een unieke manier om de grootste reclame talenten van België te bereiken. Bij elke ploeg staan er wel creatief directeurs, Account directors, strategic directors en zelfs CEO's tussen de lijnen. We staan dan ook open voor elke vorm van partnership die de league op termijn nog kan verbeteren.
 
Nog een laatste woord?
Ik zou afsluitend gewoon nog even de verschillende spelers en vertegenwoordigers willen bedanken. We hebben ons ontzettend geamuseerd dit seizoen en elke wedstrijd is een zeer vriendschappelijke sfeer verlopen. Enkele minuten na onze overwinning kregen we massaal sms’jes van LDV'ers om ons te feliciteren. Ook al hadden zij de eindoverwinning minstens even hard verdiend. Dat toont dat de reclamewereld toch gewoon één grote familie blijft. Wat misschien ook juist de kracht is van deze league.



ARCHIVE / ASSOCIATIONS






INTERVIEW

Dominique Fontignies (FCA Group):

Dominique Fontignies (FCA Group): "Door onze influencer marketingstrategie kunnen we ons tot een jongere doelgroep van mannen en vrouwen tussen 18 en 35 richten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier