SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Arnaud Callaert (Roots): "Ik ben al op heel jonge leeftijd in het vak gerold"

Zondag 28 Januari 2018


Arnaud Callaert (Roots):
Affichage is een van de vaste ingrediënten in het leven van Arnaud Callaert. Sinds zijn geboorte in 1970 tot de oprichting van Roots vandaag. Het was ook in 1970 dat zijn ouders Marie-Louise en Victor Callaert ML & Vic Callaert boven de doopvont hielden, een van de allereerste bureaus gespecialiseerd in affichage. “Mama selecteerde de panelen en papa tekende de affiches”, herinnert Arnaud Callaert zich. Zo ontdekte hij het medium.
 
Daarna ontwikkelde hij zijn expertise bij zijn broer Thierry, de oprichter van Outdoor Services. Na een ommetje als Creative Manager bij Thierry Van Zeebroeck en Euro RSCG, begon hij in 2000 bij UM en nam de leiding over de affichageafdeling van het bureau. Daar kwam hij opnieuw Outdoor Services tegen, ondertussen overgenomen door IPG Mediabrands. Hij bleef bij het bureau tot net na de rebranding in Rapport. Eind 2017 was het Mediabrands-avontuur definitief afgelopen. Vandaag is het tijd voor Roots dat actief zal zijn op hetzelfde terrein als Outsight, Posterscope, Kinetic, Posterscope en Rapport.
 
Hoe zou je Roots omschrijven? Als een out-of-home mediabureau?
Het is een zuiver out-of-home bureau. Het zal zich uiteraard bezighouden met de media-aankoop, maar niet alleen daarmee. De waaier aangeboden diensten zal veel uitgebreider zijn, met inbegrip van brand activation, productie, creatief advies en zelfs consultancy, voor adverteerders of zelfs kleine regies die niet over dezelfde middelen beschikken als de marktleiders en die communicatieproblemen hebben of hun relationele inspanningen willen verbeteren. Bedoeling is het medium in zijn geheel valoriseren en een positieve evolutie in gang zetten.
 
Ga je partnerships sluiten voor de activering?
Inderdaad. Ik heb al een partnerschap gesloten met High5*, het bureau voor field marketing en brand activation dat opgericht werd door Gauthier Van Reepinghen. Je herinnert je vast nog wel dat het een departement is dat al bestond bij Outdoor Services, via Haka, en dat we in die tijd trouwens met Gauthier opgericht hebben. Vandaag is activering steeds meer een volwaardig onderdeel van out-of-home. Maar het is ook een discipline die het noodzakelijk maakt om je te omringen met de beste specialisten. En volgens mij is Gauthier de beste. Bovendien deel ik zijn visie op het vak.
 
Je hebt het ook over productie. Wat zal jouw inbreng zijn op dat vlak?
Ik wil meer dan enkel affiches drukken, zoals de meeste van mijn collega’s doen. Ik wil nieuwe wegen verkennen, zoals display bijvoorbeeld.
 
Heb je al klanten?
Robert & Marien, en het doet me bijzonder veel plezier om met deze tandem samen te werken. Ik heb veel te danken aan Alain Marien en Michel Robert. Behalve door mijn broer, is het dankzij hen dat ik nu sta waar ik sta. Zij schonken me in 2000 hun vertrouwen om de verantwoordelijkheid te nemen over het affichagedepartement van UM… Naast de paar missies die de mondelinge reclame me al opleverde, zijn zij mijn eerste officiële klant. Het bedrijf werd officieel opgericht op 22 januari.
 
Hoe zit het met de tools?
We hebben natuurlijk toegang tot de standaardtools, maar ik heb ook zin in nieuwigheden. Zo denk ik er bijvoorbeeld aan een nieuwe tool op punt te stellen om de creaties te visualiseren en te evalueren. Op dat project werk ik samen met een bevriende architect. Clear Channel en JCDecaux hebben al specifieke tools, maar ik denk dat het mogelijk is om eenvoudiger en efficiënter te werken.
 
Wat zal Roots onderscheiden van de andere gespecialiseerde bureaus?
Om te beginnen de vrijheid en de onafhankelijkheid waardoor mijn scope totaal, globaal is. Ik weiger niets. Dan is er ook de kennis van de praktijk, wat toch een fundamenteel gegeven is. Ik kan bogen op 25 jaar ervaring en er zijn er niet zo veel meer die het terrein nog kennen. Dankzij deze ervaring heb ik ook een uitgebreide kennis inzake creatie en de creatieve bureaus verworven.
 
Tot slot is er de nieuwsgierigheid. Dit medium evolueert permanent. Zoals in alle sectoren zijn er de data en digital. Dat zijn uiteraard belangrijke evoluties en domeinen waar ik een zekere expertise heb, maar ik ben ervan overtuigd dat papier niet zal verdwijnen.
 



ARCHIVE / MEDIA - OOH






INTERVIEW

Dominique Fontignies (FCA Group):

Dominique Fontignies (FCA Group): "Door onze influencer marketingstrategie kunnen we ons tot een jongere doelgroep van mannen en vrouwen tussen 18 en 35 richten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier