Fr

BRANDS

Jan Bosselaers (Alken-Maes): "De mensen die bewuster omgaan met voedingsproducten vormen een grotere groep dan de geheelonthouders"

Zondag 28 Januari 2018

Jan Bosselaers (Alken-Maes):

Op de vooravond van Tournée Minerale, ofwel een maand zonder alcohol, en ruim tien jaar na de lancering van Maes Zero% lanceert Alken-Maes een nieuw alcoholvrij bier. De brouwer ziet met Maes 0,0% opnieuw kansen, rekening houdend met de dalende pilsmarkt en het groeiende alcoholvrije segment. Tekst en uitleg door Jan Bosselaers, Marketing Directeur bij Alken-Maes.

Waarom lanceert Alken-Maes een nieuwe alcoholvrije pils?
In ons portfolio zitten met Maes Radler 0,0% en Maes N.A. (0,4% alcohol) al twee alcoholvrije bieren en we zien dat die in de lift zitten. Daarnaast is heel het segment van alcoholvrije bieren groeiende. Op drie jaar tijd is dat verdubbeld. Het blijft natuurlijk wel maar een fractie van het marktaandeel van de klassieke pils. De tweede reden is dat we ook merken dat meer en meer mensen kijken naar hun alcohol- en calorie-inname. Aldus lanceren we een product dat nog altijd die verfrissende, goed doordrinkbare smaak van pils heeft met zijn fruitige en moutige aroma’s, maar wel geen alcohol bevat en weinig calorieën. Het verschil met andere alcoholvrije bieren zit hem dus in de smaak en het aantal calorieën in de Maes 0,0% dat zeer laag is (20 kcal/100 ml).

In een trendrapport van Euromonitor International voor 2018 is er sprake van een grote groep 20-29-jarigen die geheelonthouder zou worden. Is dit een juiste voorspelling?
De mensen die bewuster omgaan met voedingsproducten zoals alcohol, suiker, vetten, brood, vlees en die aldus gebalanceerder willen leven, vormen een veel grotere groep dan die geheelonthouders. Zij zullen een veel grotere impact hebben op dit segment.

Wat zijn de grote uitdagingen op de pilsmarkt?
Iedereen weet dat de pilsmarkt in België al een tijdje onder druk staat. Daar zijn verschillende redenen voor. Een van de redenen is de bewustwording van mensen om geen alcohol te drinken wanneer ze moeten rijden. Daarom gaan mensen, als ze op café gaan, meer op hun bierconsumptie letten. Anderzijds verliest de traditionele pilsmarkt een significant deel van zijn volume aan het segment van de speciaalbieren. Daar moet je als brouwer rekening mee houden. Met de nieuwe Maes 0,0% willen we op een van die elementen inspelen en ervoor zorgen dat er meer gelegenheden zullen zijn om Maes te drinken.

Naar wie richten jullie zich?
Het is de gewone Maes-drinker, of hij nu man en vrouw is. We hebben nu eenmaal niet altijd zin in alcohol en alsmaar meer mensen zijn bezig met hun gezondheid. We richten ons ook op de horeca. We willen dat iedereen mee kan drinken wanneer er een avondje uit onder maten is gepland.

Hoe ziet het communicatieplan eruit?
De smaak van het product is het meest doorslaggevend, dus in eerste instantie focussen we op sampling. We zullen doorheen het jaar in media investeren via ons mediabureau Space, zowel in de klassieke als digitale media. We willen vooral het product naar voren brengen en ook de gelegenheden om het te drinken. We behoeden ons om te veel rond het 0,0% idee te communiceren. Het campagne-idee dat bedacht werd door ons bureau FamousGrey omschrijven we als ‘Met Mate. Zonder Mate’. Uit research van het onderzoeksbureau iVox blijkt dat een van de grootste frustraties van mannen is dat ze weinig met hun vrienden kunnen afspreken. Dat gebeurt meestal op café, maar daar kunnen ze niet veel alcohol drinken omdat ze de dag erna moeten werken of nog moeten rijden. Daar zullen we in de campagne op inspelen met een knipoog en onder de vlag van de ‘Maten. Makkers. Maes.’ slogan.

Archief / BRANDS