SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Tony Hertz: De sleutel tot goede radioreclame is betrokkenheid.

Vrijdag 4 April 2014


Tony Hertz: De sleutel tot goede radioreclame is betrokkenheid.
Dit jaar zal de jury van de Radio Lions voorgezeten worden door een oude bekende op de Belgische markt. Tony Hertz, ex-CD van McCann-Erikson Brussels en de oprichter van Radio & Brand Sound, The Philippines, geeft ons in afwachting graag een mini-masterclass over creativiteit op de radio.
 
Wat is een goede radiospot?
Volgens mij is dat een spot die gebruikmaakt van de twee krachtigste kenmerken van radio om de betrokkenheid van de luisteraars te wekken, die het verhaal en de waarden van het merk of het product communiceert en de luisteraars hierover een goed gevoel geeft. Het eerste kenmerk is de persoonlijke, emotionele band van de radio met zijn luisteraars. Veel studies tonen duidelijk aan dat radiospots een vergelijkbare emotionele impact tegenover televisie kunnen hebben, ondanks het visuele voordeel dat laatstgenoemde oplevert. Het tweede kenmerk is het vermogen om bij de luisteraar beelden op te wekken. ‘Beelden in klank’ zijn een heel oud cliché om radio te omschrijven, maar de beste manier om beelden te doen ontstaan in de verbeeldingswereld van de luisteraar is hem emotioneel betrekken, zodat hij zin krijgt om ze te visualiseren. Daarom is de sleutel tot goede radioreclame betrokkenheid, de combinatie van beide elementen. Ik zou er twee vitale creatieve elementen aan toevoegen. Ten eerste: nieuwe manieren om een product en zijn relatie met zijn gebruikers te beschouwen. Ten tweede: de expertise en uitstekende kwaliteit van de copy en de productie.

Is 30’’ de juiste format voor radioreclame?
De 30’’-spot heeft geen nadelen, op voorwaarde dat de boodschap op de juiste en een aantrekkelijke manier in dat formaat wordt doorgegeven. In mijn reel vind je spots van 10", 20", 30", 40", 45", 50" en 60". Veel ervan – ook van 10’’ – hebben prijzen gewonnen. De lengte hing altijd samen met een creatieve beslissing die soms genomen werd na discussie met het medium, maar nooit door het medium alleen. 30" is wel een slechte keuze als ze voortvloeit uit een gewoonte en het bureau wordt opgelegd zonder dat er rekening wordt gehouden met de door te geven boodschap of zonder enige discussie hierover.
 
Kun je enkele voorbeelden geven van radiospots en –campagnes die je bewondert?
Ik heb veel tijd besteed aan de zorgvuldige selectie van diegene die in mijn boek ‘The 7 Secrets of Creative Radio Advertising’ staan. Het handigste antwoord op die vraag staat dus op Amazon. Of je kunt je vraag voorleggen aan mijn vrienden van Q-Music die een versie voor België gepubliceerd hebben. Ik kan echter wel twee campagnes aanhalen die om diverse redenen niet in mijn boek staan. Ze komen uit de States, zijn pertinent, betrekkend de luisteraar, zijn grappig en vormen ongelooflijk lange saga’s. De eerste is ‘Real Men of Genius’ van Bud Light, die meer dan 200 spots omvat. Een verbazend en inspirerend voorbeeld van grootse radioreclame en geluidsbranding. Ze heeft de hele resem prijzen die ze in de wacht sleepte ruimschoots verdiend. De tweede campagne is die van Motel 6, met de humorist  Tom Bodett. Voorbeelden van deze twee campagnes vind je op YouTube, maar ook elders.
 
 



ARCHIVE / CREATIONS

JOBS


INTERVIEW

Vivian Schiller (Weber Shandwick):

Vivian Schiller (Weber Shandwick): "De waarheid heeft tegenwoordig meer te maken met emotie dan met feiten"



DOSSIER  



Nemen de consultants de reclame over?   


Op de belangrijke markten opent The Big Five de laatste jaren de portefeuille om allerhande digitale, service design en creatieve bureaus over te nemen. Palmen bedrijven als Deloitte Deloitte en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Wat kunnen media leren van de porno-industrie?  


Het begon met VHS, maar ook in digitale tijden is de impact van de pornowereld op nieuwe media en marketingtechnieken groot. Affiliate marketing, augmented en virtual reality… het zijn stuk voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Kantar TNS Connected Life 2017: gebruiksaanwijzing voor de toekomst  


Wie de barometer van Kantar TNS niet kent, heeft twee keer ongelijk: de indicatoren geven een actueel beeld van de concrete trends betreffende de connectie tussen consumenten en content. Deze...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier