SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Christian de La Villehuchet: "Bij Havas is het idee het nieuwe medium"

Zaterdag 13 Januari 2018


Christian de La Villehuchet:
Deze week kondigde Havas Brussel een reorganisatie van zijn management aan, met de komst van Werner Van Reck (ex-LDV en These Days) als Executive Creative Director aan de zijde van Managing Director Ann Voorspoels.
 
Tekst en uitleg door het duo, in het gezelschap van Christian de La Villehuchet, Global Chief Integration Officer van de groep Havas die ook Directeur van de Global Creative Council van Havas is en tegelijk CEO van de creatieve bureaus van Havas in België.
 
Waarom een commercieel creatief management?
Christian de La Villehuchet:
Iedereen heeft het vandaag enkel over media, terwijl we er bij Havas van overtuigd blijven fat het in de eerste plaats over ideeën moet gaan. Zoals Jacques Séguéla het goed verwoordt: ‘Het idee is het nieuwe medium’. Het idee moet absoluut centraal staan in onze roeping. Dat geldt des te meer nu we op alle fronten worden aangevallen, of het nu is op het vlak van consulting, digital of media. Als we niet weten waarom we bestaan, is de kans groot dat we met iedereen de strijd proberen aan te binden en dat we onze bestaansreden kwijtspelen: een pertinente connectie creëren tussen merken en doelgroepen.
 
In die optiek en aansluitend met ons wereldwijde #bettertogether project hebben we besloten het dagelijks beheer van onze grote bureaus – alsook dat van de bureaus die we als strategisch beschouwen – toe te vertrouwen aan een commercieel en een creatief. Dat is al het geval bij BETC in Parijs, maar ook in onze bureaus in New York, Chicago en Londen. Op termijn zullen een vijftiental van de 65 bureaus van de groep door zo’n duo geleid worden.
 
In Brussel was het de bedoeling om naast Ann die het bureau al sinds vijf jaar met brio leidt een hoogstaande creatief te hebben, creativiteit opnieuw een centrale plaats in het bureau te geven.
 
Wat voor profiel hebben jullie gezocht?
Ann Voorspoels:
In de #bettertogether-filosofie zijn beide woorden belangrijk. ‘Better’ omdat elk jaar beter moet zijn dan het vorige, op elk niveau. Op het vlak van creativiteit zochten we dus in de eerste plaats iemand die in staat zou zijn om die uitdaging aan te gaan. Een creatief met voldoende maturiteit die de brug zou kunnen slaan tussen de traditionele cultuur en digital. We wilden daarnaast iemand met een menselijke en empathische persoonlijkheid die alle troeven en persoonlijkheden binnen het bureau zou kunnen managen.
 
De keuze voor een senior als Werner gaat een beetje in tegen de stroming, toch? Meestal zoeken bureaus veeleer jonge profielen, digital natives…
Ik heb het liever over bagage. Werner is een creatief die kan bogen op een ruime ervaring en die in staat is zijn expertise in te zetten om aan de noden van adverteerders, maar ook van zijn bureau, te beantwoorden. Zijn succesverhalen bij LDV en recenter bij These Days bewijzen het. Voor mij bestaat er met andere woorden geen reclame van vroeger en van vandaag. Er zijn daarentegen mensen bij wie creativiteit in de genen zit en Werner is een van hen…
 
Werner Van Reck: Het klopt dat bureaus in de eerste plaats op zoek zijn naar jongere profielen, meer bepaald voor creatieve directiefuncties. Ik heb ook graag jongeren, omdat zij me jong houden. Maar een goede creatief moet net zo goed in staat zijn om graag in een driesterren restaurant als in een frietkot te gaan eten. Dat vraagt een zekere wijsheid. Ik ben nu 58 en ik weet wat ik kan maar ook wat ik niet kan. Bovendien zijn grijze haren een voordeel om een vertrouwensrelatie met de adverteerders te creëren. Het impliceert een grote luisterbereidheid, een oprecht discours en pertinentie antwoorden.
 
Een laatste woord ter afsluiting?
Ik ben zeer blij en erkentelijk ten opzichte van Ann en Christian dat ze me de kans geven om deze uitdaging aan te gaan. Het team dat we vormen en de creatieve resultaten die we willen bewerkstelligen, vormen een boeiende uitdaging. Om die aan te gaan zal ik me op vier grote prioriteiten concentreren: een visie en een nieuwe creatieve organisatie definiëren, de creatieve productie en de creatieve teams boosten, het bureau een nieuwe creatieve cultuur inblazen en de creatieve reputatie van Havas Brussels op de Belgische markt versterken.
 
Tot slot is het menselijk kapitaal van het bureau onze kostbaarste troef. Samen creëren we de cultuur van onze organisatie. Die cultuur moet andere mensen, merken en organisaties inspireren.



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION






INTERVIEW

Dominique Fontignies (FCA Group):

Dominique Fontignies (FCA Group): "Door onze influencer marketingstrategie kunnen we ons tot een jongere doelgroep van mannen en vrouwen tussen 18 en 35 richten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier