SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Ann De Bisschop (Medialaan): "De aandacht die besteed wordt aan welzijn, is ook een uitstekend argument voor een onderscheidende employer branding"

Zondag 15 Oktober 2017


Ann De Bisschop (Medialaan):
Ze schopte het tot directeur Radio bij Medialaan, maar vorig jaar gaf ze haar carrière binnen de groep bewust een andere wending. Als Director Corporate Identity & Wellbeing bekommert Ann De Bisschop zich voortaan om het lichamelijke en geestelijke welzijn van haar collega’s. Meer dan alleen maar een job voor een vrouw met een missie en een overtuiging.

Nieuwsgierig als we zijn vragen we ons af waar je verrassende carrièreswitch vandaan komt. Wat is er gebeurd?
Na zestien jaar in een commerciële en directiefunctie was ik aan iets anders toe. En ik ben eerlijk gezegd zeer graag met mensen bezig, dus heb ik mijn eigen functie uitgeschreven. Bij de directie hadden ze daar wel oren naar, dus vandaag ben ik onder andere verantwoordelijk voor ons interne wellbeing beleid.

Was dat nodig dan?
Als mediabedrijf functioneert Medialaan op mensen. Om kwaliteit te kunnen leveren, moeten onze werknemers zich goed voelen, maar we werken in een stressvolle omgeving, met een serieuze workload en veel deadlines. Om burnouts en langdurige afwezigheden te voorkomen, moeten we als onderneming dus investeren in gezonde, gelukkige, geïnformeerde en bijgevolg geëngageerde werknemers.

Op welke punten werk je concreet?
Mijn inbreng concentreert zich rond drie pijlers: fysieke en mentale gezondheid en voeding. Om dat trio te optimaliseren voer ik een brede waaier van soms kleine ingrepen door die een belangrijke impact op het geestelijke of lichamelijke welzijn van onze medewerkers kunnen hebben. Glijdende uren en thuiswerk zijn bijvoorbeeld nieuw binnen het bedrijf, maar kunnen een groot verschil maken in de stresservaring. Verder wordt er meer aandacht besteed aan beweging, bijvoorbeeld door fietsen ter beschikking te stellen, groepslessen yoga en boksen te organiseren, wandelmeetings te promoten en bewegen in het algemeen te stimuleren. Het werkt en het leeft binnen het bedrijf. Daarnaast worden er geregeld lezingen georganiseerd over onderwerpen als het belang van slaap, de gevaren van een zittend leven, enzovoort. Via mijn functie probeert Medialaan als bedrijf zijn mensen elke dag mee te helpen om gezonder te leven.

Je doet dit nu een jaar. Heb je al enig zicht op de resultaten?
Ik wil eerst even zeggen hoe blij ik ben dat de directie mee wilde stappen in dit verhaal. Het gebeurt niet vaak dat er binnen een bedrijf iemand specifiek en uitsluitend met deze problematiek bezig is. Echte metingen hebben we nog niet, maar het enthousiasme is groot. Concreet kunnen we al prat gaan op investeringen in de infrastructuur. Zo werden er bijvoorbeeld douches voorzien voor na het sporten, hebben we fietsen aangekocht en hebben we ook een bibliotheek met inspirerende literatuur. Op onze interne Facebook-pagina heb ik ook gemerkt dat mensen enthousiast zijn voor challenges zoals die met de fitbit, waarin ze uitgedaagd werden om elke dag een bepaald aantal stappen te zetten. De participatie ligt hoog, er is dus zeker een intern draagvlak. Het toont dat de aandacht die besteed wordt aan welzijn, ook een uitstekend argument is voor een onderscheidende employer branding.

Waar haal jij je inspiratie?
Ik ben naar veel mensen extern gaan luisteren, maar ook naar mijn eigen collega’s, om een start–stop-continue aanpak te lanceren: waar moeten we mee stoppen omdat het energie vreet en waar moeten we mee beginnen omdat het energie geeft? De grootste bekommernis is toch de grote werkdruk, maar het engagement en het werkplezier bij Medialaan zijn hoog. Dat betekent dat mensen zich alsmaar meer inzetten, wat op de lange duur een risico kan zijn. In die mate dat ze soms tegen zichzelf beschermd moeten worden. Ze moeten leren dat ze niet permanent met hun werk moeten bezig zijn en regelmatig moeten loskoppelen. Om er vervolgens met een frisse blik en in topvorm weer in te vliegen. Iets wat ik zelf elke dag weer doe!
 



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY

JOBS




INTERVIEW

Thierry Geerts (Google):

Thierry Geerts (Google): "We willen mee een rol spelen in de transformatie van de sector"



DOSSIER  



De consumenten van overmorgen beschreven door Steven Van Belleghem  


In zijn laatste boek met de titel ‘Customers the Day after Tomorrow’ beschrijft trendwatcher Steven Van Belleghem de impact van de derde fase in de digitale evolutie op de consumptiegewoonten. Hij...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe gericht adverteren met de predictieve technologie van Predicube?  


Predicube, de spin-off van Universiteit Antwerpen en iMinds die opgericht werd in november 2014 en zich specialiseert in predictieve data en profilering, maakte de resultaten bekend van haar...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier