SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Raf Debraekeleer (Radio Air Force): "De opmars van de interne productiehuizen is een onontkoombare evolutie"

Vrijdag 6 Oktober 2017


Raf Debraekeleer (Radio Air Force):
Raf Debraekeleer wordt door veel creatieven – en copy’s om te beginnen – beschouwd als ‘mijnheer Radio’ in ons land. Hij maakte het mooie weer bij het vroegere Duval Guillaume Brussel en bij Whar, de bekende geluidstudio uit de jaren 2000. Eind 2008 stapte hij over naar de andere kant en richtte hij zijn eigen studio Cobra op. Die verlaat hij nu om Radio Air Force, RAF voor de intimi, uit de grond te stampen.
 
Waarom verlaat je de geluidsstudio die je opgericht hebt met Christophe Cossement?
Dat was een heel moeilijke beslissing. Om het simpel uit te drukken, laten we zeggen dat Christophe naar links wilde en ik naar rechts.
 
Waar staat Radio Air Force voor?
Het is nog maar een project. Ik wil een gratis online platform of een blog creëren, waar ik mijn passie voor radio in het bijzonder en geluid in het algemeen wil delen. Ik heb het altijd leuk gevonden mensen op dat vlak te inspireren. Ik zal daar alles posten wat ik interessant vind en vooral wat kan helpen om audioproducties te verbeteren. Nu neem ik een maand de tijd om zoveel mogelijk mensen te ontmoeten, om zo een duidelijk beeld te krijgen van hun noden en verwachtingen.
 
Hoe zie jij als radio-expert de opmars van de interne productiehuizen bij de bureaus?
Het is in de eerste plaats een financiële kwestie. Het materiaal is de afgelopen jaren zo veel democratischer geworden dat het makkelijk geworden is om voor een lagere prijs een studio in het leven te roepen. Het is allemaal begonnen met de postproductie van beeld en de volgende etappe was nog makkelijker: je moest gewoon een paar plug-ins en een microfoon toevoegen. Het is een logische en onomkeerbare evolutie. Persoonlijk vind ik het jammer dat het enkel uit economische overwegingen gebeurt, en niet om talent aan te trekken of de producties te verbeteren. Deze beslissingen worden genomen door financiële directeurs en niet door CD’s.
 
Zijn de klassieke productiehuizen dan bedreigd?
Dat denk ik niet. Enkel de grote structuren met een omvangrijk volume kunnen zich de investering veroorloven. Op de Belgische markt zijn er veel producties voor kleine adverteerders die niet noodzakelijk samenwerken met een groot bureau. Zet je radio maar eens aan, dan hoor je dat meteen. Het zijn vooral retailers voor wie radio een belangrijk en strategisch medium is. Dat soort adverteerders en hun bureaus zouden de toekomst van de sector moeten verzekeren.
 
Is het denkbaar dat Raf zijn comeback maakt in de bureauwereld?
Ik sluit niets uit; ik ga daar naartoe waar ik mijn strijd voor betere radioproducties kan voortzetten.



ARCHIVE / CREATIONS

JOBS




INTERVIEW

Meet & read @ UBA Trends Day David Mattin, Head of Trends & Insights, TrendWatching (UK)

Meet & read @ UBA Trends Day David Mattin, Head of Trends & Insights, TrendWatching (UK)



DOSSIER  



Merit Awards 2018: de laureaten


Dit jaar bestond de jury van de Merit Awards naast de redactie van MM uit Isabelle Peeters (BBDO), Madeleine Leclercq (Tramway 21), Davy Caluwaerts (Zenith), Gregory Ginterdaele (DDB) en...


en savoir plus


Toen Volkswagen in Duitsland zijn mediabureau verving door een AI-platform


Twee jaar geleden vertrouwde Volkswagen zijn digitale mediabudget toe aan het Deense mediabureau Blackwood Seven ten nadele van MediaCom. Geen groot nieuws, ware het niet dat Blackwood Seven dat...


en savoir plus


De consumenten van overmorgen beschreven door Steven Van Belleghem  


In zijn laatste boek met de titel ‘Customers the Day after Tomorrow’ beschrijft trendwatcher Steven Van Belleghem de impact van de derde fase in de digitale evolutie op de consumptiegewoonten. Hij...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier