SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Anti-zwaartekrachtpen versus houten potlood, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 8 Oktober 2017


Anti-zwaartekrachtpen versus houten potlood, door Fred Bouchar (MM)
Sinds de explosie van de online reclame weten we allemaal dat de positie van de communicatiebureaus onzekerder wordt door de impact van de internetreuzen en businessconsultants. Traditionele spelers zoals WPP, Omnicom, Publicis, IPG en Dentsu moesten hun strategie herzien. Om de adverteerders beter te begeleiden in hun digitale transformatie, hebben ze hun technologische en consultancy expertise versterkt.
 
Daardoor komen bepaalde ‘digitale parels’ als SapientRazorfish bij Publicis of Akqa bij WPP nu in het vizier van veelvraat Accenture, als we Natixis-media-analist Jérôme Bodin mogen geloven. In Campaign verwijst hij naar deze bureaus die ooit voor veel geld werden overgenomen, maar vandaag voor een veel lagere prijs opgekocht zouden kunnen worden. Bodin gaat zelfs nog verder. Rekening houdend met de beursnotering van de Franse groep (-11% in een jaar tijd) en de Britse structuur (-22%), en wetende dat de aandelen van Accenture verhandeld worden voor een veelvoud van 20 keer zijn winst versus elf keer voor WPP en Publicis, stelt hij zonder aarzelen dat beide groepen vandaag uitgelezen doelwitten zijn voor de consultant.
 
Wat enkele jaren geleden ondenkbaar leek, wordt nu wel geloofwaardig, als je ook weet dat de beurskapitalisatie van Accenture (90,4 miljard dollar) overeenkomt met meer dan het dubbele van WPP en Publicis… samen (respectievelijk 13,3 miljard dollar en 17,5 miljard dollar).  
 
“De kloof tussen de waarde van Accenture en die van de reclamebureaus is nog nooit zo groot geweest”, verklaart Bodin. Hij voegt eraan toe dat de “fusies en overnames op grote schaal opnieuw aan de orde zijn door de plotse en verbazende verslechtering van de reclamemarkt.”
 
Volgens de analist is het enige minpunt aan deze evolutie dat creatief talent zich wel eens zou kunnen afkeren van de bureaus. Dat is een mening die veel experten delen.
 
“Creatieven hebben meer keuzes. Ze kunnen aan de slag gaan bij een groot adviesbureau, een technologiebedrijf en een start-up die grootgebracht is met risicokapitaal”, verklapte Ogilvy-baas John Seifert ons onlangs. “We vissen in elk geval in dezelfde vijver, we willen allemaal de witte raaf vinden die met data kunnen jongleren, blijk geven van ondernemingszin en creativiteit, over analytisch talent beschikken en thuis zijn in de nieuwste technologieën. Kortom, we zijn allemaal op zoek naar grote conceptuele denkers van het kaliber van David Ogilvy.”
 
Is het dat trouwens niet waaraan het de Accentures, Deloittes en CapGemini’s van deze wereld aan ontbreekt? Aan mannen als David Ogilvy, Bill Bernbach, Lee Clow, David Droga, Peter Ampe, Geoffrey Hantson, Jens Mortier, Katrien Bottez, Eric Hollander, om er maar een paar te noemen?
 
Toen de NASA zijn eerste astronauten de ruimte in stuurde, merkten ze al gauw dat hun balpennen niet werkten door het ontbreken van de zwaartekracht. Om dat probleem op te lossen deed het bureau een beroep op Andersen Consulting – de voorlopers van Accenture. Die vonden na verloop van tijd de oplossing. Na tien jaar zoeken en twaalf miljoen dollar honorarium (in die tijd!) konden de Amerikaanse astronauten eindelijk door de ruimte zweven met een anti-zwaartekrachtpen waarmee ze in eender welke positie konden schrijven bij een temperatuur tussen -80 en +300 graden.
 
Stel dat dezelfde brief toevertrouwd was geworden aan een creatief in een bureau. Wellicht hadden ze daar gewoon voorgesteld om de balpennen te vervangen door houten potloden. Simpel. En precies wat de Russische kosmonauten heel de tijd deden.



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS




INTERVIEW

Karl Gilis (AGConsult): Facebook balanceert op randje van ethisch aanvaardbaar digital persuasion design

Karl Gilis (AGConsult): Facebook balanceert op randje van ethisch aanvaardbaar digital persuasion design



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier