SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld

Donderdag 5 Oktober 2017


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld
Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op tafel, wat het mogelijk maakte om tot dusver meer dan 130.000 projecten te financieren. Een gesprek met een van de CEO’s, Yancey Strickler.
 
Toen Hollywood op een zachte lentedag in 2015 naar Zuid-Frankrijk afzakte voor het jaarlijkse filmfestival in Cannes, hoopten de doorgewinterde regisseurs Brad Bird en Cameron Crowe de show te stelen met de release van hun recentste respectieve blockbusters, Tomorrowland en Aloha.
 
Het duo bleef helaas op zijn honger zitten, want een nieuwkomer ging met de aandacht van de filmwereld lopen, waardoor hun inspanningen in het niet verzonken.
 
De schuldige heette ‘Kung Fury’ en was het werk van David Sandberg. De Zweedse, in het Engels gedraaide film over krijgskunst, was een experiment ontsproten aan de verbeelding van een enigszins armoedige 29-jarige die nooit eerder een film gemaakt had. Hij nam zowel de regie als de hoofdrol voor zijn rekening. In tegenstelling tot de films van Bird en Crowe die konden bogen op een sterrencast en een budget van meerdere miljoenen, zag ‘Kung Fury’ het levenslicht dankzij een crowdfunding campagne op Kickstarter.
 
Volgens Yancey Strickler, medeoprichter en chief executive van Kickstarter, illustreert de anekdote precies waarvoor het platform ontworpen werd. “Dezelfde dag waarop deze grote jongens uit Hollywood uitpakten met hun kaskrakers, presenteerde een totaal onbekende kerel uit Zweden zijn zelfgemaakte creatie die meteen de opvallendste film van Cannes werd”, vertelt Strickler. “Wij zijn er om die outsiders een stem te geven, om te proberen mensen op lange termijn in staat te stellen de platgetreden paden te verlaten.”
 
De campagne bleek een buitengewoon succes en de interesse voor de film groeide aan. Tienduizenden fans haastten zich om bij te dragen tot de financiering van het project dat omschreven werd als een ‘absurde action comedy’, met “Arcade-robots, dinosauriërs, nazi’s, vikings, Noorse goden, mutanten en een super-kungfu flik die Kung Fury heet, allemaal verpakt in een avontuur met hoog eighties gehalte”. In nog geen maand tijd slaagde Sandberg erin 630,019 dollar bij elkaar te krijgen en een jaar later was hij de ster van Cannes.
 
Strickler herinnert hoe opgewonden en energiek hij zich voelde nadat hij de trailer van Kung Fury gezien had en vaststelde dat de community van Kickstarter-investeerders het project ook wel kon smaken. “Als je gewoon naar de trailer keek, bleef je achter met het gevoel iets compleet nieuws te hebben ontdekt, iets wat je nog nooit gezien had. Het project haalde uit het niets 600.000 dollar op, hoewel de maker totaal onbekend was.”
 
Creatie steunen

In een rustig hoekje in een hotel in Shoreditch, ver van de tientallen mensen die over hun Apple-laptop gebogen zitten, nipt Strickler van een cappuccino en een groen sapje. Hij draagt een groen hemd en een dikke bril. Hij vertelt dat de anekdote zijn verlangen weerspiegelt om Kickstarter te zien werken als een hefboom die onafhankelijke kunstenaars zou aanmoedigen om het monopolie van grote studio’s inzake cultuur te doorbreken. “Onze missie bestaat erin creatieve mensen te ondersteunen en hen te helpen om hun ideeën te verwezenlijken.”
 
Strickler richtte Kickstarter op in 2009, samen met twee vrienden, als een manier om de ideeën van kunstenaars en vernieuwers te financieren. De drie initiatiefnemers hadden elk een creatieve achtergrond, wat hun verlangen om het platform te starten aanwakkerde. Strickler was een voormalig muziekjournalist, Perry Chen kunstenaar en Charles Adler grafisch ontwerper.
 
Het model was eenvoudig: in ruil voor hun centen kregen de weldoeners extraatjes als een gepersonaliseerde versie van een product, een rol als figurant in een film of een vermelding in een song of boek. Kickstarter van zijn kant hield een stuk van de opgehaalde giften in – momenteel 5 procent.
 
Tijdens zijn tweede jaar was Kickstarter uit de rode cijfers. Bij zijn achtste verjaardag onlangs bereikte het platform een nieuwe mijlpaal, toen de opgehaalde fondsen de kaap van drie miljard dollar rondden. Tot nu toe werden meer dan 130.000 Kickstarter-projecten gefinancierd door 12,8 miljoen gebruikers.
 
Kickstarter is niet uit hetzelfde hout gesneden als de meeste start-ups uit Silicon Valley, want de oprichters koesterden nooit de ultieme doelstelling om veel geld te verdienen. “We wisten dat we om dit project te laten uitgroeien tot de best mogelijke versie het niet zouden gaan uitbuiten om zo rijk mogelijk te worden. Geld was niet onze drijfveer en we zwoeren dat we die weg niet zouden inslaan”, aldus Strickler. “We waren er altijd van overtuigd dat we nooit zouden verkopen en nooit naar de beurs zouden gaan.”
 
Naar het voorbeeld van de Medici

De voordelen van Kickstarter voor initiatiefnemers liggen voor de hand. Op voorwaarde dat hun idee de community interesseert, kunnen ze een manier vinden om het zonder al te veel risico’s in de praktijk te brengen. De motivatie van de weldoeners is dan weer minder transparant. Strickler geeft toe dat de return on investment die ze krijgen niet bijzonder hoog is. Volgens hem bestaat de grootste drijfreden erin dat ze zich een deel van het proces voelen. Een ethiek die dicht aanleunt bij de manier waarop hij zijn business runt.
 
De oprichter omschrijft de kleinschalige investeerders als de ‘mini-Medici van onze tijd’. Daarmee refereert hij naar de beroemde Italiaanse bankiersfamilie die een cruciale weldoenersrol speelde tijdens de “Het gaat niet om de paus, noch om de koning, maar gewoon om een gewone medemens met een job die in zijn vrije tijd vrijwillig als weldoener optreedt voor mensen met nieuwe ideeën.”
 
Kickstarter en zijn rivalen Indiegogo en GoFundMe gingen vlak achter elkaar van start aan het einde van de jaren 2000; ze openden een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van crowdfunding. Het was in de naweeën van de financiële crisis en de traditionele investeringsaders voor start-ups en creatieve projecten waren opgedroogd. Op zoek naar manieren om innovatie levendig te houden haalden de drie platformen inspiratie uit een financieringsmethode die de kunstwereld voor eeuwen gehanteerd had: het publiek om steun vragen in ruil voor een niet-financiële beloning.
 
In 1885 lanceerde de gereputeerde krantenuitgever Joseph Pulitzer een van de eerste beroemde crowdfunding campagnes voor de granieten sokkel. Toen de Verenigde Staten niet in staat bleken om het geld zelf bij elkaar te krijgen, zette Pulitzer een advertentie in zijn krant, The New York World, waarin hij de lezers opriep te helpen. Meer dan 160,000 schenkers uit alle lagen van de bevolking gingen in op zijn verzoek en brachten het vereiste bedrag samen (toen 101,091 dollar). Aldus traden ze toe tot de geschiedenis van het emblematische standbeeld.
 
De medeoprichters van Kickstarter dachten oorspronkelijk dat de schenkers vooral hun steun zouden verlenen aan projecten van mensen die ze al kenden, zoals een muzikant wiens eerste album ze bijvoorbeeld goed vonden. Ondertussen is gebleken dat de site een gemeenschap van enthousiastelingen telt die elke dag komen kijken op zoek naar nieuwe ideeën om te steunen. Meer dan de helft van het dagelijks gestorte geld is afkomstig van weerkerende investeerders.
 
“Ze zijn enthousiast, het zijn mensen die het spannend vinden om mee te werken aan een nieuw idee. Ze vinden het cool om daar een rol in te spelen”, zegt Strickler. De vaakst voorkomende gift bedraagt 25 dollar en de populairste projecten vallen onder de noemer van de nieuwe technologieën of spelletjes. Zelf besteedde Strickler tienduizenden dollars aan de ondersteuning van meer dan 2000 projecten. Hij schat dat hij ongeveer op de vijftiende plaats zou staan in de rangschikking van mensen die meer dan 100.000 dollar geïnvesteerd hebben.
 
Verankerd in nieuwe technologieën

Zowel Strickler’s passie als de geschiedenis van crowdfunding tonen hoe het platform kan helpen om de kunst te boosten. In de 21ste eeuw is er echter een andere industrie die steeds meer haar voordeel doet met crowdfunding. Kickstarter is vandaag wellicht het bekendst als lanceringsplatform voor nieuwe technologische producten.
 
Een bekend voorbeeld is dat van Palmer Luckey en de lancering van de Oculus Rift VR-headset. Dat werd gelanceerd via een Kickstarter-campagne die in 2012 2,4 miljoen dollar ophaalde, afkomstig van 9,522 weldoeners. Luckey was amper 19 toen en met het geld kon hij het prototype dat hij in de garage van zijn ouders op punt gesteld had, uitbouwen tot een toonaangevende VR-headset die nu eigendom is van Facebook.
 
Ook de oorspronkelijke Pebble smartwatch werd werkelijkheid dankzij het platform. Hetzelfde jaar waarin de Oculus Rift gelanceerd werd, haalde Pebble bijna 10.3 miljoen dollar op met de steun van 68,929 weldoeners op Kickstarter. Het hardware bedrijf dat onlangs verkocht werd aan Fitbit, haalde vervolgens op dezelfde manier nogmaals 33.2 miloen dollar op voor de Time en Time 2 horloges.
 
Uiteraard waren er naast al deze succesverhalen op Kickstarter ook een paar grote flops die de schenkers ontgoocheld achterlieten. Een ervan was de Zano drone. De bedenkers beweerden dat die verbinding kon maken met een smartphone, zodat de geschoten beelden makkelijk online gedeeld konden worden. Torquing Group haalde meer dan 3 miljoen dollar op bij 12,075 mensen, maar slaagde er niet in het product af te leveren en ging failliet. Kickstarter nam een onderzoeksjournalist onder de arm om uit te zoeken wat er verkeerd ging.
 
“Als de doelstelling is een onfeilbaar systeem te creëren, krijg je uiteindelijk een structuur die nog conservatiever is dan een bank en dat is zeer contraproductief”, aldus Strickler.
 
Kickstarter schat dat 40% van de projecten erin slaagt funding te krijgen en dat 9% hiervan mislukt. Een deel van het probleem zou erin bestaan dat de investeerders vaak amateurs zijn en dat zorgvuldig beheer moeilijk kan zijn. Strickler erkent dat de dienst nooit de ambitie had om alle mislukkingen uit te sluiten. “Ik denk niet dat we een onfeilbaar platform kunnen beloven”, zegt hij. “We vangen dit op door zeer transparant te werken en te aanvaarden dat het fout kan gaan.”
 
Openbaar nut

Het vermogen om mislukkingen te aanvaarden zit ingebakken in het business model dat aan de basis ligt van Kickstarter: dat verleent voorrang aan creativiteit die zwaarder doorweegt dan return on investment. Slechts enkele maanden na de release van ‘Kung Fury’ in 2015 ging Kickstarter opnieuw van start als een Public Benefit Corporation, een ondernemingsvorm met winstoogmerk die zich toelegt op een doel dat verder gaat dan zoveel mogelijk winst maken voor de aandeelhouders.
 
Als een onderdeel van zijn mission statement heeft het bedrijf de opdracht te strijden voor de rechten van kunstenaars, kunst- en muziekonderwijs te promoten en gelijkheid te bevorderen. Voor Strickler is de toegang tot onafhankelijke funding-formules belangrijker dan ooit. “De toekomst voor de financiering van kunst in de States en het UK is onzeker. Ik zie zo voor me hoe we van een land met een grote culturele rijkdom evolueren naar schaarste. Die evolutie gaat razendsnel.”
 
In een wereld waar Donald Trump president van de Verenigde Staten is, bestaat de kans dat creativiteit en innovatie meer met uitsterven bedreigd zijn dan in de nasleep van de financiële crisis.
 
Cara McGoogan (The Telegraph/The Interview People)



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Hans De Rore:

Hans De Rore: "Mediafin lanceert 'Only Human' garantie"



DOSSIER  



Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Gold Best Multi Channel Campaign + Bronze Best Awareness Campaign
'Dare to play' (LDV United/Special Olympics)
 
Unified Sports is een categorie die meerdere sporten met verschillende regels...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Effie 2017: 13 winnaars  


Hoewel de organisatoren het aantal dossiers dat oorspronkelijk ingediend werd niet aankondigden, waardoor er geen vergelijkingen kunnen gemaakt worden van het ene jaar ten opzichte van het andere,...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier