SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

No pasarán!, door Griet Byl (MM)

Zondag 17 September 2017


No pasarán!, door Griet Byl (MM)
’t Waren op zijn zachtst gezegd bewogen dagen in televisieland, de afgelopen week. TF1-baas Gilles Pélisson werd net niet gelyncht na zijn non-speech tijdens de nochtans bomvolle BMMA-lunch, RTL Belgium maakte zijn gevreesde en gewraakte #Evolve herstructureringsplan bekend en SBS lanceerde officieel zijn langverwachte Smart Ad. Dat platform voor addressable tv moet niet alleen helpen om de slabakkende reclamebestedingen waarmee televisie te kampen heeft uit het slop te halen, maar ook weerwerk bieden tegen de gevreesde GAFAN.

Tenzij je van Venus of Mars komt, is het je wellicht niet ontgaan dat het vijftal – Google, Amazon, Facebook, Apple en Netflix - ondertussen gebombardeerd is tot publieke vijand nummer een. Niet alleen door de audiovisuele media overigens. Ook de pers doet zijn duit in het zakje. Zo willen Medialaan en De Persgroep met hun toekomstige gezamenlijke regie genoeg lokaal gewicht in de schaal leggen om adverteerders een plaatselijk alternatief te bieden voor de internationale platformen. Aldus willen ze proberen het reclamemanna binnen de landsgrenzen houden, onder andere ook om de lokale productie te kunnen blijven financieren. Die is immers essentieel om de kijkers te blijven aanspreken, een essentiële voorwaarde om de adverteerders te interesseren. Een zo is de cirkel rond. Het was dezelfde motivatie die Rossel en Les Editions de l’Avenir dreef toen ze enkele dagen geleden aankondigden dat ze samen het monument van IP Press overnemen.

Maar er is meer. Alsof de druk van buitenaf nog niet volstaat, kampt de beeldbuis vandaag daarenboven met een versnipperend bereik. En dan bedoelen we niet van verschillende merken, maar wel op uiteenlopende dragers. Nooit werd er meer beeld geconsumeerd dan nu, maar dat gebeurt tegenwoordig allang niet meer uitsluitend in het salon. Schermen zijn troef, gemiddeld een stuk of zes per gezin, en alomtegenwoordig, altijd en overal. Elk met hun eigen verbruikscontext en profiel. Probeer daar maar eens aanbevelingen of bevindingen inzake Total Video uit te distilleren! Zekerheden bestaan niet meer. Het ziet er dus naar uit dat televisie, na de pers en de radio, nu ook toe is aan een revolutie die het medium zal verplichten zichzelf in vraag te stellen en opnieuw uit te vinden. Dat zal niet gaan zonder bloed, zweet en tranen. Zoals in elke goeie televisieserie dus.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Hans De Rore:

Hans De Rore: "Mediafin lanceert 'Only Human' garantie"



DOSSIER  



Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Gold Best Multi Channel Campaign + Bronze Best Awareness Campaign
'Dare to play' (LDV United/Special Olympics)
 
Unified Sports is een categorie die meerdere sporten met verschillende regels...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Effie 2017: 13 winnaars  


Hoewel de organisatoren het aantal dossiers dat oorspronkelijk ingediend werd niet aankondigden, waardoor er geen vergelijkingen kunnen gemaakt worden van het ene jaar ten opzichte van het andere,...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier