SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Social newssites: monkey business?

Maandag 24 Maart 2014


Social newssites: monkey business?
’t Is me wat, met de pers tegenwoordig. Doemdenkers hebben de mond vol over het einde van de journalistiek en krantenuitgevers zien hun verkoopcijfers afbrokkelen, waarbij het (gratis) internet en de sociale media als grote schuldigen met de vinger gewezen worden. In een poging de tendens om te buigen, wordt op velerlei manieren geëxperimenteerd met betaalmuren, diversificatie en nieuwe formaten, zoals de longread. Tegelijk staat een nieuwe generatie – jawel - nieuwsmakers op die rotsvast gelooft in een ander, louter digitaal model: de combinatie van hapklaar nieuws en luchtig entertainment, gefinancierd door native advertising en crowdfunding, met een stevige verankering in de sociale media. Modefenomeen of fundamentele stijlbreuk?
 
Niemand ontsnapt aan een dosis guilty pleasures, zoveel is zeker. Dus ook jij bent vast al blijven hangen op sites als Upworthy of BuzzFeed, de razend populaire Amerikaanse infotainment site die in 2006 van start ging. Oorspronkelijk bevatte hij vooral triviale berichten met catchy titels en allerlei lijstjes, voorzien van veel beeld, maar de laatste tijd neemt ook het ‘serieuzere’ nieuws er een steeds grotere plaats in.
Oprichter en CEO Jonah Peretti definieert de surfervaring op zijn site als volgt: “Het is als in een Parijse bistro zitten. Je hebt een boek van Sartre bij, een exemplaar van Le Monde, je eigen krant, en naast je zit, zoals zo vaak in Parijs, een schattig hondje. Je proeft het proza van Sartre, bladert door de krant en aait het hondje. Let wel, je wordt niet dommer omdat je dat hondje aait. Je reageert gewoon als een menselijk wezen.”
Of om het anders uit te drukken: je kunt net zo goed geïnteresseerd zijn in gossip of grappige poezen en je toch betrokken voelen bij de internationale politiek of het ellendige lot van de Syrische vluchtelingen. Waarom zou je dan, als nieuwssite, niet beide soorten informatie op een enkele site combineren en aldus extra veel mensen aanspreken?
 
LOLCats & lists
Dat het geen slechte zet is, bewees BuzzFeed ondertussen ruimschoots. De site trok vorig jaar meer dan 130 miljoen unieke bezoekers en bestaat in meerdere lokale versies, waaronder een Spaanse en een Franse (om er meer twee te noemen). Die worden overigens grotendeels vertaald met behulp van Duolingo, een site die voor zijn vertalingen een beroep doet op internauten. Ook commercieel ziet het er eerder goed uit, want sinds vorig jaar is BuzzFeed rendabel.
Geen wonder dat het model navolging kreeg. Ook in ons land, waar begin januari Newsmonkey boven de doopvont werd gehouden. De site is een initiatief van drie oudgedienden van De Persgroep: Mick Van Loon (oprichter en tien jaar hoofdredacteur van HLN.be), Wouter Verschelden (ex-hoofdredacteur De Morgen) en Patrick Van Waeyenberge (voormalig directeur digitaal De Persgroep).
Net zoals zijn beroemde voorbeeld wil Newsmonkey een mix brengen van breed populair nieuws, achtergrondverhalen en entertainment, geschreven met een focus op sociale media. “Het verschil tussen info en vermaak enerzijds en tussen quality en popular anderzijds vervaagt”, aldus managing director Patrick Van Waeyenberge. “Toch bij de doelgroep waarop wij ons richten.”
Dat zijn de 18-34-jarigen, de social natives zoals ze ook wel eens genoemd worden. Het is een generatie die opstaat en gaat slapen met de sociale netwerken binnen smartphone bereik. “Daarom wilden we een medium dat vertrekt vanuit de sociale media”, vervolgt de managing director. “De nieuwsconsumptie van deze mensen hangt voornamelijk af van wat ze daar tegenkomen. Dat merken we bijvoorbeeld aan de manier waarop ons bereik tot stand komt: voornamelijk via shares, hoewel we ook nieuwe bezoekers aantrekken langs portals en zoekmachines als Google.”
Zijn uitspraak wordt bevestigd door Stijn Lehaen die aan het hoofd staat van VRT Start-up, de afdeling van de openbare omroep die aan de hand van testprojecten experimenteert met het gebruik van nieuwe media bij jongeren. Een van de experimenten is de sociale nieuwssite sambal.be die net als Newsmonkey nieuws mengt met lichtere en leukere onderwerpen: “We hebben gemerkt dat het inderdaad erg moeilijk is voor een site om from scratch bereik op te bouwen. Je moet het hebben van shares en doorkliks, bijvoorbeeld via Facebook en Snapchat. Vooral dat laatste is trouwens aan een zeer stevige opmars bezig, vandaar dat we bij wijze van project ninjanieuws in het leven geroepen hebben, speciaal bedoeld voor jongeren die actief zijn op Instagram en Snapchat. De grootste les die we kunnen trekken, is dat het bereik ongelooflijk hard varieert, van een paar honderd tot tienduizend. Het resultaat hangt volledig af van de buzz die we kunnen creëren. En om daarin te slagen, moeten we met onze onderwerpen permanent proberen de juiste snaar te raken, zonder daarbij het ‘echte’ nieuws uit de weg te gaan.”
Timing speelt wat dat betreft ook een rol. “We hebben onder andere ondervonden dat het ochtendmoment voor jongeren weliswaar een sociaal mediamoment is, maar dat ze dan niet noodzakelijk op zoek zijn naar nieuws, in tegenstelling tot oudere generaties. Daar moet je rekening mee houden bij de keuze van wat je wanneer post, als je bereik wilt opbouwen”, zegt Lehaen nog.
 
User generated 2.0
Een andere fundamenteel kenmerk van de sociale nieuwssites is de betrokkenheid van hun gebruikers. “De content van Newsmonkey wordt enerzijds aangeleverd door een team van net geen tien (jonge) journalisten. Hun werkdruk ligt momenteel zeer hoog”, aldus Patrick Van Waeyenberge. “Maar het is de bedoeling dat hun artikels geleidelijk meer en meer aangevuld worden met bijdragen van de bezoekers zelf. Nu al hebben we een vijftiental medewerkers voor muziek. Die schrijven onbezoldigd, gewoon uit passie. En we starten met The Zoo, onze community area waar bezoekers zelf artikels, foto’s, video’s of playlists kunnen uploaden, met dezelfde tools en functionaliteiten als de redacteurs.”
Bedoeling is met andere woorden de internauten te laten participeren in de site. “Het is een vorm van gamification”, bevestigt Van Waeyenberge. “Je past spelprincipes en speeltechnieken toe om de gebruikers te stimuleren en hun betrokkenheid te stimuleren. In ons geval betekent het dat hoe interactiever gebruikers zijn, hoe meer beloningen ze krijgen. Daarmee bedoelen we niet echt concrete prijzen of voorwerpen. Maar we spelen in op hun status binnen de community bijvoorbeeld. Iemand die veel gewaardeerde posts achterlaat, geniet een andere status dan een eenmalige bezoeker. Zo iemand kun je laten doorgroeien naar een soort van coördinator die verantwoordelijk wordt voor een bepaald thema. Mensen worden aldus begeleid in hun burgerjournalistiek. Dit is user generated content 2.0”, besluit hij. Kortom, iedereen mag schrijven, maar niet iedereen zal de evaluatie van het peer-to-peer oordeel doorstaan en op termijn zou kwaliteit als vanzelf moeten bovendrijven.
 
The colour of money
“We willen laten zien dat er ruimte is voor kwaliteitsjournalistiek, entertainende maar ook kritische en diepgravende. En dat dat perfect kan in een gratis model”, schreven de oprichters in het persbericht bij hun lancering. Maar waar komen de centen dan vandaan? “Betalende sites werken nergens, er is geen enkel echt geslaagd voorbeeld van. In Frankrijk heb je zoiets als Mediaparts, dat is na vijf jaar en met 80.000 abonnees eindelijk rendabel, maar zoiets is in België onmogelijk, gezien de omvang van de markt”, aldus Van Waeyenberge.
Om de start te financieren brachten de initiatiefnemers een kapitaal van 800.000 euro samen, met de hulp van investeerders als Jose Zurstrassen (Skynet, Keytrade) en Lorenz Bogaert (Netlog, Twoo). Daarnaast lanceerde de site ook een crowdfunding actie. Die bleek een succes: 1500 deelnemers betaalden tussen 50 en 250 euro om de start van het project mogelijk te maken. “Dat was niet alleen goed om de kas te spijzen, het was vooral ook een uitstekende zet om een viraal effect rond de lancering te creëren”, bekent Van Waeyenberge.
In de toekomst zullen de middelen hoofdzakelijk van elders moeten komen. “Op termijn willen we merchandising rond het merk Newsmonkey ontwikkelen”, zegt Van Waeyenberge. “Niet via dvd’s of T-shirts, wel via bijvoorbeeld door ons ontwikkelde pakketten rond festivals in het buitenland bijvoorbeeld.” Het gros van de inkomsten zal echter, zoals voor de meeste media, uit de advertentiemarkt afkomstig zijn. “De advertenties zijn net zoals bij BuzzFeed gestoeld op het principe van native advertising”, legt Van Waeyenberge uit. “Daarmee wordt reclame bedoeld die natuurlijk aanvoelt voor de gebruiker.” Anders dan bij klassieke advertorials, gaat het in theorie om content die pertinent is voor zowel de adverteerders als voor de gebruikers. Reportages of artikels waarvoor op een of andere manier betaald is, maar die toch zo relevant zijn dat de lezer ze wil delen. “Het is in de eerste plaats een kwestie van geloofwaardigheid”, zegt hij nog. “Artikels rond merkwaarden dus. Die worden als de lezer ze interessant genoeg vindt geshared via de sociale media, wat de adverteerder gemiddeld 40% extra bereik oplevert. Het is dringend tijd dat dit ingeburgerd geraakt op de Belgische markt. Deze vorm van reclame is veel minder intrusief voor de surfer en de campagne wordt aangepast aan de site, de adverteerder en het publiek. De tijd van de overlayers is voorbij; brand endorsement is het nieuwe woord.”
Concreet slaagde Newsmonkey er al in om Belfius, Volkswagen en Hello Bank te overtuigen. Voor Volkswagen publiceerde de site bijvoorbeeld een artikel over ‘ecologische’ wagens; voor Belfius een aantal stukken rond ‘het beste van twee werelden’, een merkwaarde die de bank in haar recentste campagne naar voren schuift. Dat het om ‘commerciële’ inhoud gaat, merk je aan het logo boven de post en de kolom met tweets ernaast.
 
Metro’s coming
Content marketing dus, een techniek die momenteel furore maakt in de sector. Newsmonkey is dan ook niet de enige speler die hengelt naar zijn deel van deze lucratieve koek. Enkele weken geleden presenteerde de gratis krant Metro zijn (mobiele) site metrotime.be. Ook hier gaat het om een combinatie van entertainment, nieuwsartikels en adverteerderscontent. Joris Winters, digital business developer bij de krant: “We willen met onze mobiele site uiteraard dezelfde brede doelgroep bereiken als met de krant, maar op de website is meer plaats voor entertainment en lifestyle, waarmee we mikken we op het virale aspect.”
Waardoor het bereik van de titel uiteraard exponentieel toeneemt, wat een uitstekend commercieel argument is. “We sluiten nu jaardeals af met adverteerders, in plaats van adverteerders voor specifieke campagnes te werven. Dat betekent dat je geen banners zult terugvinden op de website, maar wel een integratie van het merk in de content. We merken dat dit model aansluit bij de noden van de adverteerders. We hebben al jaardeals afgesloten met onder meer Media Markt, Veritas, Belfius, Nutella, Ici Paris XL, Warner Home Entertainment en Belfius”, zegt Winters nog. De artikels worden aangeduid met het icoontje 'Metro Friends'. Wie het artikel aanklikt, krijgt naast het artikel ook de social media platformen en de website van de adverteerder te zien. “Met Media Markt gingen we nog een stap verder, want daarvoor creëerden we de terugkerende 'branded' format 'Multimedia pendelaar van de week'. De adverteerder waarmee we een jaardeal afsluiten, krijgt verder drie of vier keer per jaar ook een advertentieproduct in de papieren krant. Kortom, we proberen met dit model content met advertising te mengen zodat het voor de lezer relevant blijft. In tegenstelling tot de pure players kunnen we ons voordeel doen met het grote bereik van ons moedermerk.”
 
Best of all worlds
Zowel bij de klassieke uitgevers als bij de nieuwe spelers wordt dus druk gezocht naar een rendabel model dat op termijn garantmoet staan voor het voortbestaan van de pers en de (burger)journalistiek. Verschillende spelers uit de digitale pers sloegen onlangs de handen in elkaar om ook de overheid bij dit proces te betrekken. In de aanloop naar de Vlaamse Staten-Generaal van de Media van minister voor Media, Ingrid Lieten die plaatsvond op 17 februari, creëerden ze Media.21. Dat groepeert acht nieuwe media-initiatieven (Apache.be, DeWereldMorgen.be, Doorbraak.be, Express.be, MO*/MO.be, Newsmonkey.be, rekto:verso en StampMedia) en vraagt een grondige herdenking van de (overheids)steun aan de pers om beter aan te sluiten bij de nieuwe realiteit in het perslandschap. Een van de aandachtspunten betreft meer bepaald het belang van de journalistiek vanwege zijn onmisbare waarde voor de democratie.
Een bekommernis die de recente online initiatieven alvast gemeen hebben met hun traditionelere collega’s. Deze laatste blijven evenmin bij de pakken zitten en experimenteren niet alleen met betalende content en tabletversies; ze testen ook nieuwe formaten zoals de longread. Die uitgediepte, verzorgde multimediareportages rond allesbehalve futiele onderwerpen vinden stilaan ingang in ’s lands kwaliteitskranten. De Morgen en zowel De Tijd/L’Echo als lavenir.net publiceerden de afgelopen weken hun eerste longreads, naar het voorbeeld van de ondertussen overbekende ‘Snowfall’ reportage die in de New York Times verscheen. Ze vormen een tegengewicht tegen de snel verteerbare internetberichten en illustreren tegelijk het belang van storytelling, een andere fundamentele trend in zowel de media als de reclame van vandaag. “Al deze vormen van mediaconsumptie sluiten elkaar niet uit, ze vullen elkaar gewoon aan. Dit is het tijdperk van de hyperconnectiviteit. Mensen surfen vaak naar mobiele sites, gewoon omdat ze zich vervelen.” Point taken. Het geschreven woord is wellicht nog niet dood dus.
 
Lees ook Content marketinglessen uit BuzzFeed (door Tom Peeters)

Een marketing projet in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / MEDIA - ONLINE

JOBS


INTERVIEW

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt

Anne-Sophie Vilain : Hoe de UBA Academy het succes van plaatselijke beslissers steunt



DOSSIER  



Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe meer schermen, hoe meer mogelijkheden  


Het aantal schermen waarover de consumenten beschikken om media te consumeren, is exponentieel gegroeid. Naar aanleiding van de Media Vision Day van de GRP rond dit thema vroegen wij een aantal...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


High (Ad) Tech   


Een machtsovername van de technologiebedrijven. Dat was min of meer de teneur na de voorbije editie van het grootste creatieve festival ter wereld. Nergens wordt dat meer duidelijk dan in de...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier