SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Tax on Web, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 3 September 2017


Tax on Web, door Fred Bouchar (MM)
“De Gafa hebben slechts 7 miljoen euro belastingen betaald in België”. De titel alleen al nodigde uit tot het lezen van het uitstekende dossier door Trends-Tendances journalist Christophe Charlot die ook het boek ‘UberizeME’ schreef. Hij schetst een stand van zaken van de activiteiten van de digitale reuzen, met een overzicht van de gepubliceerde cijfers en de daadwerkelijke activiteiten in België.
 
Charlot herinnert eraan dat Google in ons land een dikke veertig mensen tewerkstelt en een omzet van 32 miljoen euro genereert. “Is dat veel? Misschien wel, gezien het kleine team. Maar het is erg weinig in vergelijking tot de budgetten die de adverteerders uitgeven op zijn platform”, aldus Charlot. “In België spreken mensen die het kunnen weten van 300 miljoen. Enkel in reclame, want Google verkoopt ook allerlei producten en diensten aan de Belgen. Waaruit bestaat die omzet van 32 miljoen van het Belgische filiaal van Google dan precies? Bepaalde waarnemers hebben over mogelijke werkingskosten en consultancyfacturen die door de groep in Ierland betaald worden. Maar de Belgische verantwoordelijken weigerden elk commentaar (…). Met deze activiteit genereert Google een winst voor belasting van 1,9 miljoen, wat de Belgische staat uiteindelijk 740.000 euro belastingen oplevert.”
 
Idem dito voor Facebook dat ironisch omschreven wordt als een ‘consultancybedrijf’.: “Het Belgische kantoor bestaat uit een klein team van zes personen. Dat genereerde in 2015 een omzet van 4 miljoen (in 2016 maakte de firma zijn cijfer al niet meer bekend). Maar net zoals in het geval van Google Belgium staat het bedrag dat de activiteiten van Facebook Belgium vertegenwoordigen totaal niet in verhouding met de budgetten die de Belgische reclamemakers uitgeven op het sociale netwerk. De journalist citeert iemand uit de sector: “We betalen helemaal niets aan Facebook Belgium. Alle contracten en alle facturen betreffen Facebook in Ierland (…). Tijdens bepaalde bijzonder goede maanden sturen we meer dan een miljoen euro campagnes naar Facebook in Ierland.”
 
Natuurlijk is het allemaal wettelijk. Charcot citeert de Belgische woordvoerder van Google: “In elk land waar we wereldwijd actief zijn betalen we de verschuldigde belastingen en respecteren we de fiscale wetgeving.”
 
Volgens een analyse van Statista vorig jaar bedroeg de winst gemaakt door de GAFA 77,8 miljard. Dat is 50% meer dan in 2012. Bedwelmende cijfers, zoals de bazen van het Cali-kartel oudenz eggen in seizoen 3 van Narcos.
 
De Gafa danken hun succes aan een soort natuurlijk monopolie in hun core business (search voor Google, e-commerce voor Amazon, social voor Facebook en het iOS-ecosysteem voor Apple), aan hun alleenheerschappij in de digitale reclame, waar Google en Facebook een zwart gat vormen, maar ook hun talent in fiscale optimalisatie speelt beslist een rol.
 
Het mechanisme is bekend, de Gafa volgen bijna allemaal dezelfde aanpak, zoals de auteurs van ‘La culture sans Etat’ (verschenen bij Odile Jacob) het formuleren: “Om te beginnen verzamelen ze reserves in het buitenland (118 miljard cash voor het viertal in 2015). Ze repatriëren het minimum naar de States om belastingen te vermijden. Daartoe creëren ze cashboxes in belastingparadijzen. In Europa kiezen ze voor het Ierse, Nederlandse of Luxemburgse belastingstelsel, waar ze hun octrooien, merken en innovaties onderbrengen. Vervolgens repatriëren ze hun inkomsten in deze winstcentra (in de vorm van royalties of inkomsten uit innovaties); die sluizen ze vervolgens door naar een land waarmee de fiscale akkoorden het mogelijk maken om geen belastingen te moeten betalen. De winst komt dus belastingvrij terug, vaak in een ander bedrijf dat aandelen heeft in andere filialen van de groep en dat gevestigd is in een belastingparadijs.”    
 
Onlangs kreeg de OESO van de G20 de opdracht om de strijd aan te binden met fiscale optimalisatie – het woord alleen al! – en het inkomstenverlies dat het fenomeen voor de lidstaten betekent. Momenteel zou de vereniging met het idee spelen een belasting te heffen op de omzet die op een bepaald grondgebied verwezenlijkt wordt. Het probleem bestaat erin zoals Atlantico schrijft dat “de Gafa het Vaticaan van de 21ste eeuw zijn: ze hebben geen territorium, maar wel de macht in handen.”



ARCHIVE / MEDIA - ONLINE

JOBS


INTERVIEW

Mark Tungate:

Mark Tungate: "Er bestaat geen enkele andere prijs zoals de Epica Awards"



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier