SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Waarom China?, door Christophe Willocx ( Serviceplan Beijing)

Zondag 27 Augustus 2017


Waarom China?, door Christophe Willocx ( Serviceplan Beijing)
The good old-fashioned “geluk bij een ongeluk”. Na de BMW-pitch kwam er verandering in de keet bij Serviceplan Brussel, en dat zette me aan het denken. Misschien was het wel tijd om eens goed gek te doen. 25 en single, dan moet je niet te lang twijfelen. Via Nancy & Peter (Delhalle & Vande Graveele, Managing Partners, Serviceplan Belgium) kwam ik terecht bij JP, Managing Director Serviceplan Beijing. Enkele skype calls en een moeder in tranen later zat ik op het vliegtuig. Maar het had evengoed anders kunnen verlopen. Naast Beijing had ik ook contact met Serviceplan Hamburg en Serviceplan Munich, de hoofdzetel en bakermat van de “Deutsche Werbung”. Uiteindelijk besef je snel dat de charme van zo een buitenlands (aka China) avontuur onweerstaanbaar is.
 
De eerste dagen zijn overdonderend. Het gevoel van “what have I done” gaat door merg en been. Gelukkig had ik op voorhand al contact met mijn nieuwe AD, genaamd Pilou. Hij kwam me ophalen aan de luchthaven om vijf uur ’s morgens en bracht me meteen onder in zijn vriendengroep. Een week later kampeerden we samen op de Chinese Muur. Het is bizar om nu terug te denken aan die tijd. Alles ging verassend vlot. Wat begon als een chaotische vuurdoop werd al gauw een nieuw thuis. Met minimale moeite kun je hier je leven opbouwen. De juiste job, vrienden en hobby’s, en de rest volgt vanzelf. Ik ken er hier een paar die het na enkele maanden al niet meer zagen zitten. Als ze je dan vertellen dat ze verlamd waren door de rare taal, de overweldigende spontaniteit van de vele expats of de gemakzucht van deze service-stad, dan besef je dat de bal volledig in je eigen kamp ligt.
 
Reclame in China?
Jawel. Ok, het is anders. Nee, ze schrijven hier niet verticaal, maar je kunt er uiteindelijk toch niet aan uit. Wat doe ik hier dan? Concept. Het grote probleem in China is dat esthetiek primeert op het idee. Ik heb nog nooit zo een grote groep grafisch talent bij elkaar gezien, maar vraag ze om een campagne uit de grond te stampen en ze krijgen een mini-paniekaanval. Ik overdrijf, maar je voelt meteen het cultuurverschil. Van de 130 collega’s (een muggenbeet in China vergeleken met de grote haaien hier) zijn er 100 Chinees. Sommige klanten eisen een internationaal creatief team, anderen zien het liever 100% local. Als Belg voel ik me hier prima in mijn sas. We hebben misschien niet de gewoonte om gigantische budgetten te hanteren, maar onze sterkte ligt in complexe problemen herleiden tot een simpel vraag en antwoord.
 
Vooroordelen?
Je kunt er niet omheen, Beijing heeft geen rooskleurige reputatie. De smog, de mensen, de grijze architectuur. Maar je beseft snel dat dat eigenlijk niet echt uitmaakt. Het is een stad die je volledig opslorpt. Een eindeloze massa van appartementsblokken, onderbroken door vijf ringwegen, enkele parken ter grootte van een Belgisch dorp, en een mensenzee om u tegen te zeggen. Klinkt vreselijk, en dat is het ook. Desondanks, het is ook de stad van de eenvoud. Er is altijd een oplossing voor alles (ja alles), al betekent dat niet dat die oplossing de juiste is. Als expat zit je sowieso in een bubble, zeker de eerste zes maanden. Je leert de taal, of niet, zoekt de juiste vriendengroep en je maakt jezelf onmisbaar op bureau. Je hebt een basis aan Chinees nodig, dit is Shanghai of Hong Kong niet. Street speak noem ik het. Maten, makkers, Maes zou ik op mijn voorhoofd kunnen tatoeëren. Je maakt vrienden elke keer je op stap gaat, maar een jaar later mag je opnieuw beginnen. Beijing is geen stad voor de settler. De gemiddelde doorloop is hier twee jaar. Denk dan maar eens na hoe veel gezichten de revue passeren. Ja, sommige vooroordelen kun je niet weerleggen, maar uiteindelijk kan dat niet tippen aan de avontuurlijke tint van deze stad en dit land.



ARCHIVE / CREATIONS

JOBS




INTERVIEW

Meet & read @ UBA Trends Day David Mattin, Head of Trends & Insights, TrendWatching (UK)

Meet & read @ UBA Trends Day David Mattin, Head of Trends & Insights, TrendWatching (UK)



DOSSIER  



Merit Awards 2018: de laureaten


Dit jaar bestond de jury van de Merit Awards naast de redactie van MM uit Isabelle Peeters (BBDO), Madeleine Leclercq (Tramway 21), Davy Caluwaerts (Zenith), Gregory Ginterdaele (DDB) en...


en savoir plus


Toen Volkswagen in Duitsland zijn mediabureau verving door een AI-platform


Twee jaar geleden vertrouwde Volkswagen zijn digitale mediabudget toe aan het Deense mediabureau Blackwood Seven ten nadele van MediaCom. Geen groot nieuws, ware het niet dat Blackwood Seven dat...


en savoir plus


De consumenten van overmorgen beschreven door Steven Van Belleghem  


In zijn laatste boek met de titel ‘Customers the Day after Tomorrow’ beschrijft trendwatcher Steven Van Belleghem de impact van de derde fase in de digitale evolutie op de consumptiegewoonten. Hij...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier