SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Christophe Vogels en Pierre Gilbert (Eponym): "Vanuit live vertrekken om je strategie uit te werken"

Zondag 20 Augustus 2017


Christophe Vogels en Pierre Gilbert (Eponym):
Het eventbureau EPO dat in 2003 opgericht werd door Pierre Gilbert, werd onlangs omgedoopt tot Eponym. Sinds 2007 is de man geassocieerd met Albert Bayot, met de bedoeling om het aanbod aldus uit te breiden naar drie onafhankelijke, maar onderling verbonden disciplines: Brand Activation, Event Creation en Stand Production. Dat gebeurt allemaal onder het ervaren, bereisde oog van Christophe Vogels, Creative Leader van het bureau.
 
Hoe is het allemaal begonnen?
Pierre Gilbert:
Ik heb EPO in 2003 opgericht. De E staat voor events, de P voor Promotie en de O voor Organisatie. Eerst werkte ik voor reclamebureaus die een partner als EPO nodig hadden om het event-aspect te implementeren. In die tijd ging het dus vaak om freelance samenwerkingen. In 2006 volbracht ik een eerste project met Albert Bayot als specialist in de productie van decors en grote evenementen. Hij werd mijn vennoot. Onze activiteiten waren heel complementair en het lag dan ook voor de hand dat we deze synergie zouden ontwikkelen. Vanaf 2008 keerde de trend volledig om: daar waar we tot dan vooral voor bureaus werkten, begonnen we steeds vaker rechtstreeks voor adverteerders te werken. Resultaat: vandaag stellen we zestien mensen tewerk (en binnenkort zeventien, nvdr), goed voor een omzet van 3,6 miljoen in 2016.
 
Waarom hebben jullie het bureau omgedoopt tot Eponym?
Christophe Vogels:
Het merk EPO werd gebruikt tot eind 2016. We hebben vastgesteld dat het de mensen niet meer aansprak; als het dat toch nog deed, was het met een negatieve connotatie die aan doping deed denken. Door de nieuwe technologieën stelde EPO ons ook voor meer technische problemen. Zo was de domeinnaam EPO.be bijvoorbeeld niet meer beschikbaar, waardoor we allerlei kunstgrepen moesten uithalen om hem toch te kunnen gebruiken (door bijvoorbeeld een koppelteken tussen elke letter te zetten). Voor de website ging dat nog, maar het was bijzonder lastig voor de e-mailadressen. Dan was er nog de uitspraak. Aangezien we steeds meer internationaal begonnen te werken, veranderde de naam EPO vaak van betekenis naargelang het accent van elk land. Kortom, als we dan toch onze merkidentiteit moesten aanpassen, konden we net zo goed onze naam veranderen.
 
In alle eerlijkheid moet ik toegeven dat ik me de precieze definitie van de term ‘eponiem’ niet kon herinneren, maar na controle vond ik het idee van ‘zijn naam geven aan iets’ heel interessant, want dat is precies wat we doen: we lenen onze kennis, onze diensten, onze infrastructuur, ons team, enzovoort aan adverteerders en bureaus.
 
Is ook het aanbod geëvolueerd?
PG:
We willen een event-platform hebben waar klanten zich kunnen bedienen voor activeringen, een corporate event en standenbouw. Waarom deze drie vakgebieden? Gewoon omdat de nodige middelen en de werkwijze voor elk ervan sterk op elkaar lijken. Daarom wilden we een ‘tool box’ en een ‘one stop shopping’ aanbieden voor alles wat toepasbaar is in live communication. Dat is echt onze hoofdactiviteit. We hebben ons gewaagd aan de uitdaging om drie disciplines te beoefenen, waardoor we elkaars expertise kunnen inzetten waar nodig.
 
Waar halen jullie je inspiratie inzake event-communicatie?
CV:
Om vernieuwende concepten te kunnen brengen, moeten we ons informeren en inspiratie halen, om te beginnen waar het gebeurt en niet alleen op het internet. Ter plaatse gaan en met de locals communiceren is toch niet helemaal hetzelfde. Daarom laten Pierre en Albert me nu drie maanden per jaar vanuit het buitenland werken, met een focus op ‘creatieve’ plaatsen in ruime betekenis. Het kan gaan om een expo, een architecturaal interessante instelling of een event. We hebben afgesproken dat we het experiment drie jaar zullen herhalen en dan een eerste balans opmaken. Dit jaar ben ik al vanuit Moskou en Montreal gaan werken. In december zal ik in Sydney zitten.
 
Op welk€ project(en) zijn jullie vandaag vooral trots?
CV:
Een terugkerend event voor de bank Euroclear. Voor hen bedachten we een concept dat het mogelijk maakt alle medewerkers uit de zes voornaamste landen waar Euroclear aanwezig is samen te brengen ter gelegenheid voor hun jaarlijkse samenkomst. Niet fysiek, maar virtueel. In plaats van een vast project voor te stellen waarvoor alle medewerkers op het vliegtuig zouden moeten stappen om elkaar op een bepaalde plaats te ontmoeten, stelden we Euroclear voor om een evenement te organiseren in elk land en die onderling audiovisueel te verbinden. De hele uitdaging bestond erin in elk land een televisieregie, een vrachtwagen en een satellietverbinding te voorzien, om alles te coördineren. Volgens mij onderscheidt dat project ons echt van de concurrentie. In België zijn er heel weinig events van die omvang, met zo’n indrukwekkende technische lading.
 
PG: Ik zou ook de ‘Parelende Tafels’ voor Bru willen vermelden. We nemen de hele ontwikkeling voor onze rekening sinds 2005. Dit jaar hebben we het concept getransformeerd tot de ‘Parelende ontdekkingen van Bru’. In de loop der seizoenen gaan we het natuurschoon rond Stoumont in de Belgische Ardennen – waar het water van Bru ontspringt - helpen ontdekken. Elke ervaring wordt afgesloten met een Parelende Tafel op een uitzonderlijke plek.
 
Het laatste woord?
PG:
Sinds ongeveer zes maanden stellen we vast dat steeds meer adverteerders vanuit live willen vertrekken om hun strategie te ontwikkelen. Ze zeggen letterlijk: “We willen een event-campagne die onze communicatiecampagne zal worden.” Met andere woorden, een event waarbij alles wat geregistreerd kan worden (video’s, foto’s of alle andere vormen van interactie) de content van de communicatiecampagne zal vormen. Da’s vrij onverwacht, net zoals onze nieuwe baseline: ‘Be the unexpected’, of het nu gaat om de manier of om het resultaat. 
 
 
 
 
 



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS




INTERVIEW

Karl Gilis (AGConsult): Facebook balanceert op randje van ethisch aanvaardbaar digital persuasion design

Karl Gilis (AGConsult): Facebook balanceert op randje van ethisch aanvaardbaar digital persuasion design



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier