SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Kutreclame, door Stef Selfslagh (Boondoggle)

Donderdag 20 Maart 2014


Kutreclame, door Stef Selfslagh (Boondoggle)
Ik werk graag samen met mensen die een hekel hebben aan reclame. In elk vooruitstrevend bureau werken er wel een paar. Jonge idealisten die er alles aan doen om te vermijden dat het reclamebudget aan reclame besteed wordt. Die het geld liever integraal naar de ontwikkeling van nieuwe, betekenisvolle producten en diensten zien gaan. En die hun klanten daar nog verdomd goeie ideeën voor aanreiken ook. Ze zoeken niet naar communicatie-oplossingen, maar naar oplossingen tout court. Ze kicken niet op impact, maar op relevantie. Ze zweren bij service design en customer development. En ik ben hun grootste fan. Principieel. Want hoe vaker merken hun crap cutten en hun nuttigheidsgehalte verhogen, hoe beter.

En toch.

Een paar weken geleden zat ik – u gelooft het nooit - in een meeting. Samen met 7 andere mensen: een digitale strateeg, een campaign manager, twee creatieven, een social media expert, een design director en een multimedia developer. Een boeiend en multidisciplinair gezelschap, badend in hybride hedendaagsheid. “De klant wil graag een campagne die de kwaliteiten van zijn product nog ‘ns goed beklemtoont”, zei de campaign manager. Zijn woorden waren nog niet koud of de kritische opmerkingen vlogen al in het rond. Of een campagne maken wel iets ging oplossen. Of het product niet beter eerst zou aangepast worden aan deze tijd. Of het niet veel verstandiger zou zijn om de klant mee te nemen in een allesomvattend innovatietrajekt vooraleer we gingen creëeren. Allemaal verstandige vragen van verstandige mensen die een verstandige bijdrage wilden leveren aan het commercieel succes van de klant in kwestie.

Maar toch.

Zou het kunnen dat de slinger enigszins begint door te slaan? Dat we tegenwoordig net iets te gretig besluiten dat een product waardeloos en een  reclamecampagne zinloos is? Dat we intellectueel een beetje lui worden en altijd maar weer ons heil zoeken in het - al dan niet digitaal - upgraden van producten en services? Dat er in ons innovatiediscours een zeker dedain ten opzichte van ons eigen vak begint te sluipen? Dat we liever als wereldverbeteraars dan als reclamemensen door het leven gaan en daardoor stilaan the fine art of campaigning aan het verleren zijn?   

Mag een adverteerder ons nog vragen: “Lieve reclamemensen, ziehier mijn product, en ja, het kan ongetwijfeld nog verbeterd worden, en ik beloof plechtig dat ik daar samen met jullie, een vijandig consumentenpanel en een drietal Harvard-sociologen werk van zal maken, maar willen jullie er in the mean time alsjeblieft voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen op deze planeet weten wat mijn product in hun leven kan betekenen? Ik hoef echt geen mediacampagne, het mag ook een interactieve viral, een digitaal streetartproject of een interplanetaire PR-stunt zijn, maar zouden jullie het voor één keer niet erg vinden om te doen waar ik jullie met plezier veel geld voor wil betalen?” Ik overdrijf natuurlijk.

Maar toch.

Ik zou de creatieven en strategen die de Steve Jobs in zichzelf meer ruimte willen geven echt niet de kost willen geven.
Nogmaals: laten we ons vooral niet inhouden om samen met onze klanten permanent en structureel te innoveren. Laten we er nieuwe entiteiten voor oprichten, bij voorkeur bevolkt door een heerlijk chaotische mix van disciplines en talenten. Maar laten we als reclamebureaus ophouden met te doen alsof campagnes maken niet langer onze reden van bestaan is. Want dat is het uiteraard wél.
 



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

Karel Vinck (Publicis):

Karel Vinck (Publicis): "De vraag blijft steeds wie er het best in slaagt om een fundamentele oplossing voor de klant te vinden"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier