SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Kutreclame, door Stef Selfslagh (Boondoggle)

Donderdag 20 Maart 2014


Kutreclame, door Stef Selfslagh (Boondoggle)
Ik werk graag samen met mensen die een hekel hebben aan reclame. In elk vooruitstrevend bureau werken er wel een paar. Jonge idealisten die er alles aan doen om te vermijden dat het reclamebudget aan reclame besteed wordt. Die het geld liever integraal naar de ontwikkeling van nieuwe, betekenisvolle producten en diensten zien gaan. En die hun klanten daar nog verdomd goeie ideeën voor aanreiken ook. Ze zoeken niet naar communicatie-oplossingen, maar naar oplossingen tout court. Ze kicken niet op impact, maar op relevantie. Ze zweren bij service design en customer development. En ik ben hun grootste fan. Principieel. Want hoe vaker merken hun crap cutten en hun nuttigheidsgehalte verhogen, hoe beter.

En toch.

Een paar weken geleden zat ik – u gelooft het nooit - in een meeting. Samen met 7 andere mensen: een digitale strateeg, een campaign manager, twee creatieven, een social media expert, een design director en een multimedia developer. Een boeiend en multidisciplinair gezelschap, badend in hybride hedendaagsheid. “De klant wil graag een campagne die de kwaliteiten van zijn product nog ‘ns goed beklemtoont”, zei de campaign manager. Zijn woorden waren nog niet koud of de kritische opmerkingen vlogen al in het rond. Of een campagne maken wel iets ging oplossen. Of het product niet beter eerst zou aangepast worden aan deze tijd. Of het niet veel verstandiger zou zijn om de klant mee te nemen in een allesomvattend innovatietrajekt vooraleer we gingen creëeren. Allemaal verstandige vragen van verstandige mensen die een verstandige bijdrage wilden leveren aan het commercieel succes van de klant in kwestie.

Maar toch.

Zou het kunnen dat de slinger enigszins begint door te slaan? Dat we tegenwoordig net iets te gretig besluiten dat een product waardeloos en een  reclamecampagne zinloos is? Dat we intellectueel een beetje lui worden en altijd maar weer ons heil zoeken in het - al dan niet digitaal - upgraden van producten en services? Dat er in ons innovatiediscours een zeker dedain ten opzichte van ons eigen vak begint te sluipen? Dat we liever als wereldverbeteraars dan als reclamemensen door het leven gaan en daardoor stilaan the fine art of campaigning aan het verleren zijn?   

Mag een adverteerder ons nog vragen: “Lieve reclamemensen, ziehier mijn product, en ja, het kan ongetwijfeld nog verbeterd worden, en ik beloof plechtig dat ik daar samen met jullie, een vijandig consumentenpanel en een drietal Harvard-sociologen werk van zal maken, maar willen jullie er in the mean time alsjeblieft voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen op deze planeet weten wat mijn product in hun leven kan betekenen? Ik hoef echt geen mediacampagne, het mag ook een interactieve viral, een digitaal streetartproject of een interplanetaire PR-stunt zijn, maar zouden jullie het voor één keer niet erg vinden om te doen waar ik jullie met plezier veel geld voor wil betalen?” Ik overdrijf natuurlijk.

Maar toch.

Ik zou de creatieven en strategen die de Steve Jobs in zichzelf meer ruimte willen geven echt niet de kost willen geven.
Nogmaals: laten we ons vooral niet inhouden om samen met onze klanten permanent en structureel te innoveren. Laten we er nieuwe entiteiten voor oprichten, bij voorkeur bevolkt door een heerlijk chaotische mix van disciplines en talenten. Maar laten we als reclamebureaus ophouden met te doen alsof campagnes maken niet langer onze reden van bestaan is. Want dat is het uiteraard wél.
 



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION






INTERVIEW

Dominique Fontignies (FCA Group):

Dominique Fontignies (FCA Group): "Door onze influencer marketingstrategie kunnen we ons tot een jongere doelgroep van mannen en vrouwen tussen 18 en 35 richten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier