SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

"Let's talk more about why men suck", door Frederik Braem (Brightfish)

Woensdag 5 Juli 2017


Machomannen mochten achteraan aanschuiven, dit jaar in Cannes. Er was geen plaats voor testosteron in de Salle Lumière, en hadden de metaaldetectoren aan de ingang van het Palais het publiek kunnen filteren op het al dan niet dragen van een piemel, dan hadden ze dat vast gedaan. Ja, gender equality kreeg een vies bijsmaakje, de eerste dagen van Cannes Lions. Als je alle seminaries over egaliteit tussen mannen en vrouwen volgde, dan kreeg je de indruk dat echt niémand had geluisterd naar de seminaries over gender equality, vorig jaar in Cannes.

Waar vorig jaar uitsluitend intelligente maar loeiharde stompen in de maag werden uitgedeeld, leek het dit jaar de beurt te zijn aan de roepers. De slinger, doorgeslagen naar de andere kant. De titel van dit stuk is geen quote van mezelf, maar van Precious-actrice Gabourey Sidibe, die samen met Kevin Reilly, baas van TBS en TNT, vurig de rechten van de vrouw op tv kwam verdedigen. Terecht, overigens, want van gender equality is nog absoluut niet genoeg sprake, vooral als je kijkt naar het percentage vrouwelijke creatieven op het podium tijdens de award shows. Maar haar pleidooi, net als vele pleidooien dit jaar, vergleed al snel naar het karikaturale. Vrouwen zijn de max, het patriarchaat moet omver. Ouderwets feminisme stak de kop op, daar in Cannes. De extremisten onder de gender equalisten. Die roepen het luidst, en daar word je als man alleen maar stil van, terwijl je er het jouwe van denkt. Net wat niét nodig is. Reilly, een zelfverklaard voorvechter van gelijkheid, probeerde te temperen, te zalven. Helaas, het kwaad was geschied. Beide dames (interviewer en interviewee) draaiden op volle snelheid de ene na de andere platitude, voorzien van een resem high fives de halflege zaal in. De hete plaat voélde de druppels niet eens. Reilly zat te grimlachen.

Net als in de politiek, net als in het bedrijfsleven, roepen roepers zo hard en zo lang dat ze uiteindelijk wel in slaap vallen. Batterijen opladen voor een nieuw schreeuwstorm. Wel, in die pauze moet je nadenken. En zoeken naar oplossingen. En als man: luisteren, vooral. Want dat gebeurt nog veel te weinig. Luisteren naar rede, naar logica. Naar IMF baas Christine Lagarde, bijvoorbeeld. Een vrouw van een kaliber dat je niet gauw tegenkomt. Een slimme vrouw, een politica, maar vooral: een vrouw. En alleen dat al geeft haar het recht om te praten en ons te doen luisteren. Ook omdat ze niet schreeuwt. Ze praat in bullet points. Vermoedelijk omdat mannen dat beter begrijpen. Ze praat in feite in termen die iederéén begrijpt: werf vrouwen aan en je bedrijf zal floreren. Je zal meer verdienen. Er zal meer geld op je rekening staan zodat je misschien toch ooit die droomauto kan kopen. Zoiets.

Ethische kwesties, daar wou ze zelfs niet over praten wegens ‘te logisch’ en iedereen kent die argumenten al. Daar breng je niks tegen in.
Nu, begrijp me niet verkeerd, er waren nog wel meer boeiende seminaries over gender equality in Cannes dit jaar, maar ze waren op één hand te tellen. De rest: schreeuwers zonder inhoud en – dikwijls – zonder publiek. Terecht. De wereld moet blijven veranderen, en dat lukt het best zonder extremisten, maar mét vrouwen. Op hoge functies, want dat moest van Christine, en ik ben wel de lààtste om haar tegen te spreken.



ARCHIVE / BEST OF CANNES LIONS 2015

JOBS


INTERVIEW

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier