SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Patrick Van Dijck (Brightfish): "Storytelling via mooie films krijgt opnieuw een plaats binnen merkstrategieën"

Dinsdag 4 Juli 2017


Patrick Van Dijck (Brightfish):
Een babbel met Patrick Van Dijck, Managing Director van Brightfish. Patrick heeft voor de derde keer Cannes van begin tot einde beleefd als officiële vertegenwoordiger voor de Belgische markt.
 
Wat zijn voor jou de meevallers en de tegenvallers van de Cannes Lions editie 2017?   
Laat ik maar met een kleine tegenvaller beginnen: de mindere resultaten van de Belgen in deze editie. Maar dat doet natuurlijk niets af aan de uitstekende prestaties van These Days en hun campagne 'Coins of Hope'. Anderzijds ben ik heel tevreden dat we weer zeer getalenteerde jongeren hebben kunnen aanmoedigen in de Young Lions competitie voor Film en we voor de eerste keer een team van Young Marketeers hebben kunnen afvaardigen.
 
Wat zijn de dingen die je zijn opgevallen?   
Vanuit het oogpunt van Brightfish, is het leuk om te merken dat storytelling via mooie films terug een prominente plaats krijgt binnen de merkstrategieën. Tijdens een gesprek met de juryvoorzitter van de categorie 'Film', Pete Favat, (Deutsch North America, VS) vertelde deze dat hij heeft kunnen vaststellen dat er weer meer en betere films gemaakt worden. De merken kiezen opnieuw voor films met een langere format en meer oog voor kwaliteit en sterke scenario’s. Zo is Nike terug van weggeweest, en hoe!  De Grand Prix gaat terecht naar Channel 4 met 'We're the Super Humans', dat erboven uitsteekt op alle vlakken.
 
Nog andere favorieten? 
Ik som films op die me zijn opgevallen door hun creatief gebruik van het medium film, niet in volgorde van mijn voorkeur: de film van bijna vier minuten van Kenzo, die zo krachtig is dat hij ook viraal scoort, ondanks de lengte; de scifi kortfilm van de bank Santander van liefst 17 minuten, die de Grand Prix gewonnen heeft in de categorie Entertainment en dan natuurlijk ook de documentaire 'Lo and Behold' die niemand minder dan Werner Herzog maakte voor Netscout, over de gevaren van het internet. Opvallend bij die laatste productie is dat de problemen van het internet, zoals verslaving, datalekken, etc prachtig en pakkend in beeld gebracht werden door een gereputeerde regisseur die de volledige creatieve vrijheid verkreeg, maar de oplossingen werden niet gegeven in de film, die moesten achteraf door de salesteams van het merk aan de klanten worden aangereikt.
 
En volgend jaar? 
Ik ben blij dat de organisatie een aantal problemen, onder meer aangekaart door Martin Sorrell tijdens zijn persconferentie, erkend heeft. Er zal een werkgroep opgericht worden om zich te bezinnen over waar de industrie met het festival naar toe wil. En daar zal onde randere de kostprijs en vereenvoudiging van de categorieën moeten aangepakt worden.



ARCHIVE / BEST OF CANNES LIONS 2015

JOBS


INTERVIEW

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier