SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Het gaat niet om de likes, wel om de content, door Danny Devriendt (General Manager UM)

Woensdag 19 Maart 2014


Het gaat niet om de likes, wel om de content, door Danny Devriendt (General Manager UM)
 Naar Austin vliegen is geweldig. Iedereen op het vliegtuig is onderweg naar SxSW (het bekende jaarlijkse muziek- en filmfestival in Texas, nvdr), dus er wordt al snel op los gepraat. Nog voor ik twee dollar kon neertellen voor een lauwe pint op het vliegtuig, geraakte ik al verwikkeld in een verhitte discussie met een jonge bloggende fashionista. Zij was onderweg naar SxSW om “meer likes voor haar Facebook te verzamelen”.

Volgens mij zijn likes zwaar overschat. Likes geven op geen enkele manier uitzicht op betrokkenheid, engagement, een band, een aankoopintentie of een betrouwbaar weerbericht. In mijn wereld zijn likes een hol en nogal overbodige meettool.
De jacht op likes als een snelle maar illusoire impressie van succes, is makkelijk. Maar hoe smeed je online en (jawel) sociale banden die bestand zijn tegen de tand des tijds? Wat kun je als persoon, merk, bedrijf op al je communicatieplatformen bieden zodat het de moeite loont om terug te keren?

Een poging om mijn gejetlagde mogelijkheden samen te vatten:

Wees een visser. Zorg ervoor dat je een vertrouwde schipper bent in de branding van content die relevant is voor je publiek. Geef het content dat in zijn leven past en aansluit bij zijn denkwijze en maatschappelijke gedrag.
Wees een scheepsjongen. Doe het werk voor hen, compileer en filter de eindeloze golven van informatie. Gooi al wat overbodig is driest overboord en concentreer je op de informatie die een verschil kan maken.

Wees een veilige haven van informatie. Help je publiek betekenis te puren uit de vloedgolf van content die het internet vandaag teistert. Presenteer duidelijke onderwerpen, toon de verschillende standpunten en highlight de sleutelinformatie. Construeer een samenhangend verhaal uit de verschillende bronnen.

Wees een kapitein. Als de schepper, hoeder of verdeler van informatie, beslis jij wat in en wat out is. Positioneer je als de Heidi Klum van de content. Het impliceert dat je het contentschip eender welke richting kunt uitsturen door duidelijke keuzes te maken over welke content je vertegenwoordigt – of niet.

Wees een vuurtoren. Laat je licht en wijsheid stralen. Informatie presenteren is niet genoeg, vorm een duidelijke mening. Nuttige zorg verraadt je hand: wat je van iets vindt en waarom. Het biedt uitzicht op een dimensie van digitale en sociale media die vaak vergeten wordt: ze worden verondersteld interactief te zijn. Je eigen visie op een merk op een betrokken, uitnodigende manier uit elkaar zetten leidt vaak tot geweldige gesprekken.

Wees een dolfijn. Formuleer je content op een lichte en leuke manier. Voeg infografieken toe, schilder met woorden en teken een glimlach. Geslaagde content hangt voor de helft af van de context en de stijl. Sardientjes zijn nuttige visjes en bovendien erg lekker, maar dolfijnen doorklieven het water van de oceaan en geraken tot op onze Facebook-pagina’s. Waar ze eindeloos veel likes genereren;-)



ARCHIVE / AGENCIES - MEDIA

JOBS


INTERVIEW

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design

Leon Jacobs en Stijn Cox (Boondoggle) over Service Design



DOSSIER  



Total attribution of de expressie van de digitale chaos  


Convergentie is al een jaar of tien een druk besproken onderwerp in alle digitale kwesties. We kunnen enkel alleen maar vaststellen dat het versnipperende gebruik door de consumenten eerder leidt...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Merit Awards: waarom we onze laureaten van 2016 kozen


Op 26 januari verwelkomde Media Marketing zowat 800 vakmensen in de Bloody Louis voor de traditionele uitreiking van de Merit Awards 2017 die de meest verdienstelijke spelers en acties van 2016 in...


en savoir plus


De uitdagingen voor krantenuitgevers in de digitale lezersmarkt   


De papieren krant bleef ook nog in 2016 de hoeksteen van het bereik van de nieuwsmerken, maar de switch naar de digitale consumptie is ook in de krantenwereld ingezet. Op basis van gesprekken met...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier