SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Frédéric Zouag (Agency MManager 2017): "Ik ben trouw gebleven aan mijn favorieten"

Zondag 2 Juli 2017


Frédéric Zouag (Agency MManager 2017):
De winnaar van de Agency MManager Cannes Lions 2017 Edition is bekend. Het gaat om de AD Frédéric Zouag (DDB) die beter deed dan de 57 andere deelnemers. Zijn virtueel bureau, ‘Het bureau van Zouz’, werd bevolkt door Kristof Snels en Philippe Blondé (co-CD), aangevuld met Silke Beurms, Kate Bellefroid, Tim Schoenmaeckers en Tom Meijer als creatieven. Daarnaast bestond het uit Designer Inge Vanhees, Producer Sophie Gunsbourg, Specialist Tallita Ortiz de la Torre, de Accounts Innie Tran en Cédric Joris, en twee Corner Office vrouwen, Jolien Tuyteleers en Jentina Van Eynde. Frédéric Zouag wint met 196 punten, voor zijn copy Nicolas Gaspart (191) die in december vorig jaar de winnaar van de competitie was, naar aanleiding van Eurobest. Zouag eindigde toen overigens tweede.

Het principe van de Agency MManager, ter herinnering: elke deelnemer beschikte over 450.000 euro budget om zijn eigen virtueel bureau samen te stellen met de meest talentvolle reclamemensen uit ons land. En meer bepaald de personen die opgenomen zijn in het MM Report. Iedereen kreeg een fictieve waarde die gerelateerd was aan het talent om prijzen in de wacht te slepen. Hoe meer awards op de schouw, hoe duurder de speler werd om te rekruteren. Wie het bureau samenstelde met de talenten die het best in Cannes hebben gescoord, werd tot Agency MManager 2017 bekroond.

De Agency MManager is een concept van Happiness Brussels. Deze editie werd ondersteund door de Persgroep Advertising.
 
Welke strategie had je voor de samenstelling van je bureau?
Ik ben trouw gebleven aan mijn favorieten, meer bepaald ‘Coins of Hope’ van These Days voor Child Focus en ‘The impossible signing session’ van DDB voor Bol.com. Daarna heb ik enkele talentvolle personen gekozen. En voilà.

Wat is het verschil tegenover het bureau van je copy en de vorige Agency MManager?
De Belgische campagne die het best scoorde in Cannes dit jaar was ‘Coins of Hope’. Ze heeft het verschil gemaakt, vooral in de ‘corner office’ waar de punten dubbel tellen. Nico koos ervoor om daar twee personen van een verschillend bureau te plaatsen om aldus meer kansen op prijzen te hebben. Daar heeft hij zich flink aan mispakt...
 
Welke tips zou je geven aan toekomstige deelnemers om beter te doen dan dit jaar?
Met het risico om in herhaling te vallen met de raad die Nico vorige keer gaf, je moet aanvoelen welke ideeën zullen scoren. Vervolgens moet je door de credits te doorploegen uitvissen wie de beste verhouding tussen salaris en kans op een prijs heeft met elk project. Manuel Ostyn (CD van These Days, nvdr.) is in dat opzicht misschien niet de beste persoon om in je bureau te hebben... Maar bon, ik onthul mijn geheimen hier!

Wat denk je van het Belgische palmares op Cannes dit jaar?
De oogst van de Belgen was dit jaar helaas mager. We halen elk jaar goeie scores in de competities Promo & Activation en Direct, maar dit jaar was het noppes. Ik denk echt dat sommige juryleden de magie van enkele schitterende campagnes niet begrepen hebben. Maar ach, dat hoort bij Cannes en awardshows in het algemeen...

Heb je favorieten onder de internationale winnaars?
Er zijn in elke categorie wel een paar ideeën waar ik stikjaloers op ben. Maar mijn coup de cœur gaat naar ‘Cheetos Museum’ van Goodbye Silverstein & Partners. Een promotionele activering zoals ik ze graag zie komen: er is een link met het product en er wordt een geestige draai aan het geheel gegeven. Mensen vinden dat grappig, in die mate dat ze massaal Cheetos beginnen kopen, er foto’s van nemen en het delen op Instagram, Facebook en Twitter. Chapeau!

Een laatste woord?
Que sera, sera Nico!
 



ARCHIVE / CREATIONS

JOBS


INTERVIEW

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier