SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

De geheimen van Obama's 'Chief Speechwriter', door Olivier Trop (The Oval Office)

Zondag 25 Juni 2017


De geheimen van Obama's 'Chief Speechwriter', door Olivier Trop (The Oval Office)
Een paar dagen geleden vierde live communication bureau The Oval Office zijn vijfde verjaardag samen met 200 ondernemers, marketing- en communicatiespecialisten. De eregast bij dit exclusieve evenement was Cody Keenan, de Chief Speechwriter van President Obama van 2013 tot nu.

Cody Keenan werkt nu bijna een decennium met Barack Obama; hij startte als stagiair tijdens de eerste presidentscampagne in Chicago en eindigde acht jaar later als ‘Director of Speechwriting’ in het Witte Huis. In tijden van uitdagingen en veranderingen heeft Keenan President Obama bijgestaan bij het uitwerken van (3577 !) toespraken over uiteenlopende onderwerpen voor een heel verschillend publiek – van kleine achtertuinen in Iowa tot de grootste stadiums in het land: van korte optredens in scholen tot de “State of the Union”. De gebundelde krachten van Keenan en Obama zorgden voor enkele van de meest memorabele en inspirerende speechen in onze recente politieke geschiedenis. In 2017 vroeg Obama aan Keenan om hun samenwerking verder te zetten. Vandaag werkt Keenan mee aan het boek dat Obama zal uitbrengen en blijft hij actief als Obama’s “post-presidential” speechwriter.

Tijdens het evenement kaartte Cody Keenan de “kracht van storytelling en live communication” aan. Hij deelde met het aanwezige publiek ook enkele persoonlijke tips over het schrijven van een doeltreffende en succesvolle speech. Een bloemlezing.

Wees uniek. De belangrijkste vereiste is dat je speech, wat je zegt, iets is dat enkel jij kunt zeggen. Hij is op maat geschreven voor jou. Wat maakt het authentiek voor jou? Welke persoonlijke ervaring heeft je hiertoe gebracht? Wat is je visie? 

Houd het kort. Gebruik geen te verheven taal. Mensen hebben snel door wanneer je te hard probeert. Niet iedere gelegenheid vraagt om een John F. Kennedy-moment.

Houd het luchtig. Durf wat grapjes te maken.

Houd het eenvoudig. Je moet niet altijd klinken als de slimste persoon in de zaal. Je moet een nieuw beleid niet uitleggen alsof je een nucleaire fysicus bent. Praat tegen mensen zoals je tegen je beste vriend in een bar zou praten.

Wees echt. Wees eerlijk, wees niet té formeel wees echt.

Tot slot, vertelde Cody Keenan het publiek ook dat het belangrijkste om een goede speechwriter te zijn een goede relatie opbouwen is met de persoon voor wie je schrijft en hem te begrijpen. “Je moet eigenlijk één op één samenwerken. Het gaat om meer dan nabootsen of raden wat ze willen zeggen. Je moet tijd doorbrengen met de persoon die voor je schrijft. Je kunt niet gewoon zeggen ‘Mail mij een concept en ik zal je iets laten weten’. Praat met die persoon, vertel hem waar je in gelooft. Laat die persoon in je hoofd en laat hem er een beetje in rondlopen. En het resultaat zal een veel beter product zijn.”



ARCHIVE / AGENCIES - PR & PUBLIC AFFAIRS

JOBS


INTERVIEW

Rob Flaherty (Ketchum):

Rob Flaherty (Ketchum): "De jacht op talent en change management zijn de twee grootste uitdagingen van nu"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier