SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

De geheimen van Obama's 'Chief Speechwriter', door Olivier Trop (The Oval Office)

Zondag 25 Juni 2017


De geheimen van Obama's 'Chief Speechwriter', door Olivier Trop (The Oval Office)
Een paar dagen geleden vierde live communication bureau The Oval Office zijn vijfde verjaardag samen met 200 ondernemers, marketing- en communicatiespecialisten. De eregast bij dit exclusieve evenement was Cody Keenan, de Chief Speechwriter van President Obama van 2013 tot nu.

Cody Keenan werkt nu bijna een decennium met Barack Obama; hij startte als stagiair tijdens de eerste presidentscampagne in Chicago en eindigde acht jaar later als ‘Director of Speechwriting’ in het Witte Huis. In tijden van uitdagingen en veranderingen heeft Keenan President Obama bijgestaan bij het uitwerken van (3577 !) toespraken over uiteenlopende onderwerpen voor een heel verschillend publiek – van kleine achtertuinen in Iowa tot de grootste stadiums in het land: van korte optredens in scholen tot de “State of the Union”. De gebundelde krachten van Keenan en Obama zorgden voor enkele van de meest memorabele en inspirerende speechen in onze recente politieke geschiedenis. In 2017 vroeg Obama aan Keenan om hun samenwerking verder te zetten. Vandaag werkt Keenan mee aan het boek dat Obama zal uitbrengen en blijft hij actief als Obama’s “post-presidential” speechwriter.

Tijdens het evenement kaartte Cody Keenan de “kracht van storytelling en live communication” aan. Hij deelde met het aanwezige publiek ook enkele persoonlijke tips over het schrijven van een doeltreffende en succesvolle speech. Een bloemlezing.

Wees uniek. De belangrijkste vereiste is dat je speech, wat je zegt, iets is dat enkel jij kunt zeggen. Hij is op maat geschreven voor jou. Wat maakt het authentiek voor jou? Welke persoonlijke ervaring heeft je hiertoe gebracht? Wat is je visie? 

Houd het kort. Gebruik geen te verheven taal. Mensen hebben snel door wanneer je te hard probeert. Niet iedere gelegenheid vraagt om een John F. Kennedy-moment.

Houd het luchtig. Durf wat grapjes te maken.

Houd het eenvoudig. Je moet niet altijd klinken als de slimste persoon in de zaal. Je moet een nieuw beleid niet uitleggen alsof je een nucleaire fysicus bent. Praat tegen mensen zoals je tegen je beste vriend in een bar zou praten.

Wees echt. Wees eerlijk, wees niet té formeel wees echt.

Tot slot, vertelde Cody Keenan het publiek ook dat het belangrijkste om een goede speechwriter te zijn een goede relatie opbouwen is met de persoon voor wie je schrijft en hem te begrijpen. “Je moet eigenlijk één op één samenwerken. Het gaat om meer dan nabootsen of raden wat ze willen zeggen. Je moet tijd doorbrengen met de persoon die voor je schrijft. Je kunt niet gewoon zeggen ‘Mail mij een concept en ik zal je iets laten weten’. Praat met die persoon, vertel hem waar je in gelooft. Laat die persoon in je hoofd en laat hem er een beetje in rondlopen. En het resultaat zal een veel beter product zijn.”



ARCHIVE / AGENCIES - PR & PUBLIC AFFAIRS

JOBS


INTERVIEW

Miguel Aguza (Ikea):

Miguel Aguza (Ikea): "In kwaliteit investeren geeft een audiovisuele productie een andere dimensie"



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier