SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Cannes Lions Cyber: Graham meets MailChimp en Bank of Aland

Dinsdag 20 Juni 2017


Cannes Lions Cyber: Graham meets MailChimp en Bank of Aland
Het monster Graham van Clemenger BBDO zit al aan zijn tweede Grand Prix van de week. Na de hoogste bekroning in Health & Welness, neemt de Australische verkeersveiligheidcampagne de GP in Cyber mee naar huis. Althans, een van hen want er werden drie GP’s uitgereikt in deze competitie.

Eerst en vooral was er de geschifte camagne ‘Did you mean… ?’ van Droga5 voor het e-mailing platform Mailchimp. De campagne bestaat uit drie 60” spots in de stijl van regisseur Wes Anderson en die opgevat werden als trailers van films waarvan de titels doen denken aan de naam van de adverteerder: ‘MailShrimp’, ‘KaleLimp’ en ‘JailBlimp’. De filmpjes verwijzen door naar de website die in dezelfde stijl werd vormgegeven en waarbij de adverteerder niet vermeld werd. Kortom een machevelliaanse techniek die de dubbele doelstelling waarmaakte: bij zoveel mogelijk mensen nieuwsgierigheid opwekken en Mailchimp vooral neerzetten als een creatief en verleidelijk merk.  

De derde GP Cyber is voor een onooglijke bank waarvan de omvang omgekeerd evenredig is met de originaliteit en de creativiteit van de case. Ze is gevestigd op de Aland-archipel in de Baltische Zee, tussen de Finse en de Zweedse kust en draagt dezelfde naam. Ze is bijzonder betrokken bij de aantasting van het milieu in de streek. Tien jaar geleden creëerde ze een spaarrekening waarvan 0,2% van de stortingen doorgestort werden aan projecten ten voordele van het milieu. Sinds vorig jaar lanceerde de bank met het Zweedse bureau RBK het Baltic Sea Project platform. Dat nodigde iedereen die zich wil inzetten voor het behoud van de Baltische Zee uit om samen te werken om vernieuwende oplossingen te vinden voor de problemen op het vlak van vervuiling. Een van de voorbeelden is de nieuwe (biologisch afbreekbare Baltic Sea creditcard. Die is bijzonder omdat alle uitgaven die met de kaart gebeuren, individueel geëvalueerd worden wat hun impact op het milieu betreft (in de vorm van het equivalent in schadelijke uitlaatgassen). Dat werd vermeld op het maandelijkse overzicht van de klant. Daarbij werd het bedrag vergeleken met het maandelijkse gemiddelde om de gebruikers aan te moedigen om milieuvriendelijker gedrag aan te kweken. Verder stelt de Alands-bank haar klanten op hun maandelijkse uittreksels voor de gemeten uitstoot te compenseren, ofwel door een bijdrage aan een organisatie ofwel door dagelijkse handelingen. De bank geeft dit initiatief extra waarde door de financiële analysegegevens te gebruiken voor de productie van de Aland Index die als referentie dient voor de berekening van de uitstoot van 49 handelaarscategorieën.
 



ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

Mark Barber (Radiocentre):

Mark Barber (Radiocentre): "Radio is niet alleen een tactisch medium."



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier