SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Birgitta De Smet en Koenraad Deridder (Transfer): "TF1 is een krachtige en verbindende zender"

Zondag 18 Juni 2017


Birgitta De Smet en Koenraad Deridder (Transfer):
Zoals je wellicht wel weet is de commercialisering van TF1 in België zopas begonnen. Op minder dan twee weken van de levering van de eerste gehorodateerde bereikcijfers van de Franse zender die aansloot bij het CIM, hadden we tussen twee bureaubezoeken door een gesprek met de managers van Transfer. Ondanks de marathon waaraan ze bezig zijn, leken Birgitta De Smet en Koenraad Deridder bijzonder ontspannen.
 
Hoe gaat het met jullie roadshow bij de bureaus?
KDR:
We hebben tien presentaties in vijf dagen gedaan. Meermaals werden ze afgesloten met applaus. Dat had ik zelf nog nooit meegemaakt tijdens mijn carrière (glimlacht).
 
BDS: De planning is beschikbaar, we hebben onze tarieven verstuurd en vanaf 2 juli kunnen de bureaus de eerste gehorodateerde bereikcijfers beginnen analyseren, aangezien TF1 voortaan aangesloten is bij het CIM en toetreedt tot de ‘grote Audimetrie’. Technisch gezien is alles in orde.
 
Jullie kondigden 30 tot 40 beschikbare reclameblokken per dag aan. Klopt dat?
KDR:
Inderdaad. Ongeveer het hele inventaris is beschikbaar, behalve het voetbal en bepaalde series zoals ‘Grey’s Anatomy’. Dat heeft vooral te maken met de rechten.
 
TF1 staat bekend om zijn lange reclameblokken. Hoe willen jullie de onverkochte ruimte opvullen, als die er is natuurlijk?
BDS:
De reclameblokken zullen enkel bestaan uit in België geplande reclamespots, maar we kunnen wel overwegen om spots in te lassen voor toekomstige Belgische partners van TF1, voor producten met een TF1-label die bij ons verkocht worden – spelletjes, dvd’s, enzovoort. TF1 steunt wat dat betreft op de in Zwitserland opgedane ervaring en van onze kant hebben we veel ervaring met dit soort loskoppelingstechnieken, gezien onze ervaring met de andere zenders die we commercialiseren.
 
KDR: Los daarvan klopt het niet wat je daar zegt. TF1 heeft geen bijzonder lange reclameblokken. Dat is een verkeerde indruk die onder andere ontstaat doordat er rond het journaal van 20u meerdere blokken van drie of vier minuten zijn die onderbroken worden door een aantal achtereenvolgende miniprogramma’s. In de praktijk zenden de Franse stations op een dag minder reclame uit dan de Belgische. In België wordt het maximale reclamevolume per dag berekend op een gemiddelde van 12 minuten per uur, tegenover negen minuten in Frankrijk. Dat betekent dus dat tijdens bepaalde uurschijven de Franse reclameblokken zelfs korter zijn dan bij ons.
 
Jullie tarieven zijn gebaseerd op een kost/GRP die vergelijkbaar is met die van La Une. 650 euro dus. Klopt dat?
KDR:
Inderdaad. Dat is iets lager dan RTL TVI, wat logisch is, aangezien RTL nog steeds de grootste Franstalige zender is. Onze tarieven zijn dus competitief aangezien het bereik van TF1 groter is dan dat van La Une.
 
BDS: In feite is TF1 altijd nummer twee tijdens de week en leader op vrijdag, zaterdag en zondag. We stellen ook vast dat de zender de hele dag lang goede bereikcijfers haalt, met programma’s waarvan het bereikaandeel kan oplopen tot 30%, ’s middags en in de namiddag meer bepaald. Ze zijn ook sterk in de vooravond, met programma’s als ‘The Wall’, ‘4 Mariages pour 1 Lune de miel’, enzovoort. Ook laat op de avond kunnen ze prat gaan op interessante bereikprofielen: jonger, upscale, actief,…
 
KDR: Er zijn inderdaad mooie en unieke kansen voorhanden in het Belgische Franstalige televisielandschap om deze lightviewers te bereiken.
 
BDS: Je hoort vaak dat TF1 hetzelfde bereikprofiel heeft als RTL TVI, maar in werkelijkheid telt het meer jonge VVA’s, meer jonge vrouwen. ’t Is ook familialer. Dat zie je trouwens aan de kinderprogramma’s die op TF1 uitgezonden worden, en niet op een zusterzender, zoals RTL en de RTBF doen. TF1 wil familiaal zijn, van ’s morgens tot ’s avonds.
 
KDR: Samengevat, TF1 is een krachtige en verbindende zender.
 
Het medium is niet in topvorm, nochtans, ook al zijn de cijfers wel beter in het zuiden. Denken jullie dat de komst van TF1 het aandeel van televisie zal versterken? Of gaat er zich een transfer – no pun intended – van de budgetten voordoen?
KDR:
Het zou inderdaad kunnen dat een deel van de huidige gratis overflow gecompenseerd zal worden door andere budgetten. Het zou kunnen dat het geld uit Vlaanderen komt, of uit de retailsector, waarbij de adverteerders putten uit hun promotiebudgetten of die voor nog andere media. Gezien de kracht van TF1 kan het ook dat deze adverteerders misschien gewoon hun budgetten zullen optrekken. Sinds begin dit jaar zijn de ratingscores van IP en van RMB (in iets mindere mate) gedaald, met 10% van januari tot eind mei. TF1 kan dus de commerciële efficiëntie die momenteel lager is voor het tv-aanbod in het zuiden compenseren.
 
Jullie denken dus dat het aandeel van tv zal toenemen?
BDS:
Het gaat in elk geval de kracht van het medium versterken en adverteerders nieuwe kansen bieden in termen van ‘beter bedeelde’ profielen en inzake kracht. Dat is bijvoorbeeld essentieel bij productlanceringen. Deze kracht haalt TF1 het hele jaar door, met zijn zware kleppers, zijn grote shows op vrijdag en zaterdag, bij elk seizoen: entertainment, series, enzovoort. Het programmarooster van TF1 is goed voor een miljard euro. Stel je dat eens even voor: een miljard!
We kunnen ons ook voorstellen, zoals we in Nederland konden ervaren, dat bepaalde Franse merken in de verleiding komen om zich op de Belgische televisie te wagen, rekening houdend met het ervaring op TF1.
 
Zijn jullie van plan nog andere producttypes dan klassieke spots te commercialiseren?
KDR:
We gaan beginnen met klassieke spots, om het technisch en vanuit het CIM gezien eenvoudig te houden. Sponsoring zal pas later komen. Ook al stellen we vast dat er een sterke vraag is.
 
Zijn jullie teams voltallig?
BDS:
Momenteel zijn we met 17 en we moeten uitbreiden op drie vlakken: commercieel, planning en marketing/research. Wat dat betreft, willen we natuurlijk zo snel mogelijk de schitterende knowhow en de nieuwe studies waarover TF1 op onze markt beschikt exporteren, wat ook ons aanbod zal verrijken.
 
Hoe staat het met adressable TV, social TV, dual screens en andere GRP Data die TF1 uittest op zijn markt?
KDR:
Deze GRP die berekend worden op de productkopers, zijn inderdaad interessant. We gaan de – financiële – mogelijkheid onderzoeken om ze in België in te voeren en we gaan met de bureaus bestuderen wat hen kan interesseren in alle nieuwigheden waarover TF1 beschikt.
 



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Mark Tungate:

Mark Tungate: "Er bestaat geen enkele andere prijs zoals de Epica Awards"



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier