SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Emmanuel Goedseels (Whyte) en Kris Poté (Capgemini): Good to be C Square

Zondag 18 Juni 2017


Emmanuel Goedseels (Whyte) en Kris Poté (Capgemini): Good to be C Square
Tijdens de PR Summit eind vorig jaar maakten de BPRCA en 3C bekend dat ze hun krachten zouden bundelen binnen C² (uit te spreken als C Square). Deze nieuwe vereniging wil zich zowel openstellen voor individuele communicatieprofessionals als voor bureaus en aldus een ‘communications community’ vormen. Een eerste stand van zaken door de huidige covoorzitters Kris Poté (Capgemini) en Emmanuel Goedseels (Whyte), hier op de foto in het gezelschap van journalist Alain Gerlache.

Waarom deze fusie?
Kris Poté:
3C was een vereniging van individuele personen die verantwoordelijk zijn voor communicatie. De BPRCA die bureaus groepeerde, was ongeveer het equivalent van de ACC op het vlak van corporate communicatie en PR. We gaven ons er rekenschap van dat we in feite binnen precies dezelfde omgeving werkten en we hadden er in het verleden altijd op gelet elkaar geen concurrentie aan te doen. Daarom hebben we besloten om iedereen samen te brengen: de in-houseleden (anders gezegd de adverteerders, de bedrijven) en de bureaus  (de aanbieders). Daarmee zullen we 500 tot 600 individuele leden kunnen bereiken. Het is de bedoeling dat we binnen de vereniging de verschillende sectoren gaan vertegenwoordigen, via nog op te richten commissies. Zo zal er een gewijd zijn aan consultancies (om de bureaus te vertegenwoordigen), een ander aan zelfstandige adviseurs en binnenkort een derde aan in-house leden. Het initiatief voor deze en volgende commissies moet komen vanuit de leden die willen samenwerken.

Emmanuel Goedseels: C² is het logische gevolg van een lange evolutie. Door het veranderen van de communicatiestiel groeien de disciplines steeds dichter naar elkaar toe. Je merkt binnen het vak dat de vorm minder belangrijk wordt en dat je meer gediversifieerde kanalen kan en moet gebruiken. De noden en belangen langs beide kanten van het communicatielandschap zijn vergelijkbaar, het was dus logisch om ze samen te brengen binnen een vereniging die zich positioneert als een gemeenschap en bijdraagt tot een interessante kruisbestuiving. Vandaar ook de naam, C², communication community. Daarmee stellen we ons ook open naar mensen die zich bezighouden met non-profit en politieke communicatie. Dat kan zeer verrijkend zijn.

Een individueel lid betaalt 250 euro voor een jaar, een bedrijf 1100 euro. Wat mogen ze voor dit bedrag verwachten?
KP:
Net zoals in het verleden plannen we diverse evenementen, ongeveer eentje om de twee maanden. Die zijn echt gewijd aan actuele onderwerpen die de hele sector bezighouden, van duurzaam ondernemen tot en met de war for talent. Verder organiseren we workshops rond gerichte thema’s voor een klein aantal mensen (zoals crisiscommunicatie). En we houden ook ‘Clubs’, informele samenkomsten om te netwerken, wat een belangrijk element is in de competentie.

EG: Daarnaast behouden we ook de PR-Summit, die zal plaatsvinden in november dit jaar en volgend jaar komen er wellicht opnieuw IBIS Awards. Het is nog niet helemaal zeker, vanwege het delicate karakter van veel PR- en corporate dossiers.

Hoe zal C² gestructureerd zijn?
EG:
Zoals de meeste verenigingen zullen we werken met een voorzitter, ondervoorzitter en een raad van bestuur. 2017 wordt een overgangsperiode met een co-voorzitterschap dat waargenomen wordt door Kris en mezelf. Bedoeling is dat we samen een aantal technische dingen regelen, zoals de toekomst van de personeelsleden die bij 3C in dienst waren: C² heeft geen werknemers meer. De maatschappelijke zetel is ondergebracht bij Whyte, maar er is geen echt fysiek kantoor, de activiteiten en vergaderingen vinden plaats bij de leden. In 2018 worden er dan verkiezingen georganiseerd voor het nieuwe bestuur dat zal bestaan uit twaalf leden die representatief moeten zijn voor de sector.

Met welke projecten zijn jullie al bezig?
EG:
We willen gedragsregels opstellen voor een aantal hete hangijzers tussen klanten en agentschappen, maar er zijn minder ‘gevoelige’ onderwerpen dan in de reclamebureauwereld: we verkopen immers enkel onze expertise en tijd. Maar er zijn wel onderwerpen waar het nuttig kan zijn onze knowhow te bundelen, bijvoorbeeld inzake auteursrecht en content . Of het onderscheid tussen bloggers en journalisten.
KP: C² wil ook de officiële spreekbuis zijn voor alle communicatieorganen als er standpunten ingenomen moeten worden. Statutair is het een belangenvereniging. Dat zal ook moeten blijken uit onze nieuwe website die na de zomer actief zal zijn.



ARCHIVE / ASSOCIATIONS

JOBS


INTERVIEW

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier