SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Meet Mrs Graham, door Damien Lemaire (MM)

Zondag 11 Juni 2017


Meet Mrs Graham, door Damien Lemaire (MM)
Ook al bestaat de kans dat je me voor een buitenaards wezen houdt, ik heb een serieus probleem met Graham, al vanaf de dag dat ik hem ontmoet heb. Ik mag hem en zijn concept dan nog vanuit alle mogelijke hoeken bekeken en geanalyseerd hebben, zoals me vriendelijk maar kordaat werd voorgesteld, het haalt niets uit.
 
Ik verklaar me nader. Voor de Venusvrouwtjes en Marsmannetjes die ons lezen: Graham werd geschapen door Clemenger BBDO Melbourne en Transport Accident Commission Victoria, in het kader van een sensibiliseringscampagne voor verkeersveiligheid. Graham is “a reminder of just how vulnerable our bodies really are”.
 
Maar zeg nu zelf, dat kan ons toch geen bal schelen. Zelf kom ik liever min of meer goed ogend om het leven in een verkeersongeval, dan dat ik voor de rest van mijn dagen op een weliswaar onverwoestbaar monster moet lijken. Zeker omdat de neefjes, nichtjes, tantes en ooms van Graham, met wie ik de ingenieurs bij de autofabrikanten bedoel, opmerkelijk werk verzetten om de grenzen van onze kwetsbaarheid in de auto steeds maar te verleggen. Kers op de taart: ze doen dat vaak met de kostbare hulp van designers die erin slagen hun beestige technologie te verpakken in een schone op wielen.
 
Die gedachte aan lijnen en rondingen opende mijn ogen: wat als Graham een vrouw zou zijn? Neen, neen, begrijp me niet verkeerd, dames, ik hoor jullie al tot hier. Laat me even mijn zin afmaken, ok? Wat als Graham een vrouw was en bedacht zou zijn voor een sensibiliseringscampagne voor huiselijk geweld? Dan zou Mrs Graham maken tot “a reminder of just how vulnerable the women's bodies really are”.
 
Zou Mrs Graham in een wereld als de onze, waar de echte beelden soms zo schokkend zijn dat ze de verbeelding overtreffen en dus geen enkele impact meer hebben als het om sensibilisering gaat (iets wat Clemenger BBDO Melbourne en TACV prima begrepen hebben), dan niet meer impact hebben dan haar mannelijke tegenhanger?
 
Zelf denk ik van wel. Het zou me er nog sterker aan herinneren hoe mooi onze vrouwen zijn in al hun verscheidenheid, hoe kwetsbaar ook. En dat zou me dan weer aanzetten om ze te helpen, te steunen en te beschermen tegen de echte monsters. Te beginnen met… Mrs Graham.
 
 



ARCHIVE / BRANDS - ACTIVATION

JOBS


INTERVIEW

Rob Flaherty (Ketchum):

Rob Flaherty (Ketchum): "De jacht op talent en change management zijn de twee grootste uitdagingen van nu"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier