SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Meet Mrs Graham, door Damien Lemaire (MM)

Zondag 11 Juni 2017


Meet Mrs Graham, door Damien Lemaire (MM)
Ook al bestaat de kans dat je me voor een buitenaards wezen houdt, ik heb een serieus probleem met Graham, al vanaf de dag dat ik hem ontmoet heb. Ik mag hem en zijn concept dan nog vanuit alle mogelijke hoeken bekeken en geanalyseerd hebben, zoals me vriendelijk maar kordaat werd voorgesteld, het haalt niets uit.
 
Ik verklaar me nader. Voor de Venusvrouwtjes en Marsmannetjes die ons lezen: Graham werd geschapen door Clemenger BBDO Melbourne en Transport Accident Commission Victoria, in het kader van een sensibiliseringscampagne voor verkeersveiligheid. Graham is “a reminder of just how vulnerable our bodies really are”.
 
Maar zeg nu zelf, dat kan ons toch geen bal schelen. Zelf kom ik liever min of meer goed ogend om het leven in een verkeersongeval, dan dat ik voor de rest van mijn dagen op een weliswaar onverwoestbaar monster moet lijken. Zeker omdat de neefjes, nichtjes, tantes en ooms van Graham, met wie ik de ingenieurs bij de autofabrikanten bedoel, opmerkelijk werk verzetten om de grenzen van onze kwetsbaarheid in de auto steeds maar te verleggen. Kers op de taart: ze doen dat vaak met de kostbare hulp van designers die erin slagen hun beestige technologie te verpakken in een schone op wielen.
 
Die gedachte aan lijnen en rondingen opende mijn ogen: wat als Graham een vrouw zou zijn? Neen, neen, begrijp me niet verkeerd, dames, ik hoor jullie al tot hier. Laat me even mijn zin afmaken, ok? Wat als Graham een vrouw was en bedacht zou zijn voor een sensibiliseringscampagne voor huiselijk geweld? Dan zou Mrs Graham maken tot “a reminder of just how vulnerable the women's bodies really are”.
 
Zou Mrs Graham in een wereld als de onze, waar de echte beelden soms zo schokkend zijn dat ze de verbeelding overtreffen en dus geen enkele impact meer hebben als het om sensibilisering gaat (iets wat Clemenger BBDO Melbourne en TACV prima begrepen hebben), dan niet meer impact hebben dan haar mannelijke tegenhanger?
 
Zelf denk ik van wel. Het zou me er nog sterker aan herinneren hoe mooi onze vrouwen zijn in al hun verscheidenheid, hoe kwetsbaar ook. En dat zou me dan weer aanzetten om ze te helpen, te steunen en te beschermen tegen de echte monsters. Te beginnen met… Mrs Graham.
 
 



ARCHIVE / BRANDS - ACTIVATION

JOBS


INTERVIEW

Mark Barber (Radiocentre):

Mark Barber (Radiocentre): "Radio is niet alleen een tactisch medium."



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier