SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Kantar Millward Brown BrandZ 2017: de vijf kleppers

Dinsdag 6 Juni 2017


Kantar Millward Brown BrandZ 2017: de vijf kleppers
De Gafam – je weet wel, Google, Apple, Microsoft, Amazon en Facebook – bezetten de vijf eerste plaatsen van de laatste BrandZ Top 100 van de machtigste merken ter wereld, zoals die opgesteld werd door WPP en Kantar Millward Brown. Van deze ‘Fearsome Five’ boekt Amazon de sterkste vooruitgang: het versterkt zijn waarde met 41% tot 139,3 miljard dollar. De leader in online commerce bleef zich concentreren op zijn technologische ecosysteem dat opgevat is en constant verbeterd wordt om te beantwoorden aan de verschillende noden van de consumenten. Tegelijk waagt het zich aan diensten die een beroep doen op artificiële intelligentie, vat Kantar samen.
 
Deze vijf merken vertegenwoordigen samen 25% van de totale waarde van de Top 100, waarmee ze hun dominante positie in de moderne businesswereld nog versterken.
 
Andere markante feiten: de opmars van de Chinese techbedrijven met de aanwezigheid van Tencent. Dat deed zijn voordeel met het toenemende gebruik van zijn WeChat-platform. Het bedrijf dat wereldwijd op de achtste plaats staat, ging met 27% vooruit tot 108,3 miljard dollar.
 
Adidas van zijn kant boekte procentueel de sterkste groei van de rangschikking (+58% tot 8,3 miljard dollar), meer bepaald dankzij zijn toespitsing op voetbal, de aanwerving van meerdere designers van bij Nike en artistieke samenwerkingen met Pharrell Williams of Kanye West.
 
In 2017 steeg de totale waarde van de Top 100 met 8% (vs +3% in 2016); het aantal merken met een waarde van meer dan 100 miljard nam toe van zes tot negen. De groei van merken uit de technologiesector bedraagt 16% versus 4% voor non-tech merken. De sector met de sterkste groei is de distributie (+14%), gedragen door e-commerce merken als Amazon en Alibaba.
 
De voornaamste trends volgens Kantar:
 
- Consumer-centric technologische ecosystemen maken merken onmisbaar.
 
- Consumenten kunnen voortaan verschillende activiteiten – gaande van online shopping tot televisie – samenbrengen onder een enkel merk en via meerdere dragers.
 
- De nieuwe merken worden alsmaar globaler. Technologie stelt bedrijven in staat hun aanbod wereldwijd te presenteren. Dat bevordert de doorbraak van een nieuw soort ondernemers die niet belemmerd worden door geografische of sectoriële grenzen.
 
- Traditionele non-tech merken kiezen voor technologie om te innoveren en aantrekkelijker te worden voor consumenten.
 
- Sterke merken tonen op een duidelijke manier aan hoe ze het leven van hun consumenten kunnen verbeteren.
 
- Content wordt een vereiste om te communiceren en een vector voor succes, zoals blijkt uit de groei van Amazon dat met de productie van series en films begon, of de komst van nieuwe spelers als YouTube, Snapchat en Netflix in de Top 100
 
- Het vermogen om gegevens over de consumenten te verzamelen en te analyseren, om ze een centrale plaats te geven in de beslissingen van het bedrijf, ligt aan de basis van het succes van alle nieuwkomers de laatste jaren en is een voorwaarde voor traditionele merken om te overleven.
 
Het verslag is hier beschikbaar. De infographic van Kantar staat hier.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH

JOBS




INTERVIEW

Thierry Geerts (Google):

Thierry Geerts (Google): "We willen mee een rol spelen in de transformatie van de sector"



DOSSIER  



De consumenten van overmorgen beschreven door Steven Van Belleghem  


In zijn laatste boek met de titel ‘Customers the Day after Tomorrow’ beschrijft trendwatcher Steven Van Belleghem de impact van de derde fase in de digitale evolutie op de consumptiegewoonten. Hij...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe gericht adverteren met de predictieve technologie van Predicube?  


Predicube, de spin-off van Universiteit Antwerpen en iMinds die opgericht werd in november 2014 en zich specialiseert in predictieve data en profilering, maakte de resultaten bekend van haar...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier