SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Kantar Millward Brown BrandZ 2017: de vijf kleppers

Dinsdag 6 Juni 2017


Kantar Millward Brown BrandZ 2017: de vijf kleppers
De Gafam – je weet wel, Google, Apple, Microsoft, Amazon en Facebook – bezetten de vijf eerste plaatsen van de laatste BrandZ Top 100 van de machtigste merken ter wereld, zoals die opgesteld werd door WPP en Kantar Millward Brown. Van deze ‘Fearsome Five’ boekt Amazon de sterkste vooruitgang: het versterkt zijn waarde met 41% tot 139,3 miljard dollar. De leader in online commerce bleef zich concentreren op zijn technologische ecosysteem dat opgevat is en constant verbeterd wordt om te beantwoorden aan de verschillende noden van de consumenten. Tegelijk waagt het zich aan diensten die een beroep doen op artificiële intelligentie, vat Kantar samen.
 
Deze vijf merken vertegenwoordigen samen 25% van de totale waarde van de Top 100, waarmee ze hun dominante positie in de moderne businesswereld nog versterken.
 
Andere markante feiten: de opmars van de Chinese techbedrijven met de aanwezigheid van Tencent. Dat deed zijn voordeel met het toenemende gebruik van zijn WeChat-platform. Het bedrijf dat wereldwijd op de achtste plaats staat, ging met 27% vooruit tot 108,3 miljard dollar.
 
Adidas van zijn kant boekte procentueel de sterkste groei van de rangschikking (+58% tot 8,3 miljard dollar), meer bepaald dankzij zijn toespitsing op voetbal, de aanwerving van meerdere designers van bij Nike en artistieke samenwerkingen met Pharrell Williams of Kanye West.
 
In 2017 steeg de totale waarde van de Top 100 met 8% (vs +3% in 2016); het aantal merken met een waarde van meer dan 100 miljard nam toe van zes tot negen. De groei van merken uit de technologiesector bedraagt 16% versus 4% voor non-tech merken. De sector met de sterkste groei is de distributie (+14%), gedragen door e-commerce merken als Amazon en Alibaba.
 
De voornaamste trends volgens Kantar:
 
- Consumer-centric technologische ecosystemen maken merken onmisbaar.
 
- Consumenten kunnen voortaan verschillende activiteiten – gaande van online shopping tot televisie – samenbrengen onder een enkel merk en via meerdere dragers.
 
- De nieuwe merken worden alsmaar globaler. Technologie stelt bedrijven in staat hun aanbod wereldwijd te presenteren. Dat bevordert de doorbraak van een nieuw soort ondernemers die niet belemmerd worden door geografische of sectoriële grenzen.
 
- Traditionele non-tech merken kiezen voor technologie om te innoveren en aantrekkelijker te worden voor consumenten.
 
- Sterke merken tonen op een duidelijke manier aan hoe ze het leven van hun consumenten kunnen verbeteren.
 
- Content wordt een vereiste om te communiceren en een vector voor succes, zoals blijkt uit de groei van Amazon dat met de productie van series en films begon, of de komst van nieuwe spelers als YouTube, Snapchat en Netflix in de Top 100
 
- Het vermogen om gegevens over de consumenten te verzamelen en te analyseren, om ze een centrale plaats te geven in de beslissingen van het bedrijf, ligt aan de basis van het succes van alle nieuwkomers de laatste jaren en is een voorwaarde voor traditionele merken om te overleven.
 
Het verslag is hier beschikbaar. De infographic van Kantar staat hier.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH

JOBS


INTERVIEW

Miguel Aguza (Ikea):

Miguel Aguza (Ikea): "In kwaliteit investeren geeft een audiovisuele productie een andere dimensie"



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier