SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold

Vrijdag 2 Juni 2017


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold
De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold binnen in de competitie Media
 
Daarna is er ‘Klarafy’ van FamousGrey voor radiozender Klara dat drie gouden hoedjes ontvangt in Integrated, Direct en Promo & Activation. Het is aldus de campagne die het meeste Gold wint op deze editie.

‘Remumber’, eveneens van FamousGrey voor Missing Children Europe, en ‘#NoFilter’ van Happiness voor Unicef winnen elk twee Gold. De eerste in de competities Direct en Interactive, de tweede in Design en Outdoor.

De andere bekroonde campagnes met een Gold in deze editie zijn ‘Meet the stars of the new IKEA catalog’ (Film), ‘De onmogelijke signeersessie’ (Media), ‘Stardust for Bowie’ (PR) en ‘Simplified Stories’ (Press) van DDB Brussels voor respectievelijk IKEA, Bol.com, Studio Brussel en Alzheimer Liga; ‘The Safety Jingle’ (Promo & Activation) van Happiness voor OVK –  PEVR; ‘#CallBrussels’ (Direct) van Air voor Visit Brussels; ‘Coins of Hope’ (Media) van These Days voor Child Focus; en, last but not least, ‘Mobistar Letters’ (Integrated) van Publicis Brussels voor Orange.

Hieronder vind je alle cases van de Grand Prix en de tien Gold, alsook de namen van alle personen en bureaus die aan de creaties hebben bijgedragen. Om het volledige palmares te ontdekken, verwijzen we je door naar de site van Creative Belgium. 


Grand Prix Outdoor et Gold Media : "Nello & Patrasche" (Friendship/Stad Antwerp)
 
‘A dog of Flanders’ vertelt het verhaal van een innige vriendschap tussen Nello, een Antwerps jongetje dat gepassioneerd is door tekenen, en Patrasche, zijn trouwe compagnon op vier poten die hij heeft gered uit de brutale handen van Patrasche’s voormalige meester. Het verhaal werd in 1872 geschreven door de Britse romanschrijver Marie Louise de la Ramée die beter gekend is onder het pseudonieum Ouida. Het verhaal van Nello en Patrasche wordt ondanks zijn tragische einde (beide sterven van de kou in de Antwerpse kathedraal) een enorm literair succes, met 25 vertalingen en meer dan 100 miljoen verkochte exemplaren wereldwijd. In Japan werd er in 2007 zelfs een animatieserie van gemaakt waarbij meer dan 30 miljoen Japanners elke week uitkeken naar een nieuwe aflevering.

Paradoxaal genoeg is het meesterwerk in Antwerpen wat miskend of zelfs onbekend, ook al speelt het zich af in Hoboken, nabij Antwerpen. Tot het lokale bureau Friendship in het kader van de campagne ‘Atypisch Antwerp’ het als een thema in een design wedstrijd koos. Doelstelling was een standbeeld te maken dat het boek en de personages eert. Een professionele jury, aangevuld met burgemeester Bart De Wever, koos uit tientallen creaties het design van de Gentse grafisch ontwerper en beeldhouwer Batist Vermeulen. Zijn creatie is nu te bewonderen aan de kathedraal van Antwerpen. 

Client : Stad Antwerp. Agency : Friendship. Creation : Friendship. Graphic Designer & Sculptor : Batist Vermeulen.
 

Gold Direct, Integrated en Promo & Activation : ‘Klarafy’ (FamousGrey/Klara)

FamousGrey en Klara ontwikkelden in mei vorig jaar Klarafy, een webtool die ieders muzieksmaak vertaalt in… klassieke muziek. Bedoeling: de kunst toegankelijker maken voor het grote publiek. In de praktijk zoekt Klarafy naar affiniteiten, gelijkenissen en connecties tussen de favoriete muziek van een individu en klassieke muziek. Om dit soort conversie te verwezenlijken overloopt de tool de Spotify-playlist van de persoon in kwestie aan de hand van drie criteria: het favoriete muziekgenre, de overheersende muzikale sfeer en specifieke aanwijzingen, zoals bepaalde instrumenten of stemtypes, enzovoort. De tool kon ook je gemoedstoestand analyseren aan de hand van je afgespeelde songs en aldus klassieke muziekartiesten zoeken die een vergelijkbare stemming oproepen.

Client : Klara. Contacts : Chantal Pattyn, Els Lagrou, Els De Baets, Ellen Moriau, Sander De Keere. Agency : FamousGrey. CD : Katrien Bottez, Laurent Dochy, Iwein Vandevyver. Creation : Iwein Vandevyver, Tom Jacobs. Project Manager : Bart De Bock. Brand Manager : Miet Lust. Development : Bert Vermeire, Romano Casellini, David Viaene. Design : Laurens Groven, Tessa Persoons. Content Webtool : Floris De Rycker, Vincent Goris, Tom Van de Goor, Iwein Vandevyver, Marc Weyts. RTV-Producer : Charlotte Bodson, Tuyen Pham, Loes Fierens. Director Seeding Films : Jan Boon. Post-Production : Sven Vanhee. Production : Who Killed Joe. Photographer Daan : Frieke Janssens. Photographer Ruben Block : Stefaan Temmerman. Photographer Bart Peeters : Hugo Van Beveren. Radio : VRT Radiospotcel.


Gold Direct en Interactive: ‘ReMumber’ (FamousGrey/Missing Children Europe)

Zeer weinig kinderen kennen vandaag nog het telefoonnummer van hun ouders uit het hoofd. Een combinatie van tien cijfers dat hen nochtans het leven kan redden als ze in een noodsituatie verkeren. Om kinderen en volwassenen te sensibiliseren, lanceerde Missing Children Europe samen met Famous, en in samenwerking met MediaMonks, de app 'Remumber': een mobiele app die kinderen helpt het telefoonnummer van hun ouders te onthouden door een eenvoudige en alledaagse handeling. Het principe is eenvoudig: de iOS app doet dienst als ontgrendelcode van smartphone of tablet. Zodra de app is geïnstalleerd, dient men alleen nog maar het telefoonnummer in te stellen dat onthouden moet worden en het apparaat te vergrendelen met Remumber. Het memoriseren gebeurt geleidelijk: de eerste vier cijfers moeten van buiten worden geleerd en de volgende cijfers worden vervolgens stap voor stap aangeleerd. 

Client : Missing Children Europe. Contacts : Delphine Moralis, Gail Rego. Agency : FamousGrey. CD : Katrien Bottez. Laurent Dochy. Creation : Diederik Jeangout. Project Leader : Lore Debulpaep. Digital Project Leader : Bart De Bock. Strategy : Joris Joosten. Development App : MediaMonks. Development Website : Kevin Peters, David Viaene. Design : Ken Wuytack. PR Managers : Anne-Cécile Collignon, Karima Ghozzi, Liedewij Verbiest. RTV-Producer : Tuyen Pham, Loes Fierens. Film Production Company : Czar. Director : Toon Aerts. Executive Producer : Eurydice Gysel. Producer : Jelle Robbeets. Post-Producer : Bieke De Keersmaecker. Soundstudio : Raygun. Composer : Peter Baert.


Gold Design en Outdoor: ‘#NoFilter’ (Happiness/UNICEF)

‘#NoFilter’ is een unieke sensibiliseringscampagne van Unicef en Happiness Brussels voor de noodzaak van drinkbaar water voor kinderen. Die trekt de aandacht via analoge foto’s die ontwikkeld werden met… vervuild water uit stedelijke gebieden. Het resultaat spreekt voor zich: de portretten van de kinderen zijn beschadigd en vervormd. Het visuele effect is frappant en symboliseert de nefaste gevolgen van vervuild water voor de gezondheid en het welzijn van kinderen. 

Client : Unicef Global. Contact : Erik Deconinck. Agency : Happiness Brussels. CD : Geoffrey Hantson, Paul Busschau. Head of Craft : Lennert Vedts. Creation : Sara West, Liza Geysens. CEO & Strategic Director : Alan Cerutti. Photographer : Teo Chai Guan. Producer : Huynh Tram.


Gold Promo & Activation: ‘The Safety Jingle’ (Happiness/OVK - PEVR)
 
In het kader van de Week van de Mobiliteit bedachten de creatieven en strategen van Happiness een participatieve sensibiliseringsactie voor Ouders van Verongelukte Kinderen. Aan de basis ligt de vaststelling dat radiopresentatoren hun luisteraars vaak vragen om te sms’en of te reageren op Facebook, terwijl 80% van de actieve bevolking in de auto naar de radio luistert. Daardoor neemt het risico op een ernstig ongeval aanzienlijk toe. Daarom wilde het bureau de presentatoren een tool geven die hen helpt om aan dit risico te herinneren. De jingle werd bedacht en uitgevoerd door Peter Baert (Raygun). Bedoeling is dat op termijn alle radiopresentatoren hem zullen gebruiken. Het roept de luisteraars op om hun smartphone niet achter het stuur te gebruiken. De boodschap wordt doorgegeven door ouders die een kind verloren bij een verkeersongeval, met op de achtergrond de opgesomde namen van verkeersslachtoffertjes. De creatie is sinds november ook over de landsgrenzen gegaan, aangezien de Europese vereniging voor verkeerslachtoffers zijn leden heeft gesommeerd om de tool te gebruiken. We wijzen nog op de site safetyjingle.be, waar bezoekers kunnen zien wie de jingle het vaakst heeft uitgezonden en de weerspannigen aanmoedigen.

Client : PEVR - OVK. Contacts : Koen Van Wonterghem, Ellen Ruys, Alexia Creton. Agency : Happiness Brussels. CEO & Strategic Director : Karen Corrigan. Managing Director : Elke Janssens. CD : Geoffrey Hantson, Philippe Fass, Pieter Claeys. Creation : Niels Sienaert, Tim Schoenmaeckers. Copy Fr : Romain Felix, Catherine Quadens. Design : Dries Lauwers. Motion Design : Remke Faber. Creative Intern : Anaïs Desmet. Group Account Director : Hans Smets. Account Team : Stefanie Drapier, Tine Van Hasselt. Online Producer : Tuyet Hoang. Online Production : Bliss. Agency Producer : Bart Vande Maele. Sound Production : Raygun. Jingle Production : Peter Baert. Video Production : Geronimo. Director : Dirk Domen. DOP : Piet Deyaert. Producer : Jasper Moeyaert, Mathias Kerner. Post-Production : Stefaan Gryson (Moxy). Special Thanks to : The Radio Group – Steve Vanaudenaerde (IP) & Catherine Servaes (RMB).


Gold Film: ‘Meet the stars of the new IKEA Catalog’ (DDB/IKEA)

‘Meet the stars of the new IKEA catalogue’ van DDB Brussels voor de Zweedse meubelgigant is de coup de cœur 2016 van Media Marketing. Dit juweeltje (duur 2’20”) werd gecreëerd ter gelegenheid van de lancering van de nieuwe catalogus van de adverteerder. De spot werd opgenomen in de coulissen van de fotoshoot van ’s werelds meest gelezen publicatie na de Bijbel. Het inzicht van de spot is dat deze shoot een echte springplank is voor figuranten. Dat is althans waar ze hardop van dromen tijdens de productie... Naast DDB is er ook een dikke pluim voor Caviar, alsook voor de regisseur Amir Farhang, eerstgenoemde voor de onberispelijke productie en casting, laatstgenoemde voor zijn verbluffende regie. De spot werd ook bekroond met een Bronze in de competitie Film Craft. 

Client : IKEA Belgium. Contacts : Miguel Aguza, Christine Vermorgen, Peter Jongert. Agency : DDB Brussels. CD : Peter Ampe, Odin Saillé. Creation : Ralf De Houwer, Jonas Caluwé. Copy Fr : Jonathan d'Oultremont. Strategy : Dominique Poncin. Account Team : Francis Lippens, Annelies Nyns, Maria-Laura Laubenthal. PR & Press Coordinator : Kenn Van Lijsebeth. TV Producer : Brigitte Verduyckt. Film Production Company : Caviar. Director : Amir Farhang. Executive Producer : Ilse Joye. Producer : Geert De Wachter.     


Gold Media: ‘De onmogelijke signeersessie’ (DDB/Bol.com)

‘De onmogelijke signeersessie is een activeringsactie van DDB Brussels voor Bol.com ter gelegenheid van de Boekenbeurs in Antwerpen. Concreet ging het om een signeersessie met acht wereldwijd bekende auteurs. Die gingen alle acht akkoord om gedurende de twaalf dagen dat de Boekenbeurs duurde hun boeken te signeren, van openings- tot sluitingstijd, zonder enige onderbreking (zelfs geen plaspauze!). Wat het helemaal bijzonder maakte, is dat een van de auteurs, de Belgische dichter Paul van Ostaijen, zelfs al sinds 1928 de pen, pardon de pijp, aan Maarten heeft gegeven. Al die grote namen en dichters waren natuurlijk niet lijfelijk aanwezig. Ze gaven echter wel allemaal zelf of via hun rechthebbenden hun toestemming om een robot in hun plaats te laten signeren. Op de stand van Bol.com signeerde een arm voorzien van een balpen dus hun boeken, in hun eigen geschrift wel te verstaan. De actie werd aangekondigd via een radioteasing die doorverwijst naar de Boekenbeurs en naar een online film met daarin de overleden dichter. Verder zijn er ook advertenties, een actie met Metro, affichage (papier en digital), DM en PR voorzien. Dat laatste luik was in handen van Lewis.
 
Client : Bol.com. Contacts : Niels Moes, Daan Wouters. Agency : DDB Brussels. CD : Peter Ampe, Odin Saillé. Creation : Danny Vissers. AD & Copy : Tom Meijer, Silke Beurms. Account Team : Francis Lippens, Romy Vierhouten. Strategy : Dominique Poncin, Jorian Vanvossel. Digital Design : Wieste De Ridder. Motion Design : Sven Verfaille. Producer : Stefanie Warreyn. PR : Kenn Van Lijsebeth. TV Producer : Brigitte Verduyckt. DOP : Adrien Moormann. PR Bol.com : Lewis PR. Design Lab : Beyond.io. Special thanks to : Matthijs.        


Gold PR: ‘Stardust for Bowie’ (DDB/Studio Brussel)

Bij wijze van hulde aan David Bowie, en in samenwerking met volkssterrenwacht Mira lanceerde DDB de website stardustforbowie.be voor StuBru de dag na het overlijden van het icoon. Doelstelling: de geestelijke vader van Major Tom zijn eigen constellatie geven, zoals die geregistreerd werd op het moment van zijn overlijden. Ze bevindt zich in de buurt van Mars en bestaat uit zeven sterren die naar evenveel albums van de artiest refereren. De constellatie heeft de vorm van de beroemde roodblauwe bliksemschicht van Aladdin Sane. Op de website die verbonden is met Google Sky kunnen fans hun persoonlijke bijdrage achterlaten door hun favoriete nummer aan de constellatie toe te voegen en een persoonlijke boodschap in de vorm van een ster toe te voegen. Hoe meer sterren, hoe harder de constellatie op de homepagina schittert.
 
Client : Studio Brussel. Contacts : Jan Van Biesen, Gunther Van Acker, Brecht Vaes. Agency : DDB Brussels. CD : Odin Saillé, Peter Ampe. Creation : Antoinette Ribas, Gregory Ginterdaele. PR : Kenn Van Lijsebeth. Strategic Planner : Maarten Van Daele. Digital Producer : Maarten Breda. Account Team : Francis Lippens, Romy Vierhouten. Design : Sven Verfaille, Benjamin Hiffe. Development : Codeurs & Christophe Ghesquière. 


Gold Press: ‘Simplified Stories’ (DDB/Alzheimer Liga)

Om de awareness van de Alzheimer Liga Vlaanderen te versterken vroeg de vereniging DDB om na te denken over een campagne. In plaats van een gewone advertentie te creëren, bedacht het bureau iets dat de patiënten echt zou kunnen helpen. Omdat onderzoek aantoont dat (blijven) lezen kan helpen om de symptomen van de ziekte te vertragen, ontwikkelde DDB samen met uitgever Borgerhoff & Lamberigts de unieke actie ‘Simplified Stories’. Het betrof een vereenvoudigde boekenreeks die gemaakt werd in samenwerking met het regionaal expertisecentrum dementie Paradox en professor Sebastiaan Engelborghs (UA). De serie opende met de biografie van Stromae, geschreven door Peter Verbruggen. Dat boek werd vereenvoudigd, zodat mensen met beginnende dementie het ook kunnen lezen zonder af te haken. Concreet bleef de kern van het verhaal behouden, maar het werd verteld in kortere zinnen en hoofdstukken, met minder (moeilijke) woorden en maximum vier hoofdpersonages. Ook de volgorde werd chronologisch gemaakt. Verder onderging ook de lay-out een aantal ingrepen, met meer witruimte en de toevoeging van foto’s, een groter lettertype,… Bovendien werd elk hoofdstuk aan het einde apart kort samengevat.
 
Client : Alzheimer Liga Vlaanderen. Contact : Hilde Lamers. Partner : Uitgeverij Borgerhoff-Lamberigts. Production : Thinkfish Media. Agency : DDB Brussels. Account Team : Silvie Erzeel, Anneleen Vande Voorde. CD : Peter Ampe, Odin Saillé. Creation : Tim & Stefan. Copy : Bart Van Goethem. Graphic Designer : Marlène Wautot. PR : Kenn Van Lijsebeth. Photographer : Adam Kozlowski.                           
 

Gold Direct: ‘#CallBrussels’ (Air/Visit Brussels)

Om het blazoen van onze hoofdstad op te poetsen na de aanslagen in Parijs eind 2015 en de daaropvolgende ‘Brussels lockdown’ kwamen Visit Brussels en Air in plaats van de zoveelste corporate campagne in de internationale pers op de proppen met een interactieve en vooral participatieve actie die de voornaamste betrokkenen aan het woord liet: de Brusselaars zelf. Aangezien de inwoners van de hoofdstad de beste ambassadeurs en het best geplaatst zijn om over hun stad te vertellen, kregen zij de missie de toeristen ervan te overtuigen dat Brussel helemaal niet de oorlogszone is die in sommige buitenlandse zone afgeschilderd wordt. Dat deden ze door vragen van buitenlanders te beantwoorden via Mupi’s die omgebouwd waren tot telefooncellen. Die waren geïnstalleerd op drie emblematische plaatsen: de Kunstberg, het Flagey-plein en het Gemeenteplein in Molenbeek. Daar konden voorbijgangers rechtstreeks antwoorden op de vragen van buitenlandse toeristen die via de site call.brussels de cabine die ze wensten te bellen konden uitkiezen. De traffic naar het platform werd gegenereerd door een Europese banneringcampagne. Er waren ook webcams voorzien die de omgeving filmden en de beelden rechtstreeks uitzonden op het daartoe voorziene platform.

Client : visit.brussels. Contact : Zoé Hutchinson. Agency : Air Brussels. ECD : Eric Hollander. CD : Dieter De Ridder, Joeri Van Den Broeck. Creation : Sébastien Stronghead Verliefde, Julien Scouze Riviezzo. Head of Digital : Greg Pin. Digital Project Manager : Maxime Van Santen. Account : Daphné De le Vingne. Designer : Maxime Douillet. Producer : Bérengère Lurquin. PR : White Corporate Affairs - Eveline De Ridder, Arianne Goossens, Wim Lefebure. Media : Initiative Belgium - Christine Jean. Web Development : Globule Bleu. Engineers : Teken & Maak. Phone System : Aircall.  
 

Gold Media: ‘Coins of Hope’ (These Days/Child Focus)

De campagne ‘Coins of Hope’ bestaat uit een miljoen vers geslagen muntstukken van 2 euro met als beeltenis het portret van Liam Vanden Branden die in 1996 verdween. Als jongste kind in België dat al zo lang vermist is, staat hij symbool voor al zijn lotgenootjes van vandaag en morgen. Met deze ‘Coins of Hope’, bedacht door These Days, die letterlijk een nieuw ‘medium’ zijn dat van hand tot hand gaat, wil de organisatie de hoop voor elk vermist kind levendig houden, in ieders hand, in elk land.
 
Client : Child Focus. Contact : Dirk Depover. Agency : These days. CD : Pieter Staes, Manuel Ostyn, Sam De Volder, Mateusz Mroszczak. Design Director : Max Heirbaut. Creation : Kate Bellefroid, Jolien Tuyteleers. Designer : Inge Vanhees, Lotte Neirynck. Account Manager : Seppe Dogge, Jentina Van Eynde. Project Manager : Claudio Capo. Chief Strategy Officer : Toon Diependaele. Strategic Planner : Jef Raeman, Katleen De Vlieger. Front End Developers : Bram Verdyck, Jill Van Reeth. Developer : Veerle Struyf. Technology Officer : Olivier Berger. Solution Architect : Stijn Janssens. UX Designer : Krisje Verbert. Performance : Niky Patyn. Content Marketing & Social Media Director : Geerlinde Pevenage. RTV Producer : Annelies Deneckere, Ingeborg Van Hoof. Sound Engineer : Mathias Lewis, Eli Sundermann. 3D Production : Creative Conspiracy. Film Production Company : Vice. PR : Finn.
 

Gold Integrated: ‘Mobistar Letters’ (Publicis/Orange)

Op 10 mei veranderde Mobistar zijn naam in Orange. Op basis van de vaststelling dat de Mobistar-winkels hun lichtreclames niet meer nodig zouden hebben en in het licht van de merkbelofte van Orange om zo dicht mogelijk bij de consumenten te staan, dachten Publicis Brussels en de Franse operator dat het merk Mobistar na negentien jaar van trouwe dienst zijn klanten nog van nut kon zijn door de letters van zijn lichtreclame van zijn kleine 200 winkels aan hen weg te geven.
 
Op een website kon iedereen woorden naar keuze ingeven, op voorwaarde dat ze bestonden uit de acht letters van Mobistar. De deelnemers die de origineelste woorden vormden en ze openbaar maakten via een foto, konden de letters van het geselecteerde woord winnen. De actie werd ondersteund via twee tv-spots, bannering, Facebook ads en 36m² affiches waarin de gevormde woorden te zien waren.
 
Op minder dan drie weken tijd bezochten 150.000 mensen de website. De geslaagde actie vormde verder de perfecte prelude voor het lanceringsgeweld van het nieuwe merk Orange. Ze sloot eveneens goed aan bij de nieuwe merkbelofte ‘Omdat het echt telt’.
 
Client : Orange. Contacts : Isabelle Vanden Eede, Nathalie Moons. Agency : Publicis Brussels. CD : Tom Berth, Geert De Rocker. Digital CD : Naïm Baddich. Creation : Catheline Leroy, Eva De Jonckheere. Account Team : Filip Van Der Haegen, Amandine Clio. Strategy : Annemie Goegebuer, Berten Peremans. Producers : Marc Van Buggenhout, Tuyen Pham. Film Production Company : Ristretto. Director : Wim Bonte. Producer : Lies Bronselaer. Post-Production : Moxy. Radio Producer : Monique Sampermans. Radio Production Company : Cobra. Digital Production : Prophets. Media Agency : Havas. Photographer : Jeffrey Vanhoutte. Art Buyer : Victoire Kaiser.




 



ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

Mark Barber (Radiocentre):

Mark Barber (Radiocentre): "Radio is niet alleen een tactisch medium."



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier