SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

CIM Radio: Radio 2 versterkt zijn leiderspositie

Woensdag 31 Mei 2017


CIM Radio: Radio 2 versterkt zijn leiderspositie
De eerste golf van de CIM Radiostudie 2017, gevoerd door GfK, is verschenen. Nummer een aan Nederlandstalige zijde is en blijft Radio 2 die zijn marktaandeel versterkt van 28,6 naar 31,35% op de bevolking 12+. Dat is het hoogste marktaandeel voor de zender in vier jaar. Het VRT-station bereikte 1.339.800 luisteraars op een gemiddelde dag (versus 319.000 tijdens de vorige golf) en zag ook zijn luisterduur fiks toenemen (van 258 naar 271 minuten). Jan Knudde, nethoofd Radio 2: “De luisteraar vindt een goede compagnon in Radio 2. We leven in woelige tijden, maar er gebeurt ook veel goeds. Radio 2 deelt die positieve verhalen net als de moeilijkere momenten elke dag met haar luisteraars. Bij Radio 2 zijn we echt geïnteresseerd in mensen van bij ons. Het doet dan ook deugd dat deze mooie cijfers bevestigen dat we dicht bij onze luisteraars staan.”

Voor de rest verandert er weinig. De tweede plaats in marktaandeel is ook deze keer voor Studio Brussel dat stabiel blijft, met een marktaandeel van 12,41% (versus 13% in de vorige golf dat zijn daily reach weliswaar ziet dalen met 2,4%, goed voor 684.210 luisteraars (versus 701.000 luisteraars bij de vorige meting). Hetzelfde geldt voor Qmusic dat met zijn stabiele marktaandeel van 11, 1% (versus 11,6) en 761.320 luisteraars (versus 780.000 bij golf 2016/3) in daily reach de tweede grootste van de Vlaamse zenders is.

Na het koptrio verliezen de drie achtervolgers alle drie in daily reach: MNM (9,7% MAD) zakt 8,5% tot 695.220 luisteraars, JOE (8,4% MAD) verliest meer dan 10% tot 418.440 luisteraars en Radio 1 (8,1% MAD) ziet zijn daily reach dalen met 8%, tot 613.750 luisteraars.

Nostalgie gaat licht vooruit met zijn marktaandeel: van 5,7 naar 6,07% en van 379.000 naar 403.400 luisteraars.

Klara behaalt een marktaandeel van 2,69 (versus 2,6) goed voor 160.260 luisteraars (versus 186.000).

Aan Franstalige zijde is het een heen- en weerkwestie, als we kijken naar de opeenvolgende golven van de CIM-studie. Voor de publicatie betreffende de resultaten van het eerste trimester 2017, gaat Vivacité weliswaar achteruit(14,59%), maar stoot toch Contact (13,64%) van de troon in marktaandeel. De openbare omroep verliest 0,3 punt, terwijl Contact 1,5 punt verliest. De dolfijnzender blijft wel leader in daily reach: hij bereikt 577.900 luisteraars, wat staat voor een groei van bijna 9%, versus 558.120 luisteraars voor Vivacité (-0,3%).

Bel RTL staat opnieuw op drie, met een marktaandeel dat 1,2 punt zakt tot 13,64% en een daily reach van 526.000 luisteraars (versus 579.000 tijdens de vorige golf van 2016 die ook al niet uitzonderlijk goed was). Nostalgie ziet zijn marktaandeel met bijna 3% dalen tot 11,4% en de daily reach met 2,4% tot 460.280 luisteraars.

Na dit viertal zetten Classic 21 en La Première goede prestaties neer, met een marktaandeel van respectievelijk 10,1% en 7,7%, stijgingen van 1,1 en 1,5 punt. Classic 21 ziet ook zijn daily reach met bijna 6% stijgen tot 338.760 luisteraars; La Première met meer dan 12% tot 361.290 luisteraars.

Wat de methodologie betreft, vermelden we dat deze golf dertien weken duurde (in plaats van normaal 12). GfK nam 7.628 interviews af tussen 9 januari en 9 april en er werden 5.034 luisterdagboeken verzameld (waarvan 23% online werd ingevuld).



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH

JOBS


INTERVIEW

Rob Flaherty (Ketchum):

Rob Flaherty (Ketchum): "De jacht op talent en change management zijn de twee grootste uitdagingen van nu"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier