SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Bioscoop: De booming marketing van glamour en fictie

Vrijdag 14 Maart 2014


Bioscoop: De booming marketing van glamour en fictie
Bij de filmindustrie vinden we de meest sprekende voorbeelden van krachtige en geavanceerde content marketing. Duizenden films worden elk jaar gelanceerd in honderden landen, in vele talen en op verschillende dragers. De digitalisering van de technieken voor productie, projectie en promotie maakt grote sprongen en er komen steeds innovatieve mogelijkheden bij: voor de regisseurs en de producers natuurlijk, maar ook voor de marketeers die de bioscoopbezoekers kunnen interpelleren, informeren en soms verbluffen met spectaculaire campagnes via verschillende kanalen. Daar liggen ook kansen voor merken die zich op de juiste manier aan een film kunnen binden.
 
Anny Schmit, general manager theatrical distribution Benelux bij Belga Films sinds 2013, coördineert daar ook de marketing en de communicatie. Uit haar recente verleden bij Carat kent ze de reclame- en mediawereld en vanuit die ervaring is ze goed geplaatst om ons op de specifieke aspecten van de marketingacties binnen de filmindustrie te wijzen. “Het gaat om indrukwekkende en goed gerodeerde machines”, vertelt Anny Schmit, “de meeste filmproducenten en verdelers beschikken over middelen om promotie te maken op wereldniveau.” De planning voor de inhoud en wordt centraal opgesteld en daarna met veel power ontrold over verschillende landen die dan lokaal de juiste kanalen gaan zoeken. Er worden businessplannen opgesteld waarvan marketing en reclame de voornaamste hefbomen zijn om het maximale uit elke productie te halen. De ROI wordt voortdurend gemeten en de verwachtingen en objectieven worden met grote regelmaat bijgesteld.
 
“Bij de spreiding van het marketinginvesteringen, ligt de nadruk haast altijd op de ticketverkoop, ook al zorgt die niet altijd voor de voornaamste bron van inkomsten. Het grootste deel van het reclamebudget en de PR-inspanningen is er dus op gericht om de mensen naar de zalen trekken. Terwijl televisierechten en de verkoop van andere dragers voor Home entertainment , Video On Demand, Pay TV en soms ook merchanising meer geld opbrengen”. Maar de opbouw van bereikcijfers in de box office is en blijft uiterst belangrijk: het succes in de zalen bij de echte bioscoopliefhebbers is immers de beste indicator voor het verdere leven van de films op andere dragers en eventueel ook om de investeringen in een sequel in overweging te nemen. De bioscoopuitbaters zijn de allerbelangrijkste partners voor de filmproducenten, want zij verzorgen de grootste fans van de sterren en de ambassadeurs van de verhalen.
 
Out of the Box marketing and into the Box Office results
 
De reclame voor films is altijd een trendsetter geweest in het uitproberen van nieuwe reclamevormen of -formaten: onze marketing kan meer experimenteren door toedoen van de aanzienlijke productiebudgetten de rijke en aantrekkelijke content, maar ook vanwege de core-doelgroep bij het jonge en stedelijke uitgaanspubliek. “Onze sector gebruikt de kracht en de spektakelwaarde van ons eigen medium over een brede range van andere media”, getuigt Anny Schmit, “en de filmindustrie was ook trendsetter in de diversificatie in de marketingstrategie naar nieuwe kanalen zoals social media en mobiele dragers.” In een tijd waarin de content ‘king’ is voor het aanzwengelen van de buzz en om aandacht te krijgen in de vorm van earned media, staan wij door onze rijke content bovenaan in de word of mouth metingen van de ROI. Zo versterkt het ene medium het andere en zwelt bij elk nieuw medium het publiek aan. The Hunger Games zijn een sprekend voorbeeld: men begint met de jonge core doelgroep aan te spreken, op sociale media wordt de buzz aangezwengeld en als resultaat krijg je bij de sequel een heel breed en familiaal publiek in de zaal, die massaal de eerste film op andere dragers bekijken en herbekijken. Andere illustraties van wat er kan gebeuren als het publiek er met jouw content vandoor gaat, vinden we veelvuldig op YouTube. De adepten van een verhaal doen er hun eigen ding mee door zich in de plaats van de regisseur en de scenarist zetten de trailers van The Hunger Games volledig in scene met legoblokjes. En hun creaties hebben nog succes ook.   
 
Paid Owned Earned
 
De marketinginspanningen van Belga Films zijn mooi verdeeld over Paid, Owned en Earned media. “We werken op vier communicatiepijlers”, onthult Anny Schmit. “De eerste is de klassieke betaalde mediaruimte voor de image building en awareness en daar richten we ons meestal naar de jongeren. Daarnaast voeren we ook promoties en hebben we partnerships met media in de vorm van cross-promotions die meestal ‘on-top’ van de betalende deals worden afgesproken. De deals waarbij de promoties en reclame volledig in ruil werden uitgewisseld zijn eerder zeldzaam geworden, omdat de marketing van media nu ook echte partnerships beoogt, waar win-win deals een financiële basis hebben.”
 
“De derde pijler zijn de PR-actie en de persvoorstellingen van de cast, die in België nog een goede weerklank krijgen in de media.” De Belgen houden van hun sterren en anderzijds krijgen we van de internationale productiehuizen ook met regelmaat wereldsterren over de vloer om in België promotie te voeren.
 
De laatste pijler zijn de ‘Tie-in deals’ met de adverteerders, de zogenaamde ‘third party promotions’, waarbij de filmverdeler in zee gaat met een merk voor een samenwerking over de hele communicatie. “Dit jaar was er zo onder andere de samenwerking tussen JIM Mobile en The Hunger Games”, haalt Anny Schmit een voorbeeld aan, “maar het meest indrukwekkende voorbeeld is dat van Coca Cola Zero en James Bond”. Daar liggen voor merken nog heel wat mogelijkheden, indien ze de juiste match vinden tussen de waarden die uitgedragen worden door de film en die van het merk. Als deze coherentie in waarden dan ook vertaald worden in een goede communicatie, kan de vermenigvuldiging van touchpoints over alle kanalen een hele hoge impact veroorzaken op korte en lange termijn.
 
 

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / MEDIA - AUDIOVISUAL

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier