SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Publicis Omnicom Group: It's a mad world...

Maandag 29 Juli 2013


Publicis Omnicom Group: It's a mad world...
Het gaat om de grootste deal in de geschiedenis van de reclame: de fusie tussen het Amerikaanse Omnicom en het Franse Publicis leidt tot het ontstaan van ’s werelds belangrijkste communicatiegroep. BBDO, DDB, TBWA, Saatchi&Saatchi, Leo Burnett, Publicis, BBH, Goodby Silverstein & Partners, DigitasLBi, Razorfish, Fleishman-Hillard, Ketchum, OMD, ZenithOptimedia, StarcomMediaVest en Duval Guillaume bij ons…

Wie had kunnen voorspellen dat al deze namen ooit tot een en dezelfde groep zouden behoren? Het staat vast dat de fusie ‘op gelijke voet’ tussen Omnicom en Publicis de kaarten in de reclame-industrie de komende maanden en jaren flink door elkaar zal schudden. Op voorwaarde dat de bevoegde instanties inzake mededinging aan beide kanten van de Atlantische Oceaan het megahuwelijk bekrachtigen, uiteraard, want aldus ontstaat een gigantische structuur die zowat 40% van de wereldwijde markt in handen heeft. En het valt nog af te wachten hoe concurrerende klanten als Coke en Pepsi of Renault, Volkswagen, Mercedes, GM, Toyota, enzovoort zullen reageren. En hoe zit het met de toekomst van de challengers, zoals Havas en IPG? In de Amerikaanse pers is er al sprake van een mogelijke overname en ontmanteling door de nieuwe Frans-Amerikaanse structuur. Je kunt je ook afvragen hoe de co-CEO’s, John Wren en Maurice Lévy (of hun opvolgers gezien de respectieve leeftijd van beide toplui) erin zullen slagen om de bedrijfsculturen van beide groepen en de vele bureaus die ze overkoepelen te verzoenen.
 
De nieuwe wereldwijde nummer een
Praktisch gezien telt de nieuwe structuur 130.000 medewerkers die in 2012 goed waren voor gecombineerde inkomsten ter waarde van 17,7 miljard euro (tegenover 12 miljard voor de vorige nummer een, WPP) en een beurswaarde van 26,5 miljard. De holding boven Publicis Omnicom Group wordt gedomicilieerd in Nederland (maar de hoofdzetels blijven gebaseerd in Parijs en New York). Publicis Omnicom Group zal genoteerd worden aan de NYSE en Euronext Parijs, onder het symbool OMC. De aandeelhouderscolleges van Publicis Group en Omnicom zullen elk ongeveer 50% van het kapitaal van het nieuwe bedrijf in handen hebben.
 
Lévy treedt binnen 30 maanden af als co-CEO
De nieuwe groep zal gezamenlijk geleid worden door John Wren, de CEO van Omnicom, en Maurice Lévy, de voorzitter van het directiecomité van Publicis, beiden in de hoedanigheid van CEO. Dat zullen ze doen tijdens een oorspronkelijke integratie- en ontwikkelingsperiode van 30 maanden. Daarna wordt Lévy chairman, terwijl Wren de functie van CEO (alleen?) zal blijven uitoefenen. De nieuwe groep is van oordeel dat “de schaalvoordelen en de interne synergieën van het gecombineerde geheel” het mogelijk zouden moeten maken om de efficiëntie te verbeteren met 377 miljoen euro. Of de transactie doorgaat hangt af van de goedkeuring door de aandeelhouders van beide bedrijven. Ook moet de nieuwe structuur alle vereiste reglementaire toelatingen verkrijgen. De afsluiting van de deal zou tijdens het vierde trimester van 2013 of het eerste trimester van 2014 rond moeten zijn.
 
“Een nieuwe dienstenstandaard”
Commentaar van Maurice Lévy: “Het landschap van marketing en communicatie heeft de afgelopen jaren een diepgaande omwenteling doorgemaakt, met de exponentiële groei van nieuwe reuzen in de mediasector, meer bepaald inzake internet, de explosie van Big Data, de vervagende grenzen tussen de verschillende vakgebieden en de grondige evolutie van de consumptiewijzen. Dat vertegenwoordigt tegelijk een aanzienlijke uitdaging en een gigantische kans voor onze klanten. Samen met John hebben we deze fusie uitgewerkt om onze klanten de beste oplossingen aan te reiken door het meest volledige aanbod van analoge en digitale diensten te vormen. Deze toenadering biedt de talenten die we in huis hebben ook een toekomst op het kruispunt van strategische intelligentie, creativiteit, wetenschap en technologie.” John Wren voegt eraan toe: “Omnicom en Publicis Group vinden onze industrie opnieuw uit door de klanten een nieuwe dienstenstandaard te bieden in alle vakgebieden van de marketing, over heel de wereld. Dankzij deze toenadering kunnen we het beste halen uit de uitzonderlijke bekwaamheid van onze talenten, ons ruime dienstenaanbod, on versterkte wereldwijde aanwezigheid en onze schitterende klantenportefeuille, of het nu gaat om wereldwijde of plaatselijke spelers. Kortom, we zijn ervan overtuigd dat deze fusie het mogelijk zal maken de groei van onze nieuwe structuur te versnellen en onze klanten, teams en aandeelhouders op termijn enkel ten goede zal komen.”

Een marketing project in gedachten ? Een bureau opzoeken


ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector

ADVERTORIAL - Onlineprinters, de actieve partner van de eventsector



DOSSIER  



B2B Press & Communication Awards: de laureaten


Zowat 200 aanwezigen woonden gisteravond de derde gala-avond van de B2B Press & Communication Awards bij in Bozar. De jury van Stephan Salberter (ING Belgium) reikte elf prijzen uit en ook dit...


en savoir plus


IAB Mixx Awards 2016: de gouden cases  


Dit jaar reikte de jury van de IAB Mixx Awards zeven Gold uit. Die bekronen zeven verschillende adverteerders en campagnes, gemaakt door vijf bureaus. Een close-up van deze gouden campagnes voor...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Netvertising: gelieve niet te storen!  


Het is geen geheim dat online reclame de surfers irriteert, maar niet dermate zoals een recente studie van het mediabureau Space aantoont. Sommige populaire formaten, zoals video, worden vanwege...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier