SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

'Yo @Wendy's. How many retweets for a year of free chicken nuggets?' door Fred Bouchar (MM)

Zondag 21 Mei 2017


'Yo @Wendy's. How many retweets for a year of free chicken nuggets?' door Fred Bouchar (MM)
Stel dat je in de plaats was geweest van de Amerikaanse fastfood keten Wendy’s. Zou jij dan bovenstaande tweet die een tiener uit Reno in Nevada op 5 april verstuurde dan beantwoord hebben? Een tweet zoals het bedrijf er elke dag wel duizenden moet krijgen… Wendy’s aarzelde geen seconde en antwoordde binnen het uur: achttien miljoen. Waarom achttien miljoen weet niemand en het heeft geen belang. Wat telt, is dat de 16-jarige Carter Wilkerson die de tweet postte, de uitdaging aanging: ‘Consider it done’, tweette hij met zijn account dat op dat moment amper 150 abonnees telde. En zo begon de #NuggsForCarter challenge.
 
In enkele dagen tijd mobiliseerde de kwestie de hele twittosfeer en kreeg Carter steun uit alle hoeken. Google, Amazon, Microsoft, LinkedIn en zelfs Twitter zelf namen de uitdaging aan. Op 13 april werd de jongen zelfs uitgenodigd bij TheEllenShow, het programma van Ellen DeGeneres. Je herinnert je vast haar beroemde selfie op de Oscars van 2014… De presentatrice daagde de jongen om haar record van 3,4 miljoen retweets te breken. Wie niet waagt, niet wint. Op 9 mei rondde Carter de kaap van 3,4 miljoen retweets. Dat is iets meer dan 1% van alle actieve Twitteraars wereldwijd!
 
Los van het nieuwe wereldrecord dat zelfs erkend werd door Guinness, zorgde deze communicatieactie – waarvan we aannemen dat ze geïmproviseerd is – ervoor dat Wendy’s zijn aantal Twitter-abonnees met 200.000 kon uitbreiden. Het leverde een aanzienlijk pak media-aandacht op. Het uitzonderlijk hoge virale karakter van de challenge – die achter de schermen misschien gestuurd werd door de social marketing experts van Wendy’s, hoewel er niets is om dat te bewijzen – illustreert eens te meer het groeiende belang van micro-influencers.
 
Merken letten niet noodzakelijk meer op grote aantallen followers, ze mikken meer op persoonlijkheden binnen kleinere, actievere en trouwere communities. Recent onderzoek toonde aan dat het belang en de omvang van celebrity-netwerken weinig impact hebben op het engagement van de consument. Hoe groter het netwerk, hoe lager het engagement zelfs. Om te onthouden.
 
Overigens telt het Twitter-account van Carter vandaag meer dan 100.000 abonnees.



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Jason Romeyko (Serviceplan):

Jason Romeyko (Serviceplan): "Merken worden niet gemaakt door bureaus, maar door consumenten via hun conversaties"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier