SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Movietown, anyway the wind blows...

Zondag 14 Mei 2017


Movietown, anyway the wind blows...
De Belgische audiovisuele productiesector verwelkomde onlangs een nieuwe speler onder de artiestennaam Movietown. Aan het stuur twee nieuwkomers in het vak die niet verstoken zijn van ambitie. Zo willen ze om te beginnen een frisse wind door de sector laten waaien. Een gesprek met Ralph Vankrinkelveldt die samen met zijn vennoot Michel Meulenijzer de nieuwe ster in het vak wil worden.
 
Je professionele parcours is welgevuld, maar atypisch…
Vaak word ik ondergebracht in de categorie van de self made men. Dat past wel bij me. Ik ben in de eerste plaats iemand die leeft en geïnspireerd wordt door ontmoetingen. Ik heb management gestudeerd en verschillende beroepen uitgeoefend. Ik ben mijn carrière begonnen in de platenindustrie, bij Sonica. Voor hen lanceerde ik de keten ExtraZone. In 2002 startte in met Frédérick Tubiermont als vennoot SMS Cash, een toen volledig nieuw kanaal voor kredietoplossingen. Het was meteen een succes en wekte de belangstelling van grote spelers als Mediatis in Frankrijk dat het concept overnam. Dan ben ik in de eventsector begonnen, met Microsoft als belangrijkste klant. Voor hen lanceerde ik de Xbox 360 in België. Daardoor leerde ik Philippe en François le Hodey, de eigenaars van IPM, kennen. Na meerdere missies in hun bedrijf hebben ze me aan het hoofd van de redactie van La DH gezet. Die heb ik met plezier vijf jaar geleid. Daarna stapte ik over naar Tapptic, waar ik tot in maart Algemeen Directeur was voor België, Zwitserland en Luxemburg.
 
Hoe is dit nieuwe avontuur concreet ontstaan?
Op een dag kreeg ik een telefoontje van mijn vriend, de Belgische ondernemer Michel Meulenijzer. Hij was dringend op zoek naar een foodtruck voor een filmopname en omdat hij weet dat ik een mooi netwerk heb, dacht hij aan mij. Dat was een goed idee, want in twee dagen had ik zijn probleem opgelost. Enkele weken later belde Michel me terug. Die keer had hij een design appartement met uitzicht op het Terkamerenbos nodig; ook dat vond ik in een recordtijd. Bij zijn derde telefoontje had hij het over product placement voor een bekende Belgische serie. Zijn regelmatige en ongewone verzoeken begonnen me te intrigeren en hij legde me uit dat hij via via in de filmwereld terechtgekomen was. En dat hij zich gerealiseerd had dat er kansen lagen, onder andere op het vlak van location hunting. We hebben daar lang over gepraat en uiteindelijk heeft hij met overtuigd om samen met hem in het avontuur te stappen met de oprichting van een structuur die de sector een onberispelijke service zou leveren. Net zoals de internetbubbel bereikt de wereld van de apps zijn verzadigingspunt en het was tijd om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Zo ontstond begin 2017 Movietown.be.
 
Hoe werd deze nieuwe speler verwelkomd binnen een per definitie uiterst gesloten milieu?
Tot dusver hebben we geen vijandigheid ervaren. We zijn ons er perfect van bewust dat we niet op vijftien jaar ervaring binnen de sector kunnen prat gaan. En we willen geen revolutie ontketenen binnen de drie weken. Wat dat betreft hebben we geen enkele pretentie. Al wat we willen, is een frisse wind laten waaien door een sector die daar duidelijk behoefte aan heeft. In amper enkele dagen tijd kreeg Movietown.be zonder ondersteuning – op een korte nieuwsbrief na – meer dan 700 unieke bezoekers, van wie bijna 100 uit het buitenland. Voor een kleine sector getuigen deze cijfers toch van een bepaalde nieuwsgierigheid, om niet te zeggen behoefte. In vijf maanden tijd hebben we als zes belangrijke contracten ondertekend. We werken onder andere voor Franse projecten die bij ons gedraaid zijn, alsook voor series voor de RTBF en de VRT, onder andere voor het nieuwe seizoen van ‘La Trêve’ en een grote reeks rond de Wereldbeker van 2018.
 
Voor location huntings?
Onze slogan ‘Het Belgische bureau ten dienste van de film’ toont dat we verschillende disciplines die actief zijn in de film, tv en het internet kunnen bedienen. Ons aanbod heeft zich snel verruimd naargelang de vraag. Dankzij mijn netwerk, dat ook veel adverteerders uit mijn tijd bij La DH en Tapptic omvat, kunnen we producties of adverteerders die dat willen product placement voorstellen. Als we een scenario lezen, zien we immers onmiddellijk de mogelijkheden en kunnen we meteen de juiste contacten leggen. Dat is een grote troef die in beide richtingen werkt, aangezien er al merken zijn die contact met ons opnemen om nieuwe producten voor te stellen.
Er is ook het feit dat we over infrastructuren beschikken die het mogelijk maken om de productieteams en hun materiaal te ontvangen in verschillende hangars, of ze nu groot of klein zijn. Dat kan allemaal binnen een redelijke perimeter die de tijd waarover ze meestal niet beschikken optimaliseert. We bieden hun ook schaalvoordelen, doordat we winwin deals hebben met onze verschillende onderaannemers (verzekeringen, logies, enzovoort). Als we bijvoorbeeld een restaurant moeten zoeken voor een opname, onderhandelen we met de eigenaar dat de maaltijden voor het team inbegrepen zijn in het contract met zijn etablissement. Dat helpt net zoals product placement om de productiekosten te verminderen.
 
Een laatste woord?
Zoals ik al zei, hebben we niets nieuws uitgevonden. Onze enige ambitie is dat we een dynamische, creatieve en originele wind willen laten waaien door een sector die duidelijk openstaat voor vernieuwing.
Onze volgende challenge is ons beter bekendmaken bij de reclamebureaus en televisiestations, te beginnen met hun tv producers. Want ook daar kunnen we verfrissende en unieke dingen voorstellen.
 
 



ARCHIVE / CREATIONS

JOBS


INTERVIEW



"Ik ben trouw gebleven aan mijn favorieten", Frédéric Zouag (Agency MManager 2017)



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier