SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Diversiteit, door Bart Cattaert (MM)

Zaterdag 13 Mei 2017


Diversiteit, door Bart Cattaert (MM)
In de art scene van New York was er onlangs controverse over het abstracte schilderij ‘Open Casket’ van ene Dana Schultz dat tentoongesteld werd in het Whitney Museum. De blanke kunstenaar inspireerde zich voor haar schilderij op het relaas van Emmett Till, een veertienjarige zwarte jongen die in 1955 gelyncht werd in Mississippi door twee mannen omdat hij geflirt zou hebben met een blank meisje. De moeder van Emmett besliste daarop om de begrafenis van haar enige zoon met een open doodskist te laten plaatsvinden, ook al was zijn gezicht zo vermorzeld dat hij niet herkenbaar meer was. De wereld moest zien wat racisten aangericht hadden. Jet, een Afro-Amerikaans tijdschrijft, publiceerde de foto en mainstream media volgden. Het verhaal werd net zoals de actie van Rosa Parks op de bus een katalysator voor de Civil Rights Movement en later voor de Black Lives Matter beweging.

De controverse anno 2017 in het Whitney Museum ging over hoe een blanke artieste niet het recht heeft om het nog altijd actuele lijden van de zwarte gemeenschap te portreteren in een entertainment setting. Een collectief van overwegend zwarte artiesten riep in een open brief zelfs op om het kunstwerk te vernietigen en er werd gewag gemaakt van culturele toe-eigening (cultural appropriation), ofwel het ontlenen van elementen van een bepaalde cultuur door een andere cultuur.

De docu ‘I’m not Your Negro’ die momenteel in de zalen loopt, toont aan dat rassengelijkheid in de Verenigde Staten nog geen verworven recht is en dat is een understatement. Dit moeilijke debat moet in dat licht gezien worden. De gevoeligheid gaat echter voorbij aan het feit dat de métissering van culturen altijd cruciaal is geweest in hoe kunst, mode, voeding en cultuur in het algemeen zich ontwikkelen. Als we de grieven van de protesteerders volgen, zouden de uitstekende films ‘Far From Heaven’ en ‘Loving’, beide films over de rassenongelijkheid in de VS en gemaakt door blanke regisseurs, dan ook niet mogen vertoond worden...

De voorspelling is dat het begrip ‘culturele toe-eigening’ de opiniepagina’s en de debatten alsmaar meer zal kleuren. Aldus kunnen we in een tijdperk terechtkomen waarin de media ons aan de ene kant diversiteit door de strot ramt - terwijl het allang de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn - maar aan de andere kant sommige krachten het niet toelaten om ze te omarmen.



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Dominique Fontignies (FCA Group):

Dominique Fontignies (FCA Group): "Door onze influencer marketingstrategie kunnen we ons tot een jongere doelgroep van mannen en vrouwen tussen 18 en 35 richten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier