SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Personaliseer je website om de conversie dynamischer te maken, door Ilse Lauwens (Sitecore)

Zondag 28 Mei 2017


Personaliseer je website om de conversie dynamischer te maken, door Ilse Lauwens (Sitecore)
Elk jaar worden de consumenten machtiger; de technologie, de sociale media, de toegang tot informatie aan de hand van een druk op een knop, waar ook ter wereld ze zich bevinden… het zijn allemaal dingen die hun de totale controle hebben gegeven. Voortaan kunnen ze zoekopdrachten uitvoeren, bestellen, prijzen vergelijken, verbinding maken met iedereen, meningen lezen, informatie delen, en nog veel meer.
 
Het genereert bij hen de dwingende verwachting dat wat ze nodig hebben te krijgen op het moment waarop ze het nodig hebben, eender waar. Aan deze vereiste wordt voldaan door boeiende ervaringen op maat, aangeboden door digitaal mature bedrijven. Tegelijk confronteert ze de andere spelers van de industrie met de noodzaak om een immense kloof te overbruggen.
Klanten zijn gewend geraakt aan deze perfect naadloze ervaringen en als een merk er niet in slaagt die te bieden, geraken klanten ontmoedigd en gaan ze elders kijken.
 
Het feit dat klanten gewend zijn geraakt aan dit mechanisme, is een uitdaging, maar ook een kans.
 
Personalisatie contextualiseren
 
Bij dit soort relaties is het nodig dat je tot in de kleinste details weet wie je klanten zijn, wat hun intenties zijn op elk moment, maar ook waar en wanneer er al interactie geweest is met je merk. Je moet ze bovendien goed genoeg kennen om te voorspellen wat ze willen. Zo zullen je klanten bijvoorbeeld ontevreden zijn als je hun op een bepaald moment een promotie voorstelt voor een product dat ze al gekocht hebben.
 
Aan jou de taak om de ervaringen die je biedt te personaliseren: op je website, in een e-mailing of via een sociale mediacampagne. Om daarin te slagen moet je content leveren die rekening houdt met de context van de huidige en verleden interactie met de klanten van je merk.
 
Dat noemen we ‘contextuele marketing’. Het gaat om een aanpak die erin bestaat meetbare en pertinente ervaringen voor te stellen die de prestaties kunnen verbeteren, de trouw promoten en tastbare resultaten kunnen genereren op elk kanaal van het engagement van de klant. Contextuele marketing stelt bedrijven ook in staat om hun klanten individueel te leren kennen en de beleving in real time en op grote schaal vorm te geven.
 
Personalisatie-checklist: in 9 stappen naar succes
 
Personalisatie om de personalisatie zal geen enkel resultaat Een doordachte aanpak dringt zich op, gecombineerd met een stappenplan om de impact van je investering te maximaliseren. We hebben negen stappen om uw succes te garanderen gedefinieerd – een checklist inzake personalisatie, om je op weg te helpen.
1. Definieer je doelstellingen. Identificeer de redenen waarom je je klantenervaringen wilt personaliseren en doe ze aansluiten met je professionele en commerciële doelstellingen. Personalisatie moet een doel dienen.
2. Identificeer de segmenten. Je klanten hebben verschillende doelstellingen. Identificeer die en segmenteer je publiek.
3. Associeer de segmenten met doelstellingen. Naargelang de noden en de etappe in de levenscyclus wordt elk segment geassocieerd met de sleutelindicatoren die een klant wil bereiken.
4. Onderzoek de gegevens. Duidelijke en betrouwbare gegevens zijn onmisbaar. Ze vormen de hoeksteen in de personalisatie van de beleving. Hoe meer je weet over je klanten, hoe beter je diepgaande en pertinente interactie kunt opbouwen.
5. Bepaal de essentiële kennis. Onderzoek voor elk segment precies de informatie over hoe je klanten je website vinden. Kunnen bepaalde bronnen je helpen om een segment te identificeren? Wat zijn de essentiële pagina’s en vormen van content die het engagement van de klant in gang zetten? Waar bevinden ze zich?
6. Breng het parcours van je klanten in kaart. Het is essentieel te begrijpen hoe je klanten je website doorlopen: die kennis vormt een cruciale etappe in de identificatie van de pagina’s waarop je je moet concentreren voor de personalisatie.
7. Mik op bepaalde componenten. Het is niet alleen een kwestie van content personaliseren op een efficiënte manier. We raden je aan om specifieke blokken van content te identificeren voor de personalisatie, bijvoorbeeld de hoofdcarrousel van de homepage.
8. Pas personalisatieregels toe. Deze regels helpen om de personalisatie efficiënter te maken, op micro- en macroschaal. Ze zijn makkelijk te configureren en zorgen ervoor dat je klanten toegang krijgen tot de content die ze zoeken naargelang de acties die ze ondernemen.
9. Content. Personalisatie kan niet zonder gegevens, maar evenmin zonder content, de hoeksteen van alle communicatiecampagnes, websites, sociale media – en al wat je kunt bedenken. Pertinentie is essentieel: het komt erop aan de marketing en de personalisering te contextualiseren.
 
Tot slot moet je de impact van de personalisatie volgen en je tactiek aanpassen om de beleving te optimaliseren.



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS


INTERVIEW

Het woord van de Cannes PR-jury: Annick Boyen (Weber Shandwick)

Het woord van de Cannes PR-jury: Annick Boyen (Weber Shandwick)



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier