SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Macron, Le Pen en Zuckerberg, door Eric Hollander (Air)

Zondag 7 Mei 2017


Macron, Le Pen en Zuckerberg, door Eric Hollander (Air)
Zondag, vandaag dus, vinden bij onze Franse buren historische verkiezingen plaats.
Historisch omdat ze gepaard gingen met de instorting van twee grote toonaangevende merken die de macht al vijftig jaar onder elkaar verdelen, de socialisten en de republikeinen.
Historisch omdat ze de opmars van de populistische trend bevestigen, of dat nu aan linker- of aan rechterzijde is (terwijl ik dit schrijf, is Frankrijk nog niet behoed voor een overwinning van Marine Le Pen).
Historisch tot slot door de weigering van de kandidaten om zich te omringen door de gebruikelijke professionele communicatiespecialisten en spin doctors.
 
Geen enkel bureau uit de Franse top tien was immers bij deze verkiezingen betrokken.
Geen spoor van de erfgenamen van Séguela, Lévy, Fouks en co die de afgelopen veertig jaar de Franse presidenten maakten of kraakten. Enkel Anne Méaux, de bazin van Image 7, adviseerde Fillon en ze werd samen met hem dus afgevoerd. “Communication one-way, old school, niet digitaal genoeg, niet geschikt voor millennials”…
Terwijl de voorverkiezingen nog op televisie beslecht worden, zal de tweede ronde op de sociale media gewonnen worden. Daarbij hanteren beide partijen al bij al vrij soortgelijke strategieën; het verschil beperkt zich hoofdzakelijk tot de grenzen die elke kandidaat beslist zichzelf op te leggen.
 
Die grenzen kunnen geïnterpreteerd worden als een indicator voor de persoonlijke ethiek van elke kandidaat. Voor sommigen heiligt het doel de middelen en is dus alles toegelaten. Een vriend uit Parijs die aan het hoofd van een social marketingbedrijf staat, vertelde me dat de militanten van het Front National tussen de eerste en de tweede ronde de opdracht kregen om “een gerucht per dag de wereld in te sturen”, om zo Macron te verzwakken. En zie, tot vorige week was hij nog een schandelijke homo, maar nu zou hij naar verluidt naar bed gaan met de dochter van zijn vrouw…
 
Misschien moeten we dat gebrek aan grenzen eerder zien als een weerspiegeling van de tijdsgeest.
 
De sociale netwerken die bijna trash zijn by design, smullen van dit soort content, en bekommeren zich in de verste verte niet om de vraag of hij waar is of niet. Het is entertainment, het zorgt voor spektakel, het levert likes op. In augustus meldde Forbes dat 60% van de mensen die content delen op de sociale netwerken die zelfs niet geopend hebben. Iets wordt minder gedeeld vanwege het onderwerp dan wel door het potentieel om discussies en polemieken te ontketenen.
Recenter wordt het geheel van de media tegenwoordig op die manier geconsumeerd, wat de snelle digitalisering van de geesten illustreert.
 
Wie het televisiedebat tussen Macron en Le Pen gezien heeft, deelt wellicht mijn ontzetting die overigens niets te maken heeft met mijn eigen politieke voorkeuren. Geen spoor van een programma voor Marine Le Pen: dat was niet waarvoor ze gekomen was. In plaats daarvan werd om de 20% onbesliste Fransen te helpen kiezen een festival van insinuaties, toespelingen, fake news uitgezonden. Live. Aan meer dan 17 miljoen kijkers. Vrolijk geretweet, onder de minste check. Tiens, nog een laatste roddel om het af te leren: Macron zou een verborgen rekening hebben op de Bahamas…
 
Niemand heeft vandaag nog zin om een programma van 140 pagina’s te doorworstelen. Maar 140 tekens volstaan om een gerucht op gang te brengen dat iemand het presidentschap kan kosten.



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Jason Romeyko (Serviceplan):

Jason Romeyko (Serviceplan): "Merken worden niet gemaakt door bureaus, maar door consumenten via hun conversaties"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier