SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Marc Vossen: born to be alive & forever young on my radio

Vrijdag 16 September 2016


Marc Vossen: born to be alive & forever young on my radio
Zelden verliep een fotosessie zo vrolijk en ontspannen als de middag van ons interview met Marc Vossen. De goedlachse General Manager van de groep Nostalgie, NRJ en Chérie FM neemt zichzelf dan ook niet al te ernstig en ondanks zijn lange carrière heeft hij nog steeds een jongensachtige charme die onze fotograaf – begiftigd met dezelfde troef – perfect wist te vangen. Drie uur lang luisterden we geboeid naar de verhalen, ervaringen en beschouwingen van deze bezielende radioman in hart en nieren.
Die dag in augustus duurt het nochtans eventjes voor we aan ons zorgvuldig voorbereide vragenlijstje kunnen beginnen. Voor we ons installeren aan het kleine ronde tafeltje in zijn lichte kantoor, neemt Vossen - die nog langer lijkt dan we ons herinneren - ons trots op sleeptouw voor een gedetailleerde rondleiding doorheen het pas verbouwde gebouw aan de Leuvensesteenweg. We zien alleen maar blije gezichten. “Het is enorm belangrijk voor me dat mijn mensen zich goed voelen in wat ze doen”, laat hij zich ontvallen. Die bekommernis om het welzijn en de ontplooiing van zijn al dan niet ondergeschikte medemens zal als een rode draad doorheen ons gesprek lopen.

Radio-activity
 “Toeval bestaat niet”, steekt hij van wal, bij wijze van antwoord op de vraag hoe hij bij de radio terechtkwam. “Ik ben altijd gefascineerd geweest door radio. Toen ik acht jaar was, kondigde ik al platen aan voor een denkbeeldig publiek. Ik weet niet waar die voorliefde vandaan kwam. Misschien had ze te maken met het feit dat mijn vader oude radiotoestellen repareerde?” In feite wilde hij acteur worden, maar dat zagen zijn ouders niet zitten. Hij moest en zou eerst een ‘klassiek’ diploma halen. “Ik wilde een richting zonder talen, wiskunde en wetenschappen”, bekent Vossen. “Dus besloot ik dat ik rechten zou gaan studeren.” Hij studeerde af aan de UCL in Louvain-la-Neuve, aan het einde van de jaren zeventig, tijdens de periode dat ook de vrije radio’s ontstonden. Ook de studentenstad had haar eigen exemplaar. “Ik ben er op een dag binnengestapt en nooit meer weggegaan. Met als gevolg dat ik elk jaar tweede zit had. Maar ik was er wel iedere keer door: die studies hebben mijn geest gevormd en rigueur bijgebracht.”
In afwachting van zijn legerdienst (ja, dat moest toen nog) ging hij als verkoper aan de slag bij AMP. “Ik sleet encyclopedieën, van deur tot deur. Een echt succes was het niet: ik denk dat ik er in het half jaar dat ik er gebleven ben zes verkocht heb. Maar ik heb in die tijd wel geleerd dat je moet geloven in wat je aan de man wil brengen. En het heeft me ook een zekere nederigheid bijgebracht.”
Ondertussen bleef hij actief in de ether. Van 1978 tot 1983 was hij presentator op Radio Contact. Daarna werkte hij gedurende een paar maanden als jurist op het ministerie van financiën. “Vreselijk vond ik het daar”, herinnert Vossen zich. “Gelukkig pikte de radio me snel weer op, nadat ik me kandidaat gesteld had voor een casting van de Franse zender RMC. Ik werd geselecteerd en daarna was ik vertrokken.” Na zijn Franse avontuur dat hem heel wat vakkennis bijbracht, ging Vossen als journalist aan de slag op Radio Contact en Cristal News, een initiatief van radiopioniers en medeoprichters Catherine Servaes, Francis Lemaire, Pierre Houtmans en Freddy Neyts. In 1985 werd hij vervolgens antennedirecteur van FM Le Soir, om twee jaar later als programmadirecteur over te stappen naar SIS, dat werd overgenomen door het Franse Pro Public, waaruit Nostalgie en Chérie FM zouden ontstaan. Daar deed hij zijn ding tot in 1991.
En toen volgde de switch naar de RTBF. “Ik was 35 en volgens de mensen rondom mij had ik geen echt beroep. Daarom koos ik ervoor om over te stappen naar de openbare omroep. Ik was ervan overtuigd dat mijn activiteiten dan ernstiger zouden worden genomen.” Vossen ging de ondertussen verdwenen zender Radio Bruxelles Capitale leiden. “Het was Cathérine Servaes – zij alweer - die mijn naam doorgegeven had aan de oprichters. In elk mensenleven zijn er een paar personen die een sleutelrol spelen en je vooruithelpen. Zij was zo iemand voor mij. Ondertussen zijn we vrienden geworden.”

De fun, de hits
Negen jaar zou Vossen aan de Reyerslaan blijven en daarna was het hoog tijd voor iets anders. En omdat toeval zoals we al zagen niet bestaat, nam net op dat moment een headhunter contact met hem op voor de functie van algemeen directeur bij… Nostalgie. “De eerste zes maanden na mijn terugkeer heb ik afgezien”, bekent Vossen. “Het ging op dat moment niet goed met het bedrijf en met het station evenmin. Ik denk dat we een marktaandeel van amper 6% hadden. Regelmatig vroeg ik me af waaraan ik in hemelsnaam begonnen was en ik heb tijdens die periode vaak met mijn handen in mijn haar gezeten.” De twijfel duurde tot hij twee gouden tips kreeg van twee doorgewinterde business angels uit zijn omgeving, Pierre Rion en Alain Marsily. “Lees ‘The Law of Success’ van Napoleon Hill en volg je intuïtie”, raadden ze me aan. Ik heb het boek dat nota bene al dateert uit 1938 met veel belangstelling gelezen en doorgrond. Vervolgens heb ik mijn vertrouwen geschonken aan de mensen met wie ik werkte en zijn we uit het dal geklommen.”
In 2010 fuseerde Nostalgie met NRJ en werd Vossen afgevaardigd bestuurder van de structuur die aldus ontstond. In 2014 kwamen daar nog de webradio Chérie FM bij, en de webtv NRJ Hits TV, de twee jongste creaties van de groep. “Ik heb alle disciplines op de radio doorlopen”, blikt Vossen terug. “En als ik erover nadenk, zie ik dat ik enkel kon aarden als ik de mogelijkheid kreeg om een beslissende rol te spelen, om mijn stempel te drukken. Ik heb duidelijk de behoefte om verantwoordelijkheid te dragen. Het is essentieel voor me dat ik anderen kan inspireren om hun dromen waar te maken, om te groeien. En tegelijk wil ik me amuseren. Dat is precies wat we hier vandaag proberen te doen, bij Nostalgie, NRJ en Chérie FM. De menselijke kant is enorm belangrijk. Het is een van de troeven van de groep, het is wat ons onderscheidt ook. En ook al is het een bedrijf, toch voelt het als een grote familie.”
Maar net zoals in elke familie worden de opgroeiende kinderen groot en breekt op een dag het moment aan dat ze hun vleugels willen uitslaan. “Dat leidt soms tot gevoelige situaties, zoals onlangs, toen onze twee programmadirecteurs, Stéphane Gilbert en Joël Habay bijna gelijktijdig lieten weten dat ze erover dachten om op te stappen. Ze zijn zeer open geweest over hun beslissing om te vertrekken (respectievelijk naar RTL Belgium en de RTBF, meer bepaald Pure FM), wat ik enorm waardeer, maar met hen verdween 25% van het directiecomité. Dat had verkeerd kunnen uitdraaien.” Vossen bleef echter kalm, praatte met zijn team en besloot van de gelegenheid gebruik te maken om de hele structuur van de groep te herzien. “We hebben de functie van programmadirecteur getransformeerd tot die van brand manager, om aldus beter in te spelen op de noden van onze zenders als merken in het veranderende radiolandschap. Tegelijk hebben we onze organisatie aangepast en een zeer transversale structuur gecreëerd”, besluit hij.

Dreams are my reality
Marc Vossen is niet alleen begaan met het lot van zijn eigen werknemers, hij is ook een veelgevraagd en begenadigd spreker voor diverse externe verenigingen. Zo geeft hij in samenwerking met het platform es-sense seminaries over impactvolle communicatie en de kunst om een publiek te bespelen. Daarnaast zet hij zich ook in voor organisaties die jonge starters helpen en begeleiden. “4% van de Belgen droomt ervan om ondernemer te worden”, zegt hij. “In de Verenigde Staten is dat 52%. Hoe komt dat? En vooral, wat kun je daaraan doen? Er zitten maar twee stappen tussen droom en werkelijkheid: vertrouwen en engagement. Nochtans durven veel mensen geen poging wagen om hun dromen te verwezenlijken, gewoon omdat ze bang zijn om te mislukken. Dat beschouwen ze als een schande. Terwijl het tegendeel waar is: wie niet waagt, niet wint.”
Persoonlijke ontwikkeling is dan ook een onderwerp dat hem na aan het hart ligt: “Zelfontplooiing is een kostbare en edele doelstelling. Daarom werk ik bijvoorbeeld ook mee aan een evenement dat ‘Les Clés du Succès’ heet en dat de eerste sleutels aanreikt om je dromen en plannen werkelijkheid te laten worden. Ik heb altijd geprobeerd mijn dromen waar te maken en dat is me gelukt ook. Daarom heb ik zin om ieders positieve energie te boosten en zelfs de meest hoog gegrepen dromen aan te moedigen. Dat wil ik doen door mijn ervaringen te delen: vraag je af waarvoor je ’s morgens je bed uitkomt en ga er dan voor.”
Diezelfde motivatie ligt aan de basis van de vierde editie van NRJ Start-up, een initiatief dat de ondernemer met het meeste lef van het jaar bekroont. Bedoeling is dat de ingediende ideeën het dagelijks leven van de mensen verbeteren. “Ook dat is waar het om draait als je radio maakt en instaat voor een medium: natuurlijk moet je entertainment bieden, maar maatschappelijke relevantie voor de luisteraars is even belangrijk. En dat mag – moet zelfs – op een positieve manier”, zegt hij met klem. Boos is hij op alle media die bijdragen aan de dramatisering van de crisis en het maatschappelijk leven. “Ik doe een oproep aan alle media om zich bewust te worden van de manier waarop ze de geesten van de mensen aantasten”, legt hij verder uit, goed op dreef. “Je moet eens kijken hoeveel negatieve woorden er in de media staan. Daar moeten we iets aan doen. Eén van de oplossingen voor de huidige problemen, begint bij de houding van de media. Ze moeten zich inzetten om mensen te stimuleren in hun zoektocht naar oplossingen. Want die zijn er, hoe klein ook. Je moet er alleen naar zoeken. Je laten inspireren en dan in actie schieten.”

Sweet Caroline
Het brengt ons gesprek op de dingen die hem zelf inspireren op en buiten zijn werk. Hij moet even nadenken en glimlacht dan: “Ik heb goed gekeken naar de manier waarop Pierre Bellanger Skyrock grootgemaakt heeft. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld in de evolutie van de radio als medium en er ook zeer interessante dingen over gezegd en geschreven. Verder koester ik veel bewondering voor de eigenzinnigheid van de Amerikaanse DJ Alan Freed aka Moondog.” De naam doet geen belletje rinkelen, dus vertelt Vossen voort: “Hij was het die in de jaren vijftig de naam ‘rock’n’roll’ uitvond. Freed durfde het aan om blanke en zwarte muziek met elkaar te vermengen en dat maakte nogal wat passies bij voor- en tegenstanders los. Dat was niet niks in het puriteinse Amerika van toen: hij wilde iets anders doen dan wat de conventionele regels voorschreven. Later in zijn leven belandde hij helaas in de gevangenis na het payola-schandaal en hij stierf zonder een cent, maar wat een man!”. Van de Franse acteur en presentator Max Meynier (jawel, die met zijn enorme snor) leerde Vossen dan weer het belang van de gemeenschap die een radio kan doen ontstaan. “Eind jaren zeventig presenteerde Meynier ‘Les Routiers sont sympas’ op RTL. Het was een interactief programma avant-la-lettre, waarbij de luisteraars elkaar hielpen met van alles en nog wat. Dat had een ongelooflijke ziel, een unieke combinatie tussen muziek en woord.” Ook Pierre Bellemare, de opmerkelijke verhalenverteller die er op Europe 1 jarenlang op onnavolgbare wijze in slaagde de luisteraars aan zijn lippen te laten hangen, diende onze gast tot voorbeeld. “En natuurlijk koesterde ik een grenzeloze bewondering voor de presentatoren van Radio Caroline. Wist je dat de oprichter, Ronan O’Rahilly, dat radiostation in het leven riep omdat het de enige manier was om het nummer ‘Yeh Yeh’ van Georgie Fame te kunnen draaien? Vanop een boot in de internationale wateren. Daarom heet de oudste van mijn dochters Caroline. Ik droomde ervan een piraat te zijn.”
Naar zijn muzikale helden hadden we beter niet gevraagd: “Het is onmogelijk die allemaal op te sommen”, antwoordt hij. “Ik houd enorm veel van stemmen. Van Barry White tot Freddy Mercury. Van Gene Kelly tot Barbra Streisand. Van Whitney Houston tot Adèle. Van Karen Carpenter tot Gladys Knight. En, jawel, van Céline Dion tot Seal…. Als ze dan nog samen zingen, krijg ik overal kippenvel. Weet je, ik deel mijn ontroering graag met mijn vrienden en familie. Net zoals mijn ideeën. Ik speel graag met de gedachte om de wereld te veranderen. Zowel met woorden als met daden. De wereld veranderen te beginnen met een persoon tegelijk. Dat vind ik wel een goed devies.” 

INTERVIEW

Marc Vossen: “Ik sta open voor de mogelijkheid om onze eigen regie te creëren”


Eind 2017 lopen de huidige FM-licenties af. Ondertussen wordt de ontplooiing van opvolger DAB+ voorbereid. En dan is er nog de opmars van streaming-diensten als Deezer of Spotify. Stof genoeg dus voor een gesprek met Marc Vossen over de uitdagingen waar radio vandaag en morgen voor staat.

Tegelijk met de presentatie van jullie nieuwe najaarsroosters kondigden jullie een nieuwe interne organisatie aan. Wat is er veranderd?
Naar aanleiding van het vertrek van onze programmadirecteurs Stéphane Gilbert en Joël Habay (naar RTL Belgium en de RTBF, nvdr) hebben we een grondige denkoefening gehouden over de structuur van onze groep. Daarbij hebben we ons laten inspireren door de principes van de holacratie. In tegenstelling tot top-down managementmodellen werken holacratische organisaties met een organische, platte structuur van cirkels (teams, in dit geval). Daarbij zijn alle medewerkers manager van hun eigen rol en zijn ze verantwoordelijk voor de goede werking ervan. Aldus dragen ze bij tot de missie van de hele organisatie en de doelstellingen van alle activiteiten. Kortom, piramides worden afgebroken en de collectieve intelligentie wordt aangesproken. Die manier van werken sluit aan bij de huidige tijdsgeest. Kijk maar naar het succes van de participatieve economie of crowdsourcing.

Daarnaast riep je de functie van Brand Manager in het leven. Wat was er mis met de rol van de programmadirecteurs?
Radiozenders kunnen in de huidige mediaomgeving niet meer uitsluitend in de ether worden beschouwd; ze moeten zich positioneren op alle bestaande platformen (radio, digital, mobile en zelfs tv). Concreet zullen onze nieuwe Brand Managers Frédéric Herbays en Nicolas Fadeur onze zenders als merken beheren. Eerstgenoemde die overkomt van RTL, neemt Nostalgie en ChérieFM voor zijn rekening. Laatstgenoemde die intern promotie maakte, zal zich toeleggen op NRJ en NRJ Hits TV. Die merken vullen elkaar aan; zowel hun programmatie als doelgroepen zijn complementair. Om daarover te waken zal Kim Beyns als Chief Branding Officer een overkoepelende rol spelen. Daarnaast gaan we daar waar mogelijk de competenties transversaal maken. Zo hebben we nu bijvoorbeeld een Head of Digital voor alle merken en een gemeenschappelijke hoofdredacteur voor de vier merken, zodat we ook inhoudelijk de bestaande complementariteit kunnen bewaken en kannibalisatie voorkomen. Door een verantwoordelijke per medium en per functie te hebben, kunnen we expertisepijlers ontwikkelen: dat is een serieuze troef, nu het landschap alsmaar complexer wordt.

Eerste wapenfeit in die merkontplooiing is de lancering van NRJ Hits TV. In welk opzicht zal die zender verschillen van zijn radiobroertje?
NRJ Hits ontstond in 2014 als webtv. Sinds 2015 bestaat het ook als mobiele app en die genereert enorm veel bezoekers. Jongeren consumeren tegenwoordig vaak muziek via clips. En sinds MTV en co geëvolueerd zijn naar meer reality tv, waren er geen echte muziekzenders meer. We vonden het dan ook belangrijk dat ze op televisie beschikbaar zou worden. Dat is nu een feit. We hebben een akkoord bereikt met SFR en zijn sinds eind augustus bij hen te zien. Half september komen daar VOO, Orange TV en vanaf 17 oktober Proximus TV bij. Voorlopig tonen we enkel clips, maar volgens een andere programmering dan op de radio. We tonen dus geen gefilmde radio. Het verschil zit in de manier waarop de titels gemixt worden. De kwaliteit van de clips is daarbij van doorslaggevend belang: er wordt echt nagedacht over het beeld. En vanaf volgend jaar willen we met animatoren en extra content gaan werken.

Je wilt naar verluidt ook je commerciële werkwijze aanpassen en meer diversifiëren.
Aangezien we actief zijn binnen een merkuniversum, is de vraag die we ons inderdaad moeten stellen hoe we onze merken kunnen diversifiëren en met die insights speciale acties en andere verkoopformules ontwikkelen. Dat gaat echter niet in een vingerknip en out of the blue. Vandaag bereiken we in totaal ongeveer 850.000 luisteraars, maar los van de traditionele en zeer algemene bereikgegevens weten we weinig of niets over hen. Het is nochtans overduidelijk dat de toekomst toebehoort aan gepersonaliseerde radio en bijhorende reclame. Als we wat dat betreft mee willen zijn, moeten we er dus voor zorgen dat we onze luisteraars kennen. Gegevens en databanken zullen met andere woorden steeds belangrijker worden. Dat is een domein waarin we expertise moeten opbouwen en een punt waaraan we met onze regies moeten werken, IP voor Nostalgie en ChérieFM, RMB voor NRJ. Maar ik blijf open staan voor een eventuele oprichting in de toekomst van onze eigen regie. Het is niet dat onze partners niet goed voor ons zorgen, maar er is een verschil tussen ons marktaandeel inzake luisteraars en het deel van de reclamekoek dat we binnenhalen. Het ene ligt hoger dan het andere. Daarom zou het een professionele fout zijn niet na te denken over andere mogelijkheden. De huidige manier van werken is een heikele evenwichtsoefening. Natuurlijk is de huidige situatie stabiel, maar de markt wordt alsmaar complexer en er is verandering op til. Bijgevolg moet je vooruit kijken en met alle mogelijke scenario’s rekening houden

Aan wat voor scenario’s denk je dan?
Er spelen verschillende factoren. Een eerste kwestie is de opstelling van het volgende frequentieplan en de toekenning van de nieuwe licenties voor de FM-band. Als je kijkt naar de huidige situatie op de Franstalige markt, zie je dat de RTBF momenteel beschikt over vijf FM-zenders (Pure FM, Classic 21, La Première, Vivacité et Musiq3, plus drie extra radio’s via DAB+. RTL heeft er drie (Bel RTL, Contact en Fun) en nu ook een vierde met Mint. Als wij naast Nostalgie en NRJ geen derde zender kunnen krijgen op de FM-band, zullen we stilaan uitdoven.

Die zou dan allicht moeten gaan naar jullie webradio ChérieFM?
Ja. Die zender is momenteel voor ons een fantastisch laboratorium dat ons verplicht om na te denken over hoe je exclusief digitaal radio maakt. De omzet zit goed, mede dankzij het mooie werk dat geleverd werd aan het imago, onder andere met de zeer geslaagde campagnes van ons creatief bureau Silver & Copper, en uitstekende partnerships met de juiste evenementen. Het is een merk dat aanslaat, geliefd en bekend is. Maar het publiek is nog niet klaar om enkel via het internet of DAB+ te luisteren. We hebben dus een FM-zender nodig, dan zouden we met ChérieFM een marktaandeel van 2 tot 3% kunnen halen. We kunnen die licentie echter niet afdwingen, we kunnen enkel aandringen bij de regulerende instanties en ons project in detail toelichten. Daarbij moeten we ons succes in de verf zetten en wijzen op onze rol als tweede privéspeler: die moet voldoende ruimte krijgen om leefbaar te blijven. We hebben voorstellen ingediend om de FM-band te reorganiseren, nu is het afwachten. In deze fase zijn alle betrokken spelers druk bezig met lobbyen. De licenties lopen nog tot eind juli 2017 en zullen wellicht verlengd worden met zes maanden, waardoor de nieuwe licenties begin 2018 in werking zullen treden. Daarmee loopt het proces ongeveer synchroon in beide landsgedeelten.

Aan Vlaamse zijde heeft minister Gatz het toekennen van een licentie voorwaardelijk verbonden aan investeringen in DAB+… Waarom hecht je nog zoveel belang aan de FM-band? Die is toch gedoemd om te verdwijnen?
Ja, op lange termijn, maar er breekt eerst een overgangsfase aan. Iedereen weet dat de radiomarkt matuur is en ondanks het feit dat luisteraars van nature trouw zijn, veranderen hun gewoonten toch. We moeten dus zoeken naar manieren om ons te ontwikkelen en extra content te brengen, anders zullen we reclamegeld verliezen. En dat kunnen we ons niet veroorloven, al helemaal niet in het licht van de overgang naar DAB+ die er inderdaad zit aan te komen. Die switch vergt immers grote investeringen en dus moet er geld verdiend worden. Los daarvan zijn er nog andere uitdagingen waarover we ons als sector moeten buigen.

Welke uitdagingen bedoel je?
De voortsnellende technologie maakt het landschap ingewikkelder, ook wat de juridische implicaties betreft. Wat doe je bijvoorbeeld met aggregerende apps als TuneIn? Die bieden de 60.000 radiostations die wereldwijd beschikbaar zijn, dus ook de onze. Maar hoe verzilver je dat bereik? En wat met de rechten? Het is een beetje zoals de strijd tussen de krantenuitgevers en Google. We hebben juridische procedures gestart en we zullen proberen een regeling te treffen. Het is belangrijk dat we als sector ons digitale bereik beheersen, het is een van de redenen waarom de ontwikkeling van maradio.be zo cruciaal was.

Hoe sta je trouwens tegenover de doorbraak van audiodiensten als Spotify en konsoorten?
Dat gaat over iets anders. Spotify is geen radio, het is een jukebox. Een nieuw medium voldoet in principe altijd aan onvervulde behoeften en de komst van een nieuwe speler zal het reeds bestaande aanbod segmenteren. Bijgevolg zullen de bestaande media – de radiozenders in dit geval – zich steeds meer concentreren op hun meerwaarde. En wat is de meerwaarde van radio? Zijn sonore aanwezigheid, of zoals Pierre Bellanger het uitdrukte: de sonore en simultane aanwezigheid van iemand anders dan ikzelf. Het gaat om de collectieve en simultane emotie die radio genereert, het gevoel van ‘ik ben niet alleen aan het luisteren’. De stem speelt met andere woorden een primordiale rol, net zoals de persoonlijkheid van de presentator aan wie ze toebehoort. Ik zeg niet dat er geen plaats is voor zuivere muziekzenders: die zullen zeker blijven bestaan, maar ze volstaan niet om alle luisteraars te bedienen. De rol van radiopresentatoren blijft belangrijk: in de huidige ‘stream’ die best wel overweldigend kan zijn, staan zij voor een persoonlijke aanwezigheid, een bepaalde muziekkeuze en een manier waarop de ingrediënten gemixt worden. Ze creëren een emotie. Een goeie presentator heeft talent, intuïtie, instinct, ervaring, hij anticipeert met zijn hart. Het gaat om mensen; met een algoritme kun je geen radio maken. Radio staat of valt met menselijke aanwezigheid, de instant impact van live en de vertrouwensrelatie met de luisteraars. Onderzoek in Frankrijk heeft aangetoond dat het nog steeds het medium is dat mensen het meest vertrouwen. Dat houdt trouwens een serieuze verantwoordelijkheid in, hoor. Je bent niet alleen verantwoordelijk voor wat je zegt (of niet zegt), maar ook voor de manier waarop mensen dat kunnen horen. Dat geldt al helemaal in een machtspositie die je als medium nu eenmaal bekleedt.

Griet Byl



ARCHIVE / MEDIA - AUDIOVISUAL

JOBS




INTERVIEW

Karl Gilis (AGConsult): Facebook balanceert op randje van ethisch aanvaardbaar digital persuasion design

Karl Gilis (AGConsult): Facebook balanceert op randje van ethisch aanvaardbaar digital persuasion design



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier