SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

AMMA 2017: de gouden cases

Donderdag 4 Mei 2017


AMMA 2017: de gouden cases
Het palmares van de AMMA 2017 die georganiseerd worden door de GRP en de steun genieten van de UMA, wordt overheerst door Space, verkozen tot Mediabureau van het Jaar, PHD Media (2 Gold + 1 Silver + 1 Bronze) en Mindshare (2 Gold + 1 Bronze). Het bureau van GroupM en Maxus, dat in 2015 de titel pakte, waren ook genomineerd voor de titel van Mediabureau van het Jaar. Daarna volgen Initiative (1 Gold + 1 Silver + 1 Bronze), Maxus en ZenithOptimedia (1 Silver elk) en Space (1 Bronze). De AMMA bekroonden ook enkele creatieve bureaus, meer bepaald These Days en Darwin, die elk een Gold winnen (eerstgenoemde met Mindshare, laatstgenoemde met PHD), Ogilvy & Social Lab (1 Silver) en Havas (1 Bronze met Space).
 
Medialaan wint de prijs van Regie van het Jaar. De prijs voor Innovation & Development bekroont Appiness en zijn Spott Second Screen app. De beste studie dit jaar komt van Mediahuis Connect en is gewijd aan veerkracht. Miguel Aguza (IKEA) werd uitgeroepen tot Adverteerder van het Jaar en Marc Vossen (NRJ/Nostalgie) mag zichzelf Mediapersoonlijkheid van het Jaar noemen.
 
Hierna volgt het volledige palmares, een presentatie van alle Gold en de trofeeën van het jaar.
 
Media Agency of the Year: Space
Met een marktaandeel van 16,3% vorig jaar, een billing van 216,1 miljoen euro (+16%) en een groei-index die vijf keer hoger ligt dan die van de markt, verstevigde Space zijn leiderspositie nog. Tegelijk breidde het bureau zijn teams uit van 71,5 tot 84,1 FTE, voornamelijk door nieuw digitaal talent aan te werven. Vandaag vertegenwoordigen zijn digitale strategen en experten meer dan 40% van de staf.
 
Aan klantzijde vermelden we in de eerste plaats de comeback van Proximus en de beslissing van de historische klant D’Ieteren om niet aan te sluiten bij de globale keuze van de Volkswagen-groep (PHD), maar bij Space en MediaCom te blijven. Verder won Space verschillende nieuwe klanten, onder wie Belga Film, Basic Fit, Electronic Arts, Visa, Ryanair, Fox en Fiat Chrysler Automobiles. Zij vertegenwoordigen een mix van lokale klanten die nog altijd 65% van de billing uitmaken, en internationale budgetten van MediaCom en Starcom. Los van de new biz hebben de goede resultaten van Space ook te maken met de heropleving van de markt, zoals blijkt uit de groei van de investeringen door ’s lands drie grootste adverteerders – die alle drie klant zijn bij Space: +23% voor P&G, +10% voor D'Ieteren en +4% voor Proximus.
 
Zoals vaak bij Space stond 2016 ook in het teken van nieuwe studies en tools. Er was de lancering van de CPEV (Cost Per Effective View), de eerste gestandaardiseerde Belgische currency die het mogelijk maakt ‘like for like’ van online video’s te vergelijken, alsook het onderzoek naar de aanvaarding van online formaten, de aandacht voor tv-programma’s of de analyse van de potentiële komst van TF1.
 
Lees hier ons interview met François Chaudoir, de CEO van het bureau en bekijk hier zijn presentatievideo.

Media Saleshouse of the Year: Medialaan
Medialaan is een geïntegreerde organisatie die in de convergerende, globaliserende mediawereld voor de voortdurende uitdaging staat om relevant te blijven. Om daarin te slagen focust de regie in de eerste plaats op haar core: de merken die de motor van het bedrijf zijn. Die ondergingen het afgelopen jaar een grondige herschikking. Zo werd het tv-kanaal 2BE in 2016 succesvol vervangen door Q2, was er de rebranding van ACHT naar CAZ en die van Joe FM naar Joe, met een grotere complementariteit tot gevolg. De regie speelde een sturende rol in dit hele proces.
 
Daarnaast investeerde ze verder in innovatie om ervoor te zorgen dat alle luisteraars en kijkers bereikt kunnen worden op alle platformen. Dat is de filosofie aan de basis van initiatieven als Stievie en de Q-app. Om in te spelen op het groeiende belang van video werd Kameraki opgericht, een intern productiehuis voor online content. Ten slotte zette Medialaan ook in op data om met elke Vlaming een rechtstreekse relatie te kunnen aangaan. Research speelt in dat verband een belangrijke rol, waarbij de resultaten gebruikt worden om de adverteerders nog beter te servicen. Zo werd de Ad Impact Booster gelanceerd (die een Bronze behaalt in de categorie Best Media Research). En omdat Medialaan er rotsvast in gelooft dat creativiteit en strategie hand in hand gaan met sterke content, werd naast de expertteams ook een extra creatieve cel opgericht: Medialaan Box.
 
De presentatievideo van Medialaan vind je hier.

Best Innovation & Development of the Year: Appiness - Spott Second Screen App
Spott is een second screen applicatie van de start-up Appiness die het voor de consument mogelijk maakt om te interageren met zijn favoriete televisiecontent en –reclame. De app werd ontwikkeld in een consortium tussen Appiness, BBDO en Ugent en verder uitgewerkt in samenwerking met Medialaan, IP Networks en VRT.
 
De app ontstond uit het inzicht uit een onderzoek dat 67% van de jonge kijkers met hun mobieltje of tablet voor de tv gaan zitten. Spott zette die bedreiging om in een opportuniteit. Wat als je met een klik op je smartphone meteen zou kunnen bestellen wat je op het scherm te zien krijgt in programma’s of reclame, of het nu een jurk van Sofie Dumont is, een boek van Jeroen Meus of een testrit in een Mercedes auto is? Spott kan namelijk aan elk type videocontent metadata toevoegen die de kijker een interactieve kijkervaring kan bezorgen. Gemiddeld gaat het om drie uur interactieve content per avond. In deze pull marketing omgeving is het dus de kijker die de touwtjes in handen neemt en beslist met welk merk, product of dienst hij of zij wenst te interageren. Die bewuste keuze zorgt voor een kwaliteitsvolle en waardevollere interactie. Of hoe video een directe bron van inspiratie wordt en in een onverbiddelijke concurrentie-omgeving voor nieuwe inkomstenstromen zorgt: affiliate margins, interactive GRP’s, data,...

Kortom, Spott heeft het medium en de manier waarop ernaar gekeken en vooral ingespeeld wordt blijvend vernieuwd. In 18 weken tijd werden 130.000 downloads opgetekend en 41 % van alle bezoekers keerde terug. Per maand gaf dat 7.000.000 impressies, 500.000 productkliks en 10.000 mandjes. Consumenten konden ook aangeven van welk merk ze fan zijn. De gemiddelde gebruiker is typisch een Nederlandstalige (60 %) vrouw (71 %), vaak uit de leeftijdsgroep van 28-34 (34 %). Deze Belgische innovatie wordt momenteel in Groot-Brittannië, Zuid-Korea en Brazilië uitgerold.

Silver : SoPrism – Bronze : Buzzify (JCDecaux)

Best Media Research of the Year: Mediahuis Connect ‘Resilience research’
“De consument weet vandaag meer dan ooit wat hij van een merk verwacht. Dat merk kan dus maar best aan de consumentenverwachtingen voldoen”, aldus Katrien Berte, Research Expert Advertising bij Mediahuis Connect. In dat verband is het onder andere nuttig om te weten hoe consumenten omgaan met veranderingen. Dat is wat de Veerkracht-studie onderzoekt.
 
Ze berust op een typologie van acht gedragingen die consumenten vertonen als ze met veranderingen worden geconfronteerd. Dat heeft immers ook een impact op hun koopgedrag. Om merken te helpen relevant te blijven in deze veranderende context, riep Mediahuis Connect het begrip ‘veerkracht’ in het leven en werd in samenwerking met het onderzoeksbureau Burat en de Universiteit Gent een grootschalig nationaal onderzoek opgezet. Acht focusgroepen moesten voor de kwalitatieve input zorgen en in het kader van het kwantitatieve luik werden meer dan 5.000 respondenten ondervraagd over de veerkracht en de rol die (media)merken daarin spelen. In totaal werden zo meer dan 250 (media)merken uit 21 verschillende sectoren bevraagd. 
 
Berte: “Die merken kunnen met de Veerkracht-studie aan de slag bij het bepalen van hun marketing- en communicatiestrategie. Zij krijgen een op maat gesneden antwoord op vragen als: hoe vergroten consumenten hun veerkracht? Hoe kunnen merken relevant blijven? Welke verwachtingen koesteren consumenten ten aanzien van bepaalde sectoren? In welke mate voldoen merken vandaag reeds aan deze verwachtingen? En hoe kunnen zij bijgevolg nóg relevanter worden? En tot slot: wat is de relevantie van nieuwsmedia en in welke mate dragen ook zij bij aan de veerkracht van consumenten?”
 
Uit de bevindingen werden dan een algemene Veerkracht Index en evaluatiescores op de verschillende verwachtingen per merk gepuurd, meteen inzetbaar bij het bepalen van een communicatie- of mediaplan.
 
Bekijk de presentatievideo hier.
 
Silver : "MediaXperience" (RMB) - Bronze : "Ad Impact Model” (Medialaan) (Bronze)
 
Best Media Strategy: ‘Goodbye Serious’ (Mindshare / Unilever - Ola)
De uitdaging die Ola Mindshare voorschotelde, was niet van de minste: het ijssegment doen groeien en het merk dat kampte met een gebrek aan overtuiging en penetratiekracht nieuw leven inblazen. De spontane naambekendheid van de verschillende Ola-producten moest dus gestimuleerd worden en het merk opnieuw aantrekkelijker gemaakt. De ijsconsumptie wordt bijna volledig bepaald door het weer: zon en zomerse warmte zijn zowat de enige factoren die aanzetten tot aankopen. Het kwam er dus op aan nieuwe motiveringen en associaties te vinden die mensen zin zouden geven om ijs te eten. Aangezien de consumptie in de meeste gevallen zeer impulsief is en buitenshuis gebeurt, had Mindshare een disruptieve en beklijvende aanpak nodig. Bovendien moest het bureau zich laten inspireren door de slimme en innoverende technologie van mobile, met de volle benutting van de ‘contextual recency’ – op het juiste moment en de juiste plaats opduiken in de buurt van de aankoopplaats, als het hoofd van de consumenten ernaar staat.
 
Op basis van de vaststelling dat mensen meer interageren met merken die hen begrijpen en die nauw aansluiten bij hun gewoonten, werd besloten de verschillende ijsjes te vermenselijken door ze een welbepaalde persoonlijkheid te geven, om ze vervolgens op meerdere voor de doelgroep belangrijke momenten te gebruiken. De strategie berustte op vier pijlers: nabijheid met de mensen creëren via social en ze enige verstrooiing aan te bieden, de aanwezigheid van Ola via mobile versterken zodra het warmer wordt en de zon schijnt, woordspelletjes en allusies op de sterren hanteren om belangstelling, waardering en engagement te wekken en tot slot de ‘warmste’ evenementen en nieuwsberichten aangrijpen om de interactie en pertinentie te versterken.
 
De campagne startte op 1 april met tv-sponsoring. Daarna zorgde een mix van grote en kleine outdoor formaten op de verschillende touchpoints van de customer journey voor een boost van de verkoop. Het hele seizoen werd gecoverd via mobile, aan de hand van een benadering gebaseerd op de verschillende triggers. Mindshare slaagde erin meerdere evenementen in te lijven, zoals het EK Voetbal, de heisa rond Pokémon Go en zelfs de stakingen bij het openbaar vervoer. Het innovatieve karakter en de nieuwe kanalen en formaten waarmee de geestige boodschappen werden uitgedragen, vormden een sleutelelement in het succes van de campagne. Zo was de inzet van Tinder een première voor België.
 
Als marktleider overtrof Ola alle verwachtingen in Paid, Owned en Earned; het merk zag zijn marktaandeel stijgen met 26 punten (29 in het segment van de kinderen).

Bekijk hier de videopresentatie.
 
Silver : Maxus / Antwerpen – Bronze : PHD Media / Mora
 
Best Creative Media Use: Darwin BBDO & PHD Media, Mora - Like Farm
Mora lanceerde in 2016 een nieuwe snack, ’t Complimentje. Darwin BBDO & PHD Media moesten in de communicatie voor de volgende missie zorgen: in negatieve tijden positivisme brengen. De campagne moest daarbij vier doelgroepen bereiken: de Mora community op Facebook, influencers en hun volgers, de media en andere merken.
 
Het duo kwam daarop met een ‘clickfarm’, ofwel het massaal opkopen van likes. Niet om Mora zelf in de bloemetjes te zetten, maar om ze weg te geven aan fans in de vorm van 100.000 complimentjes. De Facebook stunt, die de campagne op gang trok, vond plaats op 1 maart, Nationale Complimentendag. Op themoralikefarm.be werd de Mora community overladen met likes, die meteen tot complimentjes omgetoverd worden, en dat via een click farm. Leuke statusupdates, een mooie profielfoto, een grappige selfie, een opmerkelijke prestatie, alle redenen waren goed om kwistig met complimentjes te strooien.
 
De resultaten overtroffen alle verwachtingen: snelle opbouw van de merkbekendheid, connecteren met de jonge doelgroep, versterking van het imago van Mora. Verder steeg de brand awareness naar 69 %, ver boven de beoogde 50 %, ook de merkappreciatie steeg en de interactie met de Mora community haalde 85 %, ook al ver boven de vooropgestelde 50 %. Het idee om in te spelen op het newsfeed algoritme van Facebook en de boodschap via gekochte likes te pushen in de tijdslijn van iedereen die met een Mora fan gelinkt was, bleek van goudwaarde. Het werd zelfs nog verder gedreven door ook te gaan interageren met andere merken en hun communities. Op Nationale Complimentendag werd zo een extra bereik van 1.470.410 impressies gecreëerd, iets wat de adverteerder via Facebook advertising niet zou bereikt hebben. En dat allemaal met een fractie van een budget dat normaal zou gebruikt worden voor dit soort campagnes.

Silver : ZenithOptimedia / Mercedes – Bronze : Space & Havas / Net Brussel
 
Best Use of Interactive: ‘The Sound of Tomorrow’ (Mindshare & These Days / Mazda)
Ter gelegenheid van Tomorrowland, het festival waarvan Mazda partner is, bedacht het merk een opvallende activering: een Mazda MX-5 op een reusachtige vinylplaat doen draaien onder leiding van DJ Licious. Met behulp van een 3D mapping-technologie kon de positie van de MX-5 tot op de millimeter bepaald worden. Door de aldus verkregen precisie en snelheid was het mogelijk om te herkennen songs te laten weerklinken; de internauten moesten de aldus onder handen genomen nummers proberen te raden. Het concept 'The Sound of Tomorrow' werd gelanceerd via de belangrijkste platformen voor jongeren die het best pasten bij het publiek van Tomorrowland, met name Spotify, YouTube en Facebook. Op Spotify werd de actie afgetrapt met audio-teasers; die werden gevolgd door een visuele teaser. Dankzij een slimme benutting van de formaten en de ingebakken interactiviteit lag de interactie met de campagne hoog.
 
Aangezien digital het favoriete medium van de jonge doelgroep is, werd de campagne die vertrok vanop een specifieke website waar het experiment met bijhorende wedstrijd liep, enkel digitaal ondersteund. Ondanks een beperkt budget waren de doelstellingen ambitieus. Het was dus aan de mediaspecialisten om uit te zoeken welke triggers de beste interactiemogelijkheden boden en het publiek bereiken met de juiste call-to-action. Door de interactie ad hoc aan te moedigen op de gebruikte platformen en dankzij het sterke virale gehalte van de campagne werden meer dan 400.000 interacties gegenereerd. In totaal nam 45% van de surfers op de homepagina deel aan de wedstrijd en 42% van de bezoekers liet hun gegevens achter.
 
Silver : Ogilvy & Social.Lab / Coca Cola – Bronze : Mindshare / Axe
 
Best Use of Performance Marketing: Euromillions (Initiative / Nationale Loterij)
Euromillions, het spel dat meer dan twaalf jaar geleden in het leven geroepen werd door de Nationale Loterij en bekend staat om zijn “schandalig hoge prijzenpot” was aan evolutie toe. Enerzijds kwam het erop aan om grotere jackpots te verzekeren om aldus nieuwe spelers aan te trekken, maar ook de occasionele spelers te activeren, meer bepaald op e-lotto.be. Anderzijds wilde de Nationale Loterij een nieuwigheid invoeren: ‘My Bonus’, waardoor een Belgische miljonair gegarandeerd wordt als de 25 Europese gelukkigen geen Belgische winnaar tellen. De uitdaging was groot: op e-lotto.be vertegenwoordigde EuroMillions op zijn eentje 50% van de omzet. Data, de meting en de optimalisering moesten dus centraal staan in de hele denkoefening.
 
De campagne werd opgebouwd rond drie hoofdfases: een informatiefase rond naambekendheid, een activerings- en rekruteringsfase en de lancering van de My Bonus-actie. De mediamix omvatte talrijke paid touchpoints (TV, radio, OOH, sociale media, search, display). Dankzij een specifieke segmentering van de databank van e-lotto.be-spelers kon Initiative gedifferentieerde communicatiestrategieën ontwikkelen. Met andere woorden, de activering hing samen met de mate van engagement van de (niet-spelers ten opzichte van de Nationale Loterij. Dankzij de Dynamic Creative Optimization-technologie ontving elke surfer een gepersonaliseerde boodschap die hem doorstuurde naar e-lotto.be, op een aangepaste homepagina. De aanpak maakte het mogelijk de prestaties aanzienlijk te optimaliseren.
 
Inzake werving oversteeg de campagne de doelstelling voor de opening van accounts op e-lotto.be met 38%. Het geoptimaliseerde conversiepercentage nam toe met +297%, terwijl de activeringsgraad per week 42% boven de doelstelling lag.
 
Ontdek de presentatie van het dossier hier.
 
Silver : PHD Media & TBWA / Telenet – Bronze : Initiative / Scooore! (Nationale Loterij)
 
Best Use of Social and Content: PHD Media & TBWA, Telenet – Digibende
De wereld wordt steeds digitaler, met tal van nieuwe producten, oplossingen en evoluties, maar vele mensen slagen er niet in om bij te blijven. Telenet wou die mensen onder wie zijn eigen klanten beter vertrouwd maken met de voordelen en opportuniteiten van digital en zijn eigen producten. De al digitaal bewuste klanten wou Telenet bereiken via online en social media, de andere via traditionele media als tv en radio.
 
TBWA bedacht daarop het idee om 20-jarige jongeren, die in hetzelfde jaar als Telenet zijn geboren, de baan op te sturen om het digitale woord te verspreiden. De Digibende trok drie maanden door België om mensen met praktische en amusante tips, ideeën en oplossingen bij te staan. Elke dag verspreidde ze via sociale media (Facebook, Twitter Instagram) filmpjes, suggesties, lifehacks en andere apps die het leven eenvoudiger en plezanter maakten. De media-experten van PHD stonden voor de uitdaging om de Digibende en haar creatieve flow op de voet te volgen en zo meteen op hun onvoorspelbare posts in te spelen. Er was dus geen vooraf bepaald content plan, noch waren er vaste toegewezen budgetten. Toch slaagde men erin het budget optimaal uit te splitsen door uiterst flexibel te plannen en in dezelfde beweging zowel het budget als de vermindering van de bestedingsintensiteit zorgvuldig te controleren. Ook de campagneresultaten werden van nabij gevolgd en haast in real time tot feedback verwerkt. Zo kon niet alleen de media-investering geoptimaliseerd worden, maar konden Telenet en de Digibende ook wekelijks met bijkomende insights aangestuurd worden over hoe het creatief materiaal aan te passen voor een optimaal resultaat.
 
Telenet boekte op verschillende parameters vooruitgang: uitstekende ad recall en message association, piekende gemiddelde video opstart- en uitkijkratio’s en engagement ratio, massaal bereik en contactfrequentie via de sociale media, een sterke stijging in de page likes, een zeer positieve sfeer rond Telenet én 110.000 unieke bezoekers op het Digibende.be platform.

Silver : Initiative / Euromillions (Nationale Loterij) – Bronze : Space / Samsung
 
Media Advertiser of the Year: Miguel Aguza (IKEA)
2016 was een succes over de hele lijn voor IKEA dat eerder al verkozen werd tot Advertiser of the Year op de laatste Merit Awards. Miguel Aguza heeft ongetwijfeld een belangrijke rol gespeeld in deze erkenning. “Sinds mijn komst hebben we onze communicatie meer frisheid, ambitie en creativiteit gegeven”, aldus de Country External Communication Manager. “Ik heb het noodzakelijke dynamisme meegebracht dat vandaag zo’n gunstige impact op het merk heeft. Dat werk was ook mogelijk dankzij de gedeelde ambitie om het merk een impactvolle en originele uitstraling te geven, om het tot een geliefd merk bij de Belgen te maken. Deze ambitie wordt gedeeld door onze mediapartners - Initiative, Social Lab, Semetis, Oona – en onze creatieve partners - DDB, Secondfloor en DDMC."
 
Het succes van IKEA en Aguza is het verhaal van juist gekozen, creatieve media. “Al onze campagnes worden gemaakt in België. Ik ben niet bang om nieuwe dingen te proberen, noch om risico’s te nemen. Bij IKEA verleggen we graag grenzen. We proberen altijd om ons te onderscheiden van de rest, om te verrassen, te bekoren en ons publiek op een innoverende manier toe te spreken.” De sleutel tot het succes zit ongetwijfeld ook in de sterke mediamix (on- en offline) en de gedurfde formats die de voorkeur genieten. Volgens Aguza heeft het succes ook te maken met de beheersing van de sterke punten en beperkingen van de geactiveerde media, de ontwikkeling van nieuwe communicatiedragers en de creatie van pertinente content. “Ik denk dat we vooral focussen op het dna van elke mediapartner. Daar ligt volgens mij het geheim dat elke succesvolle samenwerking bepaalt.”
 
Media Personality of the Year: Marc Vossen (NRJ/Nostalgie)
De eindjury van de AMMA vond dat Marc Vossen als gedreven ambassadeur van de radio en dankzij zijn diverse exploten in 2016 deze eervolle titel ruimschoots verdiende. De man werkte zijn hele carrière voor de radio. Na Contact stapte hij over naar de RTBF, om vervolgens de leiding te nemen over Nostalgie en NRJ. Vossen blinkt uit door zijn visionaire management, zoals blijkt uit de herpositioneringen en lanceringen waarmee zijn professionele parcours bezaaid is. Hij is bovendien een geboren leader met een aanstekelijke passie die zijn teams ertoe aanzet zichzelf te overtreffen. Daarbij houdt hij steeds zijn dubbele missie voor ogen: de luisteraars en de adverteerders gelukkig maken. Zijn hele carrière lang gaf hij blijk van een gezonde ambitie, wat leidde tot grootscheepse projecten als de verjonging van Nostalgie, de (her)lancering van Chérie FM als digitale radio en de start van NRJ Hits op televisie.
 
Zie hier het portret en interview, net zoals de video met Marc Vossen die we maakten in september 2016.



ARCHIVE / AWARDS

JOBS


INTERVIEW

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier