SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Jasper Van Zandbeek: "Content marketing is overal nog een vakgebied in ontwikkeling"

Zondag 23 April 2017


Jasper Van Zandbeek:
Content marketing is waarschijnlijk de enige overblijvende vorm van marketing. Dat stelt Jasper Van Zandbeek, de Nederlander die dit jaar de jury van de Content Cuckoo Awards voorzit, de competitie van BDMA en Custo die op 11 mei plaatsvindt. We vroegen hem naar zijn ervaringen uit de jury.

Op welke criteria zal je de inzendingen voor de Content Cuckoo Awards beoordelen?
Ik beoordeel uiteraard op doelstelling, strategie, creativiteit en effectiviteit. Het is voor een jury belangrijk dat deze helder en overtuigend zijn opgeschreven. Omdat je tientallen cases aan het beoordelen bent, kun je al snel zien welke er echt boven het maaiveld uitsteken. Ook helpt het erg als inzenders een korte casevideo meesturen. In het bijzonder geef ik aandacht aan de ROI van de desbetreffende case. Uiteindelijk draait het er in mijn ogen toch altijd om in hoeverre bepaald gedrag werkelijk is beïnvloed.    .              

Merk je bij de Belgische inzendingen van de cases een verschil in kwaliteit of benadering ten opzichte van Nederlandse content marketing cases?
Je ziet dat content marketing overal nog een vakgebied in ontwikkeling is. Zelfs in de Verenigde Staten, waar ze met name op gebied van marketing automation tools voorop lopen ten opzichte van de BeNeLux en meer zijn gericht op effectiviteit. In Nederland zag ik in 2015 een kantelpunt. Vanaf dat jaar stond content marketing niet langer synoniem voor een printmagazine met een dito website, maar verschenen allerlei nieuwe, hybride vormen. Overigens won datzelfde jaar een Belgische inzending de Grand Prix Content Marketing in Nederland met een heel slimme case: Back-to-Base (van DDB Brussels voor Base, nvdr.). Er was destijds veel discussie over de vraag of die case wel voldeed aan de criteria van content marketing. Nu kunnen we zeggen dat hij zijn tijd vooruit was. Als ik kijk naar de inzendingen voor de Content Cuckoo Awards dan ontstaat er een heel gevarieerd beeld. Er zit absoluut interessant en vernieuwend werk tussen, maar er zijn zeker ook inzendingen die nog een altijd een vrij traditionele insteek kennen. Helemaal niet erg natuurlijk, zolang de resultaten dan maar bijzonder goed zijn. Tot slot wordt er door de inzenders nog relatief weinig gebruik gemaakt van casevideo’s. Dat is spijtig, want daarmee kan een case in zijn volle glorie worden gepresenteerd en een jury is daar gevoelig voor.
  
In welke mate kunnen influencers een rol spelen in content marketing?
Daar kan je zo ver in gaan als je wil. Influencers kunnen heel nuttig zijn vanwege hun bereik bij een bepaald publiek. Echt interessant wordt het wanneer je de specifieke kwaliteiten van een influencer kunt laten aansluiten op de intrinsieke waarden van een merk en er aldus een unieke samenwerking ontstaat. Zo zet mijn eigen bureau (Zandbeek, nvdr.) regelmatig influencers op gebied van fashion, food of lifestyle in om winkelzones op de kaart te zetten. Door de authentieke blik van bloggers en vloggers ontstaat een uniek beeld waar geen traditionele reclamecampagne tegenop kan. Ook niet qua bereik overigens. Vrijheid en onafhankelijkheid zijn in mijn ogen de sleutels naar succes in de samenwerking met influencers. Dat vinden opdrachtgevers soms nog wel een beetje spannend, de teugels laten vieren. Maar ik kan het ze van harte aanbevelen, op voorwaarde dat een influencercampagne natuurlijk vertrekt vanuit de juiste strategie. Want als je bijvoorbeeld een oudere, vermogende doelgroep wil bereiken, dan is maar de vraag of influencers daarvoor zo geschikt zijn.        

Content marketing evolueert van het maken van gesponsorde printmagazines naar het verspreiden van gerichte content via allerhande (digitale) kanalen. Maken de content marketeers in België genoeg gebruik van de ‘nieuwe’ kanalen en de targeting mogelijkheden?
Je ziet content marketeers voorzichtig experimenteren met nieuwe(re) kanalen zoals Snapchat, maar Facebook is nog altijd heel dominant. Mijn indruk is dat hier echt nog veel te winnen valt; marketeers zullen snel veel meer data gedreven moeten worden om hun budgetten effectief te besteden. Hier liggen echt kansen voor digitaal gedreven merken, publishers en bureaus.

Aangezien klassieke reclame minder en minder potten breekt, zoeken adverteerders hun heil in andere vormen zoals content marketing. Hoe vermijd je een content overload, naar analogie met de reclameclutter?
In principe is dat vrijwel onvermijdelijk. Uit onderzoek blijkt dat er juist alsmaar meer aandacht van mensen wordt gevraagd. Daardoor wordt de kwaliteit van content essentieel om het gewenste effect te kunnen bereiken. Naast relevante en aansprekende inhoud is ook de kwaliteit van een distributiestrategie essentieel voor succes. Want zonder het juiste bereik gebeurt er gewoon helemaal niks. En dat bereik hoeft echt niet per se organisch te zijn. Reclame, media, PR en content raken steeds meer geïntegreerd en zo ontpopt commerciële communicatie zich in allerlei nieuwe vormen. Die nieuwe vormen leveren weer allerlei data op, waarop vervolgen weer verder kan worden gebouwd. Wie het experiment aandurft en gaat voor de lange termijn zal mijns inziens beloond worden.  En alles wat slecht is wordt uiteindelijk afgestraft omdat het simpelweg wordt genegeerd. Je publiek weet namelijk zelf heel goed hoe het kaf van het koren moet worden gescheiden.           



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Karolien Vanhelden (THoM):

Karolien Vanhelden (THoM): "Het is niet meer mobile first, maar machine learning first."



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier