SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

"De opvolging is verzekerd. En de concurrentie ook", door Adrien Fourmy, na de Young Creative Day 2017

Zondag 9 April 2017


Op 31 maart verwelkomde Sanoma eens te meer de Young Creative Day, de dag voor de studenten in reclame en communicatie. Ook ik was van de partij, samen met de studenten en de docenten van ESA Saint-Luc Luik, de groep van de Helha, maar ook van de Haute école Francisco Ferrer, de ESA le 75 en natuurlijk de vaak bekroonde Luca School of Arts.
 
Ik durf het bijna niet toegeven, maar het was de eerste keer voor mij en ik ben zelfs geen student meer. Volgend jaar ga ik zeker terug, want jonge creatieven kunnen er alleen hun voordeel mee doen. Op het programma; een inspirerende ochtend met bijdragen van verschillende creatieven, strategen en accounts, alsook een namiddag waarin de finalisten van de StuMPA wedstrijd bekendgemaakt werden, de prijsuitreiking, gevolgd door een kleine drink voor iedereen weer naar huis ging. Kortom, een dag boordevol ontdekkingen die me aangenaam verrast heeft.
 
Eerst en vooral was ik verbaasd door het aantal mensen dat aanwezig was bij Spoor 18 van Sanoma. De finalisten natuurlijk, in het gezelschap van al hun supporters, en alle anderen die gewoon de activiteiten kwamen bijwonen en nieuwe dingen ontdekken. Net zoals ik. Tot mijn al even grote verbazing was het publiek in de zaal vooral Franstalig. In een meertalig land als het onze, waar de reclamebureaus meestal Vlaams zijn, had ik verwacht dat ik mijn Nederlands zou moeten oefenen. Of toch veel meer dan ik bleek te moeten doen. Van de sprekers waren er wel veel Nederlandstalig. Wat me vooral beviel, was dat iedereen gewoon de taal sprak die hij wilde: Engels, Nederlands of Frans.
 
We begonnen de dag dus met het Creative Director’s Debate, waarbij Marie-Laure Cliquennois (TBWA), Pieter Staes (These Days), Odin Saillé (DDB) en Quentin Watelet (20Something) elk op hun beurt een reeks vragen beantwoordden en hun mening gaven over welke kwaliteiten ze van jonge creatieven verwachten, wat de kenmerken van een goed book zijn, enzovoort. Na afloop kwam je ofwel extra gemotiveerd ofwel compleet ontmoedigd buiten. Als ik al wat er gezegd werd zou moeten samenvatten in een zinnetje, zou dat zijn ‘Je moet echt heel gedreven zijn’.
 
Ik luisterde met veel plezier naar elke spreker. Na het Director’s Debate dat me niet ontmoedigde, presenteerden vier bureaus hun Love Campaign van 2016. FamousGrey, DDB, BBDO en These Days hadden elk iemand gestuurd om een door hen bedachte en verwezenlijkte campagne die kans maakt om op de volgende Creative Belgium Awards in de prijzen te vallen te presenteren. Deze campagnes kende ik al dankzij de Facebook-pagina van Creative Belgium, maar het is altijd interessant ze te herontdekken door de bril van iemand die eraan meegewerkt heeft.
 
Enkele geluksvogels die snel genoeg waren om een plekje te reserveren konden ondertussen deelnemen aan een van de sofasessies, een gesprek met een groepje creatieven. De eer viel me niet te beurt, maar het zag er geweldig uit.
 
De meest indrukwekkende bijdrage was voor mij die van Louise Windels, vandaag junior creatief bij TBWA. Ze vertelde ons hoe ze haar eindejaarsproject kon verwezenlijken – een echt campagneproject voor het bureau waar ze vandaag werkt. Wordt vervolgd, let maar eens op.
 
We sloten de ochtend af met de schitterende pitch van Geoffrey Hantson, van bij Happiness. Het thema klonk op zich al geweldig: ‘Now is the best time to work in advertising’. Dankzij zijn zeer goed opgebouwde presentatie en de anekdotes die hij aanhaalde, slaagde hij erin ons zin te geven om de lat altijd hoger te leggen.
 
De laatste verrassing van de dag waren de vijftien finalisten die hun project voor de StuMPA-wedstrijd kwamen verdedigen. Dat deden ze voor de tien juryleden en een honderdtal andere studenten. Reden genoeg voor een flinke portie plankenkoorts, maar alle concepten waren sterk. De opvolging is dus verzekerd en de concurrentie ook!
 
Check onze foto’s van de dag hier.



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS


INTERVIEW

Mark Barber (Radiocentre):

Mark Barber (Radiocentre): "Radio is niet alleen een tactisch medium."



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier