SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

UBA Academy Talks: Kristin Verellen over stakeholder engagement

Zondag 9 April 2017


UBA Academy Talks: Kristin Verellen over stakeholder engagement
Stakeholder engagement staat voor de kunst om vertrouwen, input, draagvlak, buy-in en engagement te creëren bij stakeholders. Omdat deze vaardigheid ook in de marcom wereld belangrijker dan ooit is, wijdt de UBA Academy op 27 april een masterclass aan het onderwerp. Kristin Verellen (Peel The Onion – We have the choice), docent van de dag, licht toe.

Misschien kun je eerst even uitleggen wat je precies bedoelt met stakeholders?
Een stakeholder is elk individu of groep die belang heeft bij het doen en laten van een organisatie of merk, en invloed kan uitoefenen of de werking. Stakeholders zijn zowel de externe doelgroepen van een organisatie of merk (consumenten, leveranciers, distributeurs, pers, politiek, partners,…) als de interne doelgroepen (medewerkers, potentiële kandidaten, aandeelhouders,…).  

Waarom is stakeholder engagement zo belangrijk?
Het is vitaal voor het succes van een organisatie of merk om goede relaties te ontwikkelen met zowel de interne als externe stakeholders. Sterker nog, in de uitdagende sociale, economische en ecologische context van de 21ste eeuw zullen organisatie en hun merken niet overleven, tenzij zij zich onderling afhankelijk opstellen en samenwerken met de andere betrokkenen in hun ecosysteem.

Wat betekent dit voor de marcom wereld?
Stakeholder engagement impliceert een radicaal vernieuwende manier om marcom toe te passen en competitieve meerwaarde en duurzaam engagement te creëren bij de stakeholders. De laatste omwenteling in MarCom was die van productgerichte naar een doelgroepgerichte benadering. De nieuwe omwenteling in de marketing gaat nog een stap verder: in plaats van de doelgroepen te zien als de ontvanger aan het einde van het marketingproces, worden zij strategisch centraal gezet en betrokken doorheen het ganse marketingproces. Met het oog op duurzame relaties wordt hierdoor de afstand tussen de organisatie en haar stakeholders (intern en extern) kleiner en ontstaat in het beste geval een samenwerking. Dit betekent concreet dat het een opdracht is voor de marcom verantwoordelijken om in de mate van het mogelijke enerzijds de medewerkers van buiten de marcom dienst alsook anderzijds de consumenten en partners te betrekken bij de ontwikkeling van merk en marketing.

Wat mogen de deelnemers aan deze UBA Masterclass concreet verwachten?
Je krijgt inzichten in hoe intern en extern stakeholders engagement kan bijdragen tot het ontwikkelen van duurzame relaties met interne en externe doelgroepen en tot het vinden, ondersteunen en succesvol vermarkten van toekomstbouwende (evolutieve of innovatieve ) ideeën. Verder ontdek je makkelijk inzetbare methodes om stakeholders management op een doortastende manier in te zetten in de praktijk. Je leert marketing en psychologie in synergie te laten samenwerken voor een optimaal resultaat. Concrete vragen waarmee we aan de slag gaan zijn: wat is het belang van stakeholder engagement, welke zijn de verschillende vormen van stakeholder engagement, wie zijn je interne en externe stakeholders, hoe kun je ze uitnodigen tot dialoog en hoe onderhoud je relaties met en tussen je stakeholders.

Tot slot nog een vraagje: voor wie is deze masterclass bestemd?
Voor iedereen die wil leren hoe de relatie met belangrijke interne en externe doelgroepen te verbeteren en een duurzaam sociaal draagvlak te creëren voor het ontwikkelen en succesvol toepassen van toekomstbouwende ideeën. Alle niveaus, van beginners tot gevorderden, zijn welkom.


Praktisch
De opleiding vindt plaats op 27 april, van 13u15 tot 17u30. De workshop wordt gegeven bij de UBA, in het Nederlands en in het Frans, naargelang de deelnemers; de gebruikte slides zijn in het Engels. Inschrijven kan via www.ubabelgium.be.


Spreker
Kristin Verellen werkt op het kruispunt van menselijke en maatschappelijke ontwikkeling, organisatieverandering en corporate strategie. Met haar onderneming Peel The Onion begeleidt ze de ontwikkeling van mensen, teams, merken en organisaties in verandering. Wanneer ze de ui pelt, gaat ze naar het hart van de zaak en haalt ze de essentie uit de complexiteit. Ze stimuleert een co-creatieve samenwerking die het mogelijk maakt om uitdagingen op een participatieve manier aan te pakken, gemeenschappelijk engagement te creëren en krachtiger uit een verandering te komen. Haar aanpak is systemisch, ervaringsgericht en creatief.  

Als initiatiefnemer van de burgerbeweging en vzw Cirkels - We have the choice faciliteert Kristin Verellen nieuwe vormen van zinvolle ontmoetingen als positief antwoord op blind geweld. In een wereld waar verharding, extremisme en terreur leiden tot traumatiserende situaties wilt We have the choice bouwen aan een cultuur van inclusief samenzijn en dialoog waaruit nieuwe verbondenheid en zingeving kan ontstaan. Met onze Cirkels creëren we rimpelingen in het water die continu uitdeinen. Ze creëren een draagvlak voor een menswaardige, liefdevolle en vreedzame toekomst.



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS


INTERVIEW

Karel Vinck (Publicis):

Karel Vinck (Publicis): "De vraag blijft steeds wie er het best in slaagt om een fundamentele oplossing voor de klant te vinden"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier