SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Buyerminds en FamousGrey willen je gedrag online beïnvloeden

Zondag 9 April 2017


Buyerminds en FamousGrey willen je gedrag online beïnvloeden
FamousGrey zette in februari in samenwerking met het Nederlandse Buyerminds een Belgisch filiaal van dat bureau op. Het introduceerde zo de term digital persuasion design op de Belgische markt. De missie? Meer conversie teweegbrengen voor de digitale producten en diensten van Belgische adverteerders door principes uit de gedragspsychologie toe te passen. Uitleg door Jonathan Detavernier, Digitaal Strateeg bij FamousGrey, en Joris Groen, oprichter van Buyerminds.

Van wie kwam het initiatief voor de lancering van een Belgische Buyerminds?
Joris Groen:
We hadden al een paar projecten gedaan in België voor enkele van onze Nederlandse klanten en dat smaakte naar meer. In onze thuismarkt hadden we goeie ervaringen opgedaan door met reclamebureaus samen te werken, en zo kwamen we uit bij FamousGrey.

Jonathan Detavernier: Bij FamousGrey waren we op zoek naar manieren om ons meer met de business van onze klanten bezig te houden. Alles wat met conversie en met sales te maken heeft. Daartoe richten we Famous Friends op, ofwel strategische partnerships met bedrijven. Onze twee eerste vrienden waren Bossdata (gespecialiseerd in adwords) en Buyerminds dat digitale conversie teweegbrengt op basis van consumentenpsychologie. We voelden al snel dat de synergie met Buyerminds sterk was, dus besloten we om er een bedrijf van te maken. Momenteel zijn we met vijf mensen in ons Brussels kantoor, maar tegen het einde van het jaar zouden we met tien moeten zijn. De Belgische entiteit wordt geleid door Buyerminds-oprichters Olaf Igesz en Joris Groen.

Doelstelling is dus dichter bij de business van de klant komen te staan...
JD:
Als reclamebureau zijn we bezig met de aandacht te trekken van mensen door middel van creativiteit. We genereren traffic naar winkels, naar zelf gebouwde websites via allerhande manieren. Maar daarnaast willen we nog veel meer conversie genereren via digitale media. Dan kom je bij domeinen als ‘persuasion design’ uit waar Buyerminds heel goed in is. Voor ons is dat een strategische laag die ervoor zorgt dat we een impact hebben op de sales, maar ook op andere conversiepunten zoals inschrijvingen, mensen ander gedrag aanleren, enz.

Waar komt jullie expertise vooral van pas?
JG:
Overal waar er iets online wordt verkocht, maar ook bij goede doelen. Persuasion design gaat over het overtuigen en het converteren van consumenten. En ze tot trouwe klanten maken. Onze opdracht is een gedragsbeïnvloeding teweegbrengen. Een bedrijf wil bijvoorbeeld dat klanten minder naar de telefoon grijpen wanneer ze iets niet begrijpen of een krantengroep wil meer abonnees werven of zorgen dat ze hun abonnement niet opzeggen. .

In welke mate maken jullie gebruik van data en in welke mate van technieken uit de gedragspsychologie?
JG:
Dat zijn inderdaad de twee pijlers van persuasion design. In de gedragspsychologie vind je veel handleidingen om te weten hoe je iemand moet overtuigen en hoe gedrag te sturen. Op basis van die kennis zetten we kwalitatieve onderzoeken op om de drijfveren en barrières bij consumenten te kennen. Dat wordt gecombineerd met de kennis en de data die in een bedrijf aanwezig is. Daarna kunnen we tot een finaal inzicht komen. Iedereen die bij Buyerminds werkt, heeft ofwel een achtergrond in psychologie ofwel een opleiding ‘Persuasive Communication’ gevolgd. Daarnaast bieden we trainingen aan om mensen op te leiden tot designer en copywriter. Daar hebben we trouwens meer succes mee dan bij het converteren van designers tot psycholgen (lacht).

JD: Die data kan trouwens ook gebruikt worden in persuasion design toepassingen. Je kunt data toevoegen aan je website als een soort social proof. Booking.com gaat daar op een fantastische manier mee om. Wie erop surft, krijgt boodschappen zoals ‘dit hotel is 10 keer geboekt in de afgelopen 10 uur. Door zo een boodschappen naar voren te schuiven, motiveer je de mensen om door te gaan. Gedragsbeïnvloeding is altijd al relevant geweest in communicatie, maar door de toename van het aantal digitale beslissingsprocessen die consumenten moeten nemen, wint het nog meer aan belang. De koper zit achter zijn scherm, alleen, zonder een verkoper die hem kan sturen. Daarom moet je een soort interface op poten zetten die je naar de beste beslissing moet leiden. Digitaal biedt onzettend veel mogelijkheden om op bepaalde triggers in te spelen.

Als afsluiter, maak jullie methode eens concreet.
JG:
We lieten onze methodes los op de activiteiten van crowdfundingspeler Lendahand dat geld leent aan ondernemers in landen als Cambodja en De Filipijnen. Het duurde gemiddeld 90 dagen voor een project helemaal gefinancierd was. We hebben dat kunnen terugbrengen tot vijftien dagen en daarna zelfs vijf dagen. Een simpele design ingreep zorgde er bijvoorbeeld voor dat mensen meer geld doneerden. Als je begint met een laag bedrag haal je veel minder geld op dan als je zou beginnen met een hoog bedrag. Als je een hoog getal eerst zet, voelen de prijzen die volgen namelijk minder hoog aan. In persuasion design gaat het ook om de tekst, niet alleen om het design. In online copy is de opdracht vooral om de consument in vijf seconden duidelijk te maken wat hij kan doen op een website en wat het voordeel voor hem is. We leven in een tijdperk waarin mensen heel ongeduldig zijn en met veel dingen tegelijk bezig zijn. Wie rigoureus zijn punt maakt en de juiste woorden vindt, kan conversie teweegbrengen. Op het vlak van de beelden is authenticiteit zeer belangrijk. Te veel bedrijven maken nog gebruik van stockfotografie die overduidelijk uit de VS komt. Wie daar aandacht aan besteedt en zorgt voor echte foto’s, kan veel bereiken. Je komt ook ver als je erin slaagt om de beloning van een gedrag te visualiseren. Je kan bijvoorbeeld een bepaalde vakantiebestemming heel visueel overbrengen zodat de consument weet hoe het voelt om daar te zijn of visualiseren hoe het voelt om een bepaald product te gebruiken of in je handen te hebben.

JD: De grote kracht ligt in de combinatie. Het is een mix van copy, design en strategie. Bij onze copy’s die een opleiding bij Buyerminds hebben gevolgd, zien we trouwens nu al hoe ze op een andere manier hun copy schrijven.
 



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

Mark Barber (Radiocentre):

Mark Barber (Radiocentre): "Radio is niet alleen een tactisch medium."



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier