SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Follow me, door Griet Byl

Zondag 9 April 2017


Follow me, door Griet Byl
Grote ontsteltenis in Instagram-land, een dikke week geleden. Een stoute hacker was er immers in geslaagd het account van modeblogster Tiany Kiriloff te kapen en haar 191.000 volgers te gijzelen. Paniek alom, want zonder hen kon het ex-model haar contractueel bepaalde quotum likes niet halen en dus haar deals met diverse merken niet nakomen. Broodroof noemde ze het in de krant.

De tijd dat blogs en sociale netwerken als Pinterest en Instagram een soort van openbare feel good dagboeken of uit de hand gelopen creatieve hobby waren, ligt met andere woorden lang achter ons. Vandaag steken internetsterren de vorige generatie celebs naar de kroon en bombarderen zichzelf gretig tot influencers die in de eerste plaats hun naam en imago vermarkten. Als ze ook nog bloggen, zie je ze nog al eens aarzelen tussen de rol van nieuwerwets communicatiekanaal en erkende reclamedrager, met in beide gevallen een potentieel dat de moderne marketeers al snel inzagen. Getuige hiervan de recente creatie van platformen als Native Nation of Influo die rankings en meetsystemen voor die hippe online vogels aanreiken. Tegelijk gaan in bloggerskringen stemmen op om, naar het voorbeeld van wat er bestaat in andere creatieve disciplines, een heuse beroepsvereniging op te richten en een volwaardige gedragscode in het leven te roepen. Beslist een nobel streven, maar een allesbehalve makkelijke opdracht, gezien de verscheidenheid van de spelers en hun activiteiten. Zo’n charter zou in elk geval kunnen bijdragen om dankzij enkele duidelijke regels een aantal wantoestanden uit de wereld te helpen. Net zoals in de traditionele media is de grens tussen authentieke redactionele inhoud en native advertising soms immers nogal vaag en flexibel. Een heikel punt, als je weet dat consumenten vandaag steeds minder vertrouwen koesteren in zowel merken als media.

Miss Kiriloff haar volgers ondertussen terug en kan weer op beide oren slapen. Voorlopig toch. Want wist je dat ook in het selecte wereldje van het sterrendom de robots aan een opmars zijn begonnen? Bekende groepen, acteurs en actrices communiceren – openlijk – met hun fans via chatbots en bepaalde persbureaus waaronder Associated Press hanteren nu al redactionele software om communiqués te genereren. Hoelang nog voor artificiële jongens en meisjes ook in het wereldje van de influencers het roer in handen nemen? En kunnen die dan beschuldigd worden van broodroof?

Griet Byl



ARCHIVE / MEDIA - ONLINE

JOBS


INTERVIEW

Karel Vinck (Publicis):

Karel Vinck (Publicis): "De vraag blijft steeds wie er het best in slaagt om een fundamentele oplossing voor de klant te vinden"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier