SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Follow me, door Griet Byl

Zondag 9 April 2017


Follow me, door Griet Byl
Grote ontsteltenis in Instagram-land, een dikke week geleden. Een stoute hacker was er immers in geslaagd het account van modeblogster Tiany Kiriloff te kapen en haar 191.000 volgers te gijzelen. Paniek alom, want zonder hen kon het ex-model haar contractueel bepaalde quotum likes niet halen en dus haar deals met diverse merken niet nakomen. Broodroof noemde ze het in de krant.

De tijd dat blogs en sociale netwerken als Pinterest en Instagram een soort van openbare feel good dagboeken of uit de hand gelopen creatieve hobby waren, ligt met andere woorden lang achter ons. Vandaag steken internetsterren de vorige generatie celebs naar de kroon en bombarderen zichzelf gretig tot influencers die in de eerste plaats hun naam en imago vermarkten. Als ze ook nog bloggen, zie je ze nog al eens aarzelen tussen de rol van nieuwerwets communicatiekanaal en erkende reclamedrager, met in beide gevallen een potentieel dat de moderne marketeers al snel inzagen. Getuige hiervan de recente creatie van platformen als Native Nation of Influo die rankings en meetsystemen voor die hippe online vogels aanreiken. Tegelijk gaan in bloggerskringen stemmen op om, naar het voorbeeld van wat er bestaat in andere creatieve disciplines, een heuse beroepsvereniging op te richten en een volwaardige gedragscode in het leven te roepen. Beslist een nobel streven, maar een allesbehalve makkelijke opdracht, gezien de verscheidenheid van de spelers en hun activiteiten. Zo’n charter zou in elk geval kunnen bijdragen om dankzij enkele duidelijke regels een aantal wantoestanden uit de wereld te helpen. Net zoals in de traditionele media is de grens tussen authentieke redactionele inhoud en native advertising soms immers nogal vaag en flexibel. Een heikel punt, als je weet dat consumenten vandaag steeds minder vertrouwen koesteren in zowel merken als media.

Miss Kiriloff haar volgers ondertussen terug en kan weer op beide oren slapen. Voorlopig toch. Want wist je dat ook in het selecte wereldje van het sterrendom de robots aan een opmars zijn begonnen? Bekende groepen, acteurs en actrices communiceren – openlijk – met hun fans via chatbots en bepaalde persbureaus waaronder Associated Press hanteren nu al redactionele software om communiqués te genereren. Hoelang nog voor artificiële jongens en meisjes ook in het wereldje van de influencers het roer in handen nemen? En kunnen die dan beschuldigd worden van broodroof?

Griet Byl



ARCHIVE / MEDIA - ONLINE

JOBS




INTERVIEW

Thierry Geerts (Google):

Thierry Geerts (Google): "We willen mee een rol spelen in de transformatie van de sector"



DOSSIER  



De consumenten van overmorgen beschreven door Steven Van Belleghem  


In zijn laatste boek met de titel ‘Customers the Day after Tomorrow’ beschrijft trendwatcher Steven Van Belleghem de impact van de derde fase in de digitale evolutie op de consumptiegewoonten. Hij...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Hoe gericht adverteren met de predictieve technologie van Predicube?  


Predicube, de spin-off van Universiteit Antwerpen en iMinds die opgericht werd in november 2014 en zich specialiseert in predictieve data en profilering, maakte de resultaten bekend van haar...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier