SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Follow me, door Griet Byl

Zondag 9 April 2017


Follow me, door Griet Byl
Grote ontsteltenis in Instagram-land, een dikke week geleden. Een stoute hacker was er immers in geslaagd het account van modeblogster Tiany Kiriloff te kapen en haar 191.000 volgers te gijzelen. Paniek alom, want zonder hen kon het ex-model haar contractueel bepaalde quotum likes niet halen en dus haar deals met diverse merken niet nakomen. Broodroof noemde ze het in de krant.

De tijd dat blogs en sociale netwerken als Pinterest en Instagram een soort van openbare feel good dagboeken of uit de hand gelopen creatieve hobby waren, ligt met andere woorden lang achter ons. Vandaag steken internetsterren de vorige generatie celebs naar de kroon en bombarderen zichzelf gretig tot influencers die in de eerste plaats hun naam en imago vermarkten. Als ze ook nog bloggen, zie je ze nog al eens aarzelen tussen de rol van nieuwerwets communicatiekanaal en erkende reclamedrager, met in beide gevallen een potentieel dat de moderne marketeers al snel inzagen. Getuige hiervan de recente creatie van platformen als Native Nation of Influo die rankings en meetsystemen voor die hippe online vogels aanreiken. Tegelijk gaan in bloggerskringen stemmen op om, naar het voorbeeld van wat er bestaat in andere creatieve disciplines, een heuse beroepsvereniging op te richten en een volwaardige gedragscode in het leven te roepen. Beslist een nobel streven, maar een allesbehalve makkelijke opdracht, gezien de verscheidenheid van de spelers en hun activiteiten. Zo’n charter zou in elk geval kunnen bijdragen om dankzij enkele duidelijke regels een aantal wantoestanden uit de wereld te helpen. Net zoals in de traditionele media is de grens tussen authentieke redactionele inhoud en native advertising soms immers nogal vaag en flexibel. Een heikel punt, als je weet dat consumenten vandaag steeds minder vertrouwen koesteren in zowel merken als media.

Miss Kiriloff haar volgers ondertussen terug en kan weer op beide oren slapen. Voorlopig toch. Want wist je dat ook in het selecte wereldje van het sterrendom de robots aan een opmars zijn begonnen? Bekende groepen, acteurs en actrices communiceren – openlijk – met hun fans via chatbots en bepaalde persbureaus waaronder Associated Press hanteren nu al redactionele software om communiqués te genereren. Hoelang nog voor artificiële jongens en meisjes ook in het wereldje van de influencers het roer in handen nemen? En kunnen die dan beschuldigd worden van broodroof?

Griet Byl



ARCHIVE / MEDIA - ONLINE

JOBS


INTERVIEW

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier