SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Douglas Coupland: "We leven in de hoogdagen van nieuwsgierigheid"

Zondag 2 April 2017


Douglas Coupland:
Douglas Coupland, auteur van dertien romans waaronder ‘Generation X’, kunstenaar en bovenal een uitmuntende observator van onze maatschappij, was vorige week op voorspraak van technologiebedrijf Konica Minolta in Berlijn om het over de toekomst van de werkplek te hebben. Voor Media Marketing maakte hij tijd voor een mini-interview.

Vanochtend hoorde ik een spreker op het event vertellen over Generation K. Het was de eerste keer dat ik die term hoorde. Heb ik iets gemist?
Waar slaat dat op, die Generation K? Ik heb echt geen idee wat daarmee bedoeld wordt! Ik heb een collectie bedacht voor die generaties, van a tot z. Generation Q is ‘Generation Queer’, Generation R is ‘Generation Religious’. Dat denken in generaties is echt flauwekul.

We zijn allemaal millennials nu...
Er is een soort nivellering ontstaan. Iedereen heeft in se dezelfde leeftijd nu. Een goed voorbeeld is je muziekvoorkeur. Vroeger, toen je jong was, verzamelde je platen. Op je 23ste stopte je je platen in een doos, koesterde je die en luisterde je nooit nog naar andere muziek. Nu zie je mensen van 60 of 70 jaar die Shazam op hun telefoon hebben staan en voortdurend nieuwe dingen ontdekken. We leven in de hoogdagen van nieuwsgierigheid. We handelen er ook naar, terwijl we dat in het verleden niet deden. Aldus is er een soort van nivellering ontstaan op het vlak van technologie en een veranderende houding tegenover alle mogelijkheden.

Is het moeilijker nu om een tijdsgeest of jongeren te beschrijven dan bijvoorbeeld in het begin van de jaren ’90, toen je Generation X schreef?
Generation X was een zeer persoonlijk boek. Toen ik het neerpende, dacht ik dat er geen tien mensen op deze aarde zouden rondlopen die zouden begrijpen waarover ik schreef. Ik schrijf niet over generaties, dat is een vreemde misvatting over mijn werk. Ik observeer. Eerlijk gezegd vind ik het saai om generaties te beschrijven. Mensen vragen vaak naar mijn mening, maar ik heb er niet veel. Echt niet. Ik ben een zwevende kiezer en dat vind ik goed. Het betekent dat ik luister naar wat je te zeggen hebt. Mensen met rigide opinies vind ik vreemd, want ze zijn niet ruimdenkend. Ik hou ervan om met open denkers om te gaan. Er is niets zo unsexy als orthodoxie.

Ik zie meer en meer reclamemensen en marketeers antikapitalistische stellingen innemen. Waarom is dat?
Kapitalisme werkt tot een bepaald punt, maar het is niet erg voedzaam voor onze ziel. Het is saai, mechanisch en lelijk. Ik denk dat we een crisis meemaken over onze normen en waarden. Wat houden we, wat veranderen we? Ik heb veel vrienden in reclame en media en ik hoor daar dezelfde dingen. Ze walgen van zichzelf.

Zullen robots ooit een roman kunnen schrijven?
Abstract gezien denk ik niet dat technologie kunst kan creëren, maar het heeft wel al invloed op de kwaliteit van fictie. Er bestaat software die zegt op welk moment het hoofdpersonage in gevaar moet komen. In de filmwereld leidt de software die massaal gebruikt wordt in scriptwriting tot het gegeven dat veel films er hetzelfde uitzien. Je begint een film en na drie minuten voel je al dat het niks wordt. Next!

Recent publiceerde je enkele columns over eenzaamheid. Hoe verhoudt technologie zich tegenover dit gevoel?
Acht maanden geleden had ik een ongewone ervaring: mijn man vertelde me op een maandag, out of the blue, dat onze relatie na 19 jaar voorbij was. Eenzaamheid maakt deel uit van het leven. Het is ongewoon dat mensen er niet meer over praten. Het gaat voorbij hoop ik. Ik denk wel dat technologie ons zwakker maakt, en ons meer het gevoel geeft dat we gefaald hebben. Online dating werkt wel, denk ik. Misschien moet ik het toch maar eens proberen. Ik ben nog altijd verstrikt in de echte wereld.



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS

JOBS


INTERVIEW

Karel Vinck (Publicis):

Karel Vinck (Publicis): "De vraag blijft steeds wie er het best in slaagt om een fundamentele oplossing voor de klant te vinden"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier