SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

The revolution will not be televised, door Fred Bouchar

Zondag 2 April 2017


The revolution will not be televised, door Fred Bouchar
“Dit is het beste moment om in de reclame te werken”, legde Geoffrey Hantson uit aan het honderdtal studenten dat vorige vrijdag aanwezig was bij Sanoma voor de Young Creatives Day die georganiseerd werd door Creative Belgium, Febelmag en MM.
 
De CD van Happiness stak de haat-liefdeverhouding die reclame hem altijd al inspireerde niet onder stoelen of banken en vertelde dat zijn interesse voor de sector gewekt werd toen hij op een dag een groepje jongeren op de bus een van de bekende dialogen uit de Studio Baptiste voor StuBru-campagne hoorde herhalen. Je weet wel, het beruchte zinnetje “Trop commercial, désolé!”. Dat was een openbaring voor hem: “Sometimes, people do give a shit.” Sindsdien is de enige vereiste, de enige abslute waarheid die voor hem belangrijk is in zijn werk dat het verhalen om te vertellen oplevert, shareability. De enige vragen zijn “Will it make people care? Will it make people share?”. Volgens Hantson heeft de share of voice definitief plaatsgeruimd voor share of choice.
 
Goed nieuws voor al wie op het punt staat om in onze sector te stappen: “Imagination is the only limitation”, aldus Geoffrey Hantson, waarbij hij het heeft over de eindeloze creatieve mogelijkheden die de technologie, de vooruitgang van de artificiële intelligentie, enzovoort bieden in een wereld waar alles verandert met de snelheid van het licht. “Daarbij mag je een ding niet vergeten: het enige wat onwrikbaar vaststaat, is de menselijke aard. Onze campagnes moeten altijd het hart van de mensen aanspreken.”
 
Minder goed nieuws voor de traditionele media waarvan de reclameacties opgelegd worden aan de consumenten. Op dat vlak hebben de reclamemensen, en meer bepaald de creatieven, definitief geen voorschrijvende rol meer.
 
Op de YCD legden verschillende creatief directeurs inderdaad uit dat de inspiratiebronnen van hun (jonge) teams voortaan te vinden zijn op Facebook, YouTube... Ze steken de matige belangstelling die ze koesteren voor klassieke campagnes niet onder stoelen of banken. We wisten al dat print al vele jaren het zwakke broertje is binnen creatie, maar vandaag lijkt een spot van 30’’ die uitgezonden wordt in een reclametunnel op een lineaire zender de reclamemakers ook niet meer te interesseren.
 
Net zoals vorige eeuw veroorzaakt de komst van TF1 de nodige deining; ze wordt omschreven als een aardverschuiving, terwijl het duidelijke verlies van belangstelling bij de creatieven voor de reclamevormen van hun voorgangers in feite de echte tsunami is.

“The revolution will not give your mouth sex appeal. The revolution will not get rid of the nubs. The revolution will not make you look five pounds thinner, because the revolution will not be televised, Brother.” (Gil Scott-Heron, 1970)
 
Fred Bouchar



ARCHIVE / CREATIONS

JOBS


INTERVIEW

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)

Het belang van gedeelde middelen en ideatie volgens Thierry Hugot (Rossel)



DOSSIER  



Data & Privacy: hoe zich voorbereiden op de GDPR  


Wie nog niet gehoord heeft van GDPR, leefde op een andere planeet. De nieuwe Europese wetgeving rond privacy heeft verregaande gevolgen voor marketeers, maar ook voor uitgevers. Een stand van...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Pitches en matchmakers: It takes two to tango  


In tijden waarin marketingafdelingen steeds kleiner worden, de specialisaties blijven toenemen en integratie de meest gebruikte term is, mag het geen wonder heten dat de marketingdirecteur er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


ACC Profitability Survey : Communicatiebureaus financieel gezonder  


261,4 miljoen euro. Dat is de som van de totale inkomsten van de 74 bureaus die deelnamen aan de ACC Profitability Survey. Naar jaarlijkse gewoonte bevroeg de ACC zijn leden over hun financiële...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier