SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

RMB en IP kunnen broodnodige stabiele tarieven garanderen, door Philippe Delusinne (CEO, RTL Belgium)

Zaterdag 25 Maart 2017


RMB en IP kunnen broodnodige stabiele tarieven garanderen, door Philippe Delusinne (CEO, RTL Belgium)
Een week geleden verzette de Raad van Bestuur van de RTBF zich tegen de commercialisering van TF1 door de reclameregie van de openbare omroep, RMB. Ondertussen kreeg de ratio de kans om opnieuw de overhand te nemen, iets waaraan het de analyse van dit dossier leek te ontbreken.
 
De tijd is rijp om objectief te kijken naar de komst van TF1 in de Belgische reclamewereld, wat in dit geval overeenkomt met een rover op zoek naar een makkelijke prooi.
 
De beslissing van de bestuurders van de RTBF om de deuren van de Franstalige markt niet wagenwijd open te zetten, was een teken van gezond verstand en maakte het mogelijk om iets dat al snel had kunnen uitdraaien op een historische vergissing, te vermijden.
 
De belangstelling van TF1 voor de Belgische markt heeft niets te maken met een filantropische investeringsstrategie ten voordele van onze kleine gemeenschap. Als je aankijkt tegen een daling van 58% (!) van je netto winst, ben je als privébedrijf verplicht je aandeelhouders betere perspectieven voor te houden. Een andere ambitie koestert TF1 niet.
 
In dat verband is de keuze van de regie die zijn reclameblokken zal commercialiseren dan ook een zeer belangrijke challenge voor TF1. Het moet gaan om een regie met een zekere ervaring, een uitgebreid adverteerdersnetwerk en efficiënte sales teams. Zo’n regie vormt de beste garantie voor de Franse privé-operator om zichzelf van significante inkomsten te verzekeren. RMB was dan ook een geloofwaardige optie inzake reclame-inkomsten.
 
Neen, wat de managers of bepaalde waarnemers ook mogen beweren, de commercialisering door RMB had het niet mogelijk gemaakt om de impact van TF1 op de markt te beperken. Het belang van TF1 binnen de portefeuille van RMB zou het vermogen van de regie om de tariefwaarde van de reclameblokken van TF1 geneutraliseerd hebben, en dat zou vervolgens ook gelden voor de hele markt. Als grootste klant zou TF1 aan RMB de te volgen weg aangeduid hebben, in plaats van andersom. Ik blijf me trouwens verbazen over de gespierde uitspraken van de regiebazen die beweren dat ze erover gewaakt zouden hebben dat een van hun klanten slechts met mondjesmaat van hun diensten zou kunnen genieten. Het stemt tot nadenken over het niveau van de klantenservice, maar eerlijk is het alleszins.
 
De beslissing van de Raad van Bestuur van de RTBF draagt zeker ook bij tot een betere beheersing door de Franstalige mediasector van de impact die de komst van TF1 ongetwijfeld zal hebben op alle spelers van de markt.
 
Voortaan is het aan deze spelers om zich te organiseren en te waken over het toch al broze evenwicht op de reclamemarkt binnen een kleine gemeenschap als de onze. Met de marktaandelen waarover ze beschikken zijn de regies RMB en IP vandaag in staat de stabiele tarieven die we allemaal – ook de adverteerders - broodnodig hebben te garanderen.
 
Voor de Franstalige mediabedrijven staan er honderden jobs op het spel – of die zullen vallen aan privé- of openbare zijde, is niet relevant.
 
Voor de adverteerders gaat het erom te kunnen blijven rekenen op competente en vastberaden regies die kunnen garanderen dat boodschap en doelgroep elkaar vinden. Partners met wie duurzame vertrouwensrelaties opgebouwd kunnen worden, omdat ze zich ten volle bewust zijn van de inzet voor elke van hun adverteerders op de Belgische markt.
 
Het in regie nemen van TF1 had voor RMB veel meer te maken met concurrentiekwesties dan met economische noodzaak. Door dit te weigeren hebben de bestuurders van de RTBF beslist het openbare karakter van de onderneming centraal gesteld: een openbare omroep moet bijdragen tot de verrijking van een sector; niet tot zijn verarming.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Nigel Hollis: prominentie, betekenis en innovatie

Nigel Hollis: prominentie, betekenis en innovatie



DOSSIER  



AMMA 2017: de gouden cases  


Het palmares van de AMMA 2017 die georganiseerd worden door de GRP en de steun genieten van de UMA, wordt overheerst door Space, verkozen tot Mediabureau van het Jaar, PHD Media (2 Gold + 1 Silver...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA 2017: de Gouden Cases en de Specials  


De jury’s van de Best of Activation van de ACC, waaronder de adverteerders- en creatieve jury die respectievelijk voorgezeten werden door Nele Baeyens (Head of Marcomms TV, Medialaan) en Sébastien...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Jyske Bank: het mediabedrijf met zijn eigen bank  


Het Deense Jyske Bank heeft sinds 2008 een eigen tv-studio en een eigen redactie, waarmee het dagelijks financieel-economisch nieuws maakt voor Jyske Bank TV. Acht jaar later is de zender in...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier