SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Duval Guillaume: Alive & Still Kicking

Zondag 26 Maart 2017


Duval Guillaume: Alive & Still Kicking
In juni 2016 werd Patrick Clymans Managing Director van Duval Guillaume. Sindsdien beheert hij het prestigieuze bureau én diens glorieuze verleden, samen met CD’s Dries De Wilde en Koenraad Lefever, alsook Strategic Director Piet Wulleman (die helaas afwezig was de dag van het interview). Dat doen ze in een nieuwe context waar het internationale niveau de lead heeft, maar terwijl ze trouw zijn en blijven aan de waarden en het DNA die het bureau groot maakten.
 
Waarom ging je in op het voorstel om de directie van Duval Guillaume te nemen?
Patrick Clymans:
Historisch gezien heeft Duval Guillaume altijd de voorkeur gegeven aan interne medewerkers. Die instelling zit ingebakken in de genen en de filosofie van het bureau sinds zijn ontstaan in 1996. Als er zich een mogelijkheid voordoet binnen onze structuur, onderzoeken we eerst wie van onze medewerkers de nodige ervaring en kwaliteiten in huis heeft om te beantwoorden aan de vereisten van de functie. Toen in 2015 onze CD’s Katrien en Geoffrey vertrokken (respectievelijk naar FamousGrey en Happiness, nvdr), heeft Publicis aan Dries en Koenraad die toen een tiental jaar bij het bureau werkten gevraagd of ze de fakkel wilden overnemen. Hetzelfde geldt voor mezelf, toen Karel Vinck een nieuwe functie kreeg binnen Publicis One.
 
Hebben jullie een welbepaalde missie gekregen?
PC:
Toen er beslist werd het Publicis One-concept in te voeren, heeft men ons gevraagd hoe Duval Guillaume zich binnen die context zou positioneren, hoe het bureau zou moeten evolueren. Duval Guillaume heeft er altijd alles aan gedaan om campagnes te ontwikkelen die niemand onverschillig laten. Dat is des te belangrijker als je ziet dat onderzoek zoals ‘Meaningful Brands’ (Havas, nvdr) aantoont dat drie kwart van de merken zou kunnen verdwijnen zonder dat er een haan naar kraait. Onze strijdkreet ‘Killing indifference since 1996’ is dus actueler dan ooit. Het blijft onze prioritaire missie: strategieën en creaties ontwikkelen die de merken van elkaar onderscheiden.

Wat is de meerwaarde van Publicis One voor Duval Guillaume?
PC:
Die is enorm. We hebben toegang tot een hele reeks specialismen en expertises onder hetzelfde dak. Die stellen ons in staat makkelijker en sneller te evolueren. Vandaag verandert het koopgedrag van de mensen sneller dan het licht. Het is steeds moeilijker om consumenten op een doeltreffende manier te bereiken. Dankzij de Expert Centers die constant innoveren kunnen we met Publicis One deze uitdaging aangaan en onze waarden trouw blijven.
Dries de Wilde: In een decennium tijd heb ik Duval Guillaume in meerdere gedaanten gekend en de huidige letterlijke fysieke toenadering tot Publicis One vormt voor mij een uitstekend vertrekpunt om aan een nieuw hoofdstuk te beginnen. Dat doen we rekening houdend met al het talent waarover we beschikken. Het is een luxe die we ons in Antwerpen alleen nooit hadden kunnen veroorloven.
Koenraad Lefever: We bekijken Publicis One op een heel opportunistische manier. Deze structuur verleent inderdaad toegang tot enorm veel kansen en talent op een zelfde adres.

Is het creatieve verleden van het merk zwaar om te dragen?
KL:
Dat dragen we met het hele team. Net zoals een voetbalploeg die een belangrijk kampioenschap gewonnen heeft, weten we waartoe we in staat zijn en we zijn zeker dat we nog andere grote tornooien zullen winnen. Daar is een simpele reden voor: sinds 1996 blijven we trouw aan onze DNA en onze waarden. Bij Duval Guillaume is iedereen in de eerste plaats creatief. Dat zit ingebakken in de bedrijfscultuur. Daardoor is het verleden makkelijk te dragen.

Wat wel zwaar is daarentegen, is steeds opnieuw met het verleden vergelijken. Terwijl je vooruit moet blikken, zin hebben om te verrassen. We werken niet om prijzen te behalen, wel om goede creaties te maken, liefst die nog nooit iemand gezien heeft. Een creatie die onverschilligheid doorbreekt. Als die dat ook doet bij creatieve jury’s: des te beter.

Waar staat Duval Guillaume vandaag voor in termen van medewerkers en klanten?
PC:
DG stelt vandaag 25 mensen tewerk, vooral creatieven, accounts en strategen. De andere specialismen en experts werden ondergebracht bij Publicis One. Dat is een logisch gevolg van de nieuwe organisatie. We zijn dus kleiner, maar paradoxaal genoeg voelen we ons veel groter. Als een klant een specifieke behoefte heeft, kunnen we een ‘Liquid Team’ zoals we dat noemen samenstellen. Daarin brengen we alle expertise die we op een bepaald moment nodig hebben samen, om een welbepaald project af te werken. Wat de klanten betreft, hebben we nog steeds een goede mix tussen lokale klanten zoals Rode Kruis Vlaanderen, Stad Antwerpen of Air France, waarvoor we de lokale communicatie verzorgen, maar ook klanten op groepsniveau zoals Axa en internationale klanten zoals BBC of Scotch & Soda dat we beheren met 133 in Parijs.



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION

JOBS


INTERVIEW

Karel Vinck (Publicis):

Karel Vinck (Publicis): "De vraag blijft steeds wie er het best in slaagt om een fundamentele oplossing voor de klant te vinden"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier