METEEN NAAR MM.BE
 SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

"At 60 miles an hour the loudest noise in this new Rolls-Royce comes from the frustrated driver", door Raoul Maris (Gelotology)

Dinsdag 21 Maart 2017


Af en toe grijp ik nog eens graag terug naar boeken over legendarische reclamecampagnes uit de geschiedenis. Van die long copy advertenties in een typewriter font met een zwart-wit foto. Reclamelegende David Ogilvy heeft zo een paar kleppers op zijn naam staan. Zijn Rolls-Royce advertentie "At 60 miles an hour the loudest noise in this new Rolls-Royce comes from the electric clock" van 1959 is één van de meest bekende advertenties ooit. Niet alleen omdat het de omzet van het prestigieuze automerk wist te verdubbelen, maar vooral omdat het een heel nieuwe vorm van salesgericht denken introduceerde.
 
Soft-selling, oftewel: niet langer producten op korte tijd door mensen hun strot proberen rammen, maar hen rustig en gestaag overtuigen met de juiste argumenten. Om die argumenten te vinden, spendeerde Sir David drie weken integraal aan research over de Rolls-Royce. Hij bezocht de fabriek en las alle technische literatuur die voorhanden was totdat hij de wagen door en door kende. Vervolgens riep hij iedereen binnen zijn reclame-imperium op om hetzelfde te doen voor alle andere merken, met de woorden: "There is no substitute for homework. The more you know about a product, the more likely you are to come up with a big idea for selling it."
 
Bijna 60 jaar na datum wordt zijn visie nog steeds toegepast. Krijgt een reclamebureau er een automerk bij, dan gaat het hele team een weekend met het nieuwste model rondrijden of een coole slipcursus volgen. Komt er een chocolade- of biermerk bij, dan zakt het team af naar de fabriek voor een rondleiding en een proeverij. Helemaal zoals David Ogilvy het gewild had.
 
Of toch bijna. Want sir David was namelijk zelf de trotse eigenaar van een Rolls-Royce. En had daardoor een unieke kijk op de ervaring die iemand heeft als hij de auto bezit. Misschien zag hij op zijn (luide) elektrische klok de uren voorbijtikken terwijl hij in een kille zaal aan het wachten was op een onderhoud. Of dat het hardste geluid in de Rolls-Royce helemaal niet van de elektrische klok komt, maar van hemzelf omdat hij al vloekend de handleiding niet begreep toen hij een zekering moest vervangen. Een gemiste kans, want die tip gaf hij niet mee aan zijn mensen.
 
Het echte homework gaat immers veel verder dan productkennis. Want hoe ‘soft’ je ‘selling’ ook is, het is nog altijd gebaseerd op het idee dat je mensen een product kan opdringen, als je maar het juiste inzicht gebruikt. Maar geen doelgroepanalyse, fabrieksbezoek of big data gaan je kunnen helpen als de ervaring rond je product, dienst of bedrijf niet goed zit. En voor dat soort homework moet je uit je kot komen.
 
Negeer de platgetreden doelgroepanalyses en marketing personas. Sluit de strategische powerpoint. Stop met te luisteren naar wat andere mensen over andere mensen hebben gezegd. Open de deur en ontdek het zelf. Stuur de creatieve en strategische geesten niet enkel naar de plaats waar producten gemaakt worden, maar ook naar de klanten. Leer, fotograaf en noteer. Breng de leefwereld in kaart en deel het met de rest. De inzichten die dan komen bovendrijven, zijn onmogelijk te bedenken in brainstorm meetings en post-it workshops. En als daar vervolgens oplossingen voor worden gezocht met dezelfde creativiteit, slimheid en technologische vernieuwing, dan bouwen we aan een totaalervaring waarmee bedrijven vandaag echt het verschil kunnen maken.



 



ARCHIVE / CREATIONS

JOBS


INTERVIEW

Hoe Accenture Interactive voet aan de grond wil krijgen in België

Hoe Accenture Interactive voet aan de grond wil krijgen in België



DOSSIER  



Jyske Bank: het mediabedrijf met zijn eigen bank  


Het Deense Jyske Bank heeft sinds 2008 een eigen tv-studio en een eigen redactie, waarmee het dagelijks financieel-economisch nieuws maakt voor Jyske Bank TV. Acht jaar later is de zender in...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De vele uitdagingen van etnomarketing  


Het aantal Belgen met niet-Westerse roots blijft gestaag groeien en dat wekt de aandacht van veel bedrijven en hun marketeers. Ze lanceren almaar meer producten die zich specifiek op deze groep...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De plaats van product placement in de contentstorm  


Terwijl veel grote adverteerders de stap zetten naar het produceren van eigen content, welt de vraag op wat nog rest van de traditionele product placement. Moeten we de Amerikaanse toer op, met...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier