SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Christiane Dardenne over het TF1-dossier

Zaterdag 18 Maart 2017


Christiane Dardenne over het TF1-dossier
Ik ben niet echt meer helemaal betrokken bij wat er reilt en zeilt (75 jaar op de teller!), maar naar mijn mening maakt de raad van bestuur van de RTBF een echte fout door de redenering van Jeau-Paul Philippot en Yves Gérard niet te volgen…

Voor alle duidelijkheid, het gaat niet om de commerciële kwaliteiten van Transfer: het is een zeer professionele regie die bewezen heeft wat ze waard is.

Maar het is ook een regie die zich niet hoeft te bekommeren om het evenwicht op de markt in het zuiden van het land.

Toen ik als algemeen directeur van RMB besloot om een potentiële regie voor TF1 te starten in België, kwam het erop aan om te reageren tegen de politieke beslissing om “de RTBF in ruil voor een bord linzen te verkopen” aan RTL, met een systeem van ‘nômes’ (twee RL-spots voor 1 RTBF-spot) dat compleet strijdig was met de wetten inzake concurrentie en aan te tonen dat niets buitenlandse spelers kon verhinderen om de Belgische markt te betreden. Ook moest worden aangetoond dat er minder geïnvesteerd werd in het zuiden, enerzijds door de overflow, anderzijds door de toenemende ‘vervlaamsing’ van de kaderleden binnen de bedrijven, meer bepaald op de marketing. Natuurlijk stonden die dichter bij de Vlaamse gevoeligheid van het landschap en de Vlaamse audiovisuele programma’s.

Hoeveel van hen waren nieuwsgierig genoeg om naar de Belgische Franstalige zenders te kijken (het omgekeerde is trouwens net zo goed waar)?

Gelukkig voor RTL TVI en de audiovisuele audiovisuele markt vond de Franse zender die sterk stond op zijn eigen markt, het toen niet nodig om te volharden. Dat was toen trouwens de prioriteit van Patrick Le Lay die op dat moment al aan zijn dertiende directeur diversificatie zat (Patrick Tillieux, voor wie het niet meer zou weten).

Vandaag, bekende Gilles Pélisson zelf, heeft TF1 honger.

Het zal dus niet wijken, zoals zijn voorganger lang geleden. Van arrogantie is er deze keer geen spoor.

Ik ben er dus vast van overtuigd dat het duo Philippot/Gérard gelijk heeft: if you can not beat them, join them. En de argumenten van Philippot lijken allemaal ingegeven door gezond verstand: een beter beheer van de uitzendingen, de producties, enzovoort…

De argumenten van Pélisson zijn helemaal juist en bijzonder goed gedocumenteerd.

Natuurlijk is dit de mening van een oude rot. Met het voordeel dat diezelfde oude rot vrij kan zeggen wat ze denkt, zonder het risico van commerciële sancties te lopen.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Karel Vinck (Publicis):

Karel Vinck (Publicis): "De vraag blijft steeds wie er het best in slaagt om een fundamentele oplossing voor de klant te vinden"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier