SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Dat is politiek!, door Fred Bouchar

Zondag 19 Maart 2017


Dat is politiek!, door Fred Bouchar
De oudsten onder ons herinneren zich ongetwijfeld ‘Chicken’, de spot van Guillaume pour De Standaard. De ‘politiek’ waarnaar Gerard Walschap verwees, stak eens te meer zijn neus op in het dossier rond TF1 en na de ondertussen beruchte raad van bestuur van de RTBF op 15 maart kunnen we ons afvragen welke kip er op de bovenste stok zit.
 
Of ‘t is een haan misschien. De zeer efficiënte lobby-inspanningen van Philippe Delusinne wierpen duidelijk hun vruchten af. In december had hij iedereen al gewaarschuwd in L’Echo: “Als we moeten inkrimpen op de nieuwsdienst, verandert de RTBF automatisch in een staatsmonopolie.” Als je weet hoe tuk onze politici zijn op de microfoons en camera’s van RTL House, is het niet moeilijk je in te beelden hoe hard ze gebibberd moeten hebben bij het lezen van deze zin, een amper verhulde vorm van chantage om de in de Franse Gemeenschap geïnvesteerde 40 miljoen te vervangen door de kraan van M6.
 
Zou een akkoord tussen RMB en TF1 echt het slechtste scenario geweest zijn, zoals Delusinne het omschreef in een interne nota die verscheen in La Libre van 17 maart? Zou het niet eerder omgekeerd zijn?
 
Toen hij me op 15 maart rond 20u belde na de raad van bestuurd van de RMB, wond Yves Gérard er geen doekjes om. Hij had het over een schandaal, een hold-up en had vragen bij alle “gedrags- en beheercodes die politici weliswaar stemden maar zelf niet naleven”. Hij trok zelfs de parallel met Publifin en wees de beheerders die tegen de belangen van hun eigen bedrijf stemmen met de vinger. Hij vroeg zich zelfs af of hij wel kon blijven werken voor dit soort mensen. Het klonk allemaal behoorlijk ongezouten, waardoor we ervan uitgingen dat het gesprek off the record plaatsvond, maar hij herhaalde zijn uitspraken tegenover onze collega’s van Pub, open en bloot. “’t Zal nog niet zijn dat ik dat gezegd heb”, herhaalde hij de volgende ochtend aan de telefoon.
 
De beheerders van de PS, CDH, MR en Ecolo hebben niet begrepen dat ze onheil afriepen over de toekomst van de Franstalige markt in haar geheel, door de RTBF en RMB de mogelijkheid te ontzeggen om met TF1 te onderhandelen. Alle mediaspecialisten die we naar hun mening vroegen, bevestigden dat er wellicht een prijzenslag zal uitbreken als TF1 in de armen van Transfer wordt geduwd, “een waardevermindering”, zoals Freddy Tacheny het formuleerde tijdens de BMMA-lunch met Jean-Paul Philippot, en dat zulks veel meer impact zal hebben dan gewoon een dalend marktaandeel van RTL en de RTBF.
 
Omgekeerd had een akkoord met RMB (of met IP, trouwens) het waarschijnlijk mogelijk gemaakt om het aanbod van TF1 beter te omkaderen. Net zoals een akkoord met de RTBF er ook had kunnen voor zorgen om te onderhandelen over tegenprestaties op het vlak van lokale producties en zelfs voor de Franstalige uitgevers die aandeelhouder zijn in Audiopresse (iets war trouwens voorzien was in het voorstel dat Pélisson en Philippot opgesteld hadden, als onze informatie klopt).
 
Vandaag is er niets – of toch bijna niets – dat TF1 kan verplichten om te onderhandelen over wat dan ook. Behalve als de zender besluit om haar eigen regie op te richten. In dat geval zal die ook moeten bijdragen tot de financiering van de Franstalige audiovisuele sector en van 1,4% (tot 5 miljoen) tot 2,2% (boven de 20 miljoen) van haar omzet storten. Ter info, Pélisson mikt op inkomsten tussen 10 en 20 miljoen.
 
Binnen enkele jaren zullen we misschien terugdenken aan het TF1-dossier als een “pijnlijke en complexe episode”, zoals Philippot het formuleerde tijdens zijn uitstekende toespraak bij de BMMA op 14 maart. Maar ondertussen heeft de affaire al veel schade veroorzaakt. Om te beginnen bij de bazen van de RTBF en RMB bij wie de botte argumentloze weigering van hun beheerders meteen in het verkeerde keelgat schoot. Terwijl de redenering van Philippot ingegeven leken door het gezond verstand, om de woorden van Christiane Dardenne die je elders in dit nummer kunt lezen te gebruiken. Ze weet waarover ze het heeft, als eerste regiebaas van TF1, lang geleden.
 
En als we het dan toch over die periode hebben, denk dan even terug aan TVB, de montage tussen IP en RMB. Zou zo’n mechanisme opnieuw in het leven geroepen kunnen worden? Niemand gelooft erin. Enfin, ’t is te zeggen. Want wat te denken van de nota van Delusinne waarin hij preciseert dat RTL openstaat voor discussie om alle mogelijke samenwerkingsvormen aan de zijde van de RTBF te onderzoeken, net als alle mogelijke pistes om de lokale verankering tegenover de Franse concurrentie te versterken.”
 
En als we dan toch de geschiedenis herschrijven, misschien durven we dan wedden dat een persgroep belangstelling toont voor het TF1-dossier. Net zoals het geval was met les Editions Francophones de Belgique (EFB) van Louis Croonen in de tijd van Dardenne. In dat geval zou het hele evenwicht van Audiopresse echter in het gedrang komen…
 
Politiek!
 
Fred Bouchar
 
 



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW

Nigel Hollis: prominentie, betekenis en innovatie

Nigel Hollis: prominentie, betekenis en innovatie



DOSSIER  



AMMA 2017: de gouden cases  


Het palmares van de AMMA 2017 die georganiseerd worden door de GRP en de steun genieten van de UMA, wordt overheerst door Space, verkozen tot Mediabureau van het Jaar, PHD Media (2 Gold + 1 Silver...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA 2017: de Gouden Cases en de Specials  


De jury’s van de Best of Activation van de ACC, waaronder de adverteerders- en creatieve jury die respectievelijk voorgezeten werden door Nele Baeyens (Head of Marcomms TV, Medialaan) en Sébastien...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Jyske Bank: het mediabedrijf met zijn eigen bank  


Het Deense Jyske Bank heeft sinds 2008 een eigen tv-studio en een eigen redactie, waarmee het dagelijks financieel-economisch nieuws maakt voor Jyske Bank TV. Acht jaar later is de zender in...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier