SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Joris Vandendooren over ParisMatch.be

Zaterdag 18 Maart 2017


Joris Vandendooren over ParisMatch.be
IPM lanceerde zopas de allereerste website van Paris Match België. Trouw aan het dna van het merk is ParisMatch.be gewijd aan alle belangrijke thema’s van deze tijd, met uiteraard een flinke portie entertainment en cultuur. Daarnaast is er ook een belangrijke plaats voorbehouden aan video content, het gebruik van Instant Articles van Facebook, alsook de aanwezigheid op Instagram en Snapchat. Parismatch.be staat onder leiding van Joris Vandendooren (ex Sanoma Digital en Moustique) en hij vertelt.
 
Waarom dit nieuwe online platform?
Ik denk dat Paris Match het laatste Belgische magazine was waar nog geen website bijhoorde. We beschikten enkel over een online platform voor abonnementen, zeer summier. ParisMatch.be was dus in de eerste plaats een must. Als we ons bereik wilden hernieuwen en een plaats verwerven binnen segmenten die print niet bereikt, moest dat via het internet gebeuren.
 
Wie ontwikkelde de site en met welke briefing?
De website werd ontwikkeld door interne teams bij IPM, in partnerschap met een externe ontwikkelaar, Alexandre Plennevaux. De briefing stipuleerde dat de site moest aansluiten bij de identiteit van Paris Match, maar tegelijk iets anders doen dan de printversie. De hele opgave bestond erin het merk-dna (dat vervat zit in het beroemde ‘Le poids des mots, le choc des photos’, nvdr) te vertalen naar een webbriefing. Dat blijkt op het scherm uit een vrij evenwichtige mix tussen belangrijke en iets lichtere informatie, ondersteund door beeld in de vorm van foto’s of video’s.
 
Welke strategie volgen jullie met de content ten opzichte van de papieren versie?
Ze zijn complementair. De webstrategie volgt nergens het hele fabricageproces van de printversie. We zijn dus helemaal niet gebonden aan wat print doet. Er zijn trouwens twee volledig afzonderlijke en onafhankelijke redacties; het is dus niet zo dat print bepaalt wat er online gebeurt. We volgen helemaal niet de logica van de door digital verrijkte printartikels. Het is vooral de bedoeling om een ander publiek aan te spreken, met andere interessecentra en een andere consumptiedynamiek dan de lezers van de papieren versie. Natuurlijk zijn er wel raakpunten, het is immers de bedoeling het merk Paris Match uit te dragen bij verschillende segmenten en doelgroepen.
 
Het businessmodel van het internet is ook niet gebaseerd op de verkoop van het magazine, maar op reclame en een hypothetische betalende versie. Voor mij heeft de optiek ‘We maken een webversie om print te verkopen’ nooit gewerkt en zal dat ook nooit doen. Het zijn twee totaal verschillende markten en dat is ook hoe IPM de zaken bekijkt. We proberen Paris Match België een extra publiek te geven.
 
Wat onderscheidt ParisMatch.be van zijn concurrenten?
Ik val wellicht in herhaling, maar ParisMatch.be is in de eerste plaats een product dat het aanbod van Paris Match op de markt komt versterken. Het is niet de website van het magazine ‘Paris Match’, maar een medium op zich. Dat is een fundamenteel verschil tegenover de concurrentie.
 
Hoe zit het met de sociale media?
We zijn aanwezig op de meeste ervan. Op Facebook, waar we een globale aanpak volgen. Op Twitter, waar we nieuws doorgeven, influencers bereiken en activeren. En omdat we beeld hoog in het vaandel dragen zijn we sterk aanwezig op Snapchat en Instagram, via Insta Stories. Daar werken we vooral op naambekendheid, meer dan op de creatie van bereik. Dat zijn twee totaal verschillende benaderingen. We willen graag bezoekers op ParisMatch.be aanspreken en tegelijk naambekendheid opbouwen binnen segmenten inzake publiek en leeftijd die we niet via traditionele content bereiken.
 
 



ARCHIVE / MEDIA - ONLINE

JOBS


INTERVIEW

Jason Romeyko (Serviceplan):

Jason Romeyko (Serviceplan): "Merken worden gemaakt door consumenten via hun conversaties"



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier