SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Joris Vandendooren over ParisMatch.be

Zaterdag 18 Maart 2017


Joris Vandendooren over ParisMatch.be
IPM lanceerde zopas de allereerste website van Paris Match België. Trouw aan het dna van het merk is ParisMatch.be gewijd aan alle belangrijke thema’s van deze tijd, met uiteraard een flinke portie entertainment en cultuur. Daarnaast is er ook een belangrijke plaats voorbehouden aan video content, het gebruik van Instant Articles van Facebook, alsook de aanwezigheid op Instagram en Snapchat. Parismatch.be staat onder leiding van Joris Vandendooren (ex Sanoma Digital en Moustique) en hij vertelt.
 
Waarom dit nieuwe online platform?
Ik denk dat Paris Match het laatste Belgische magazine was waar nog geen website bijhoorde. We beschikten enkel over een online platform voor abonnementen, zeer summier. ParisMatch.be was dus in de eerste plaats een must. Als we ons bereik wilden hernieuwen en een plaats verwerven binnen segmenten die print niet bereikt, moest dat via het internet gebeuren.
 
Wie ontwikkelde de site en met welke briefing?
De website werd ontwikkeld door interne teams bij IPM, in partnerschap met een externe ontwikkelaar, Alexandre Plennevaux. De briefing stipuleerde dat de site moest aansluiten bij de identiteit van Paris Match, maar tegelijk iets anders doen dan de printversie. De hele opgave bestond erin het merk-dna (dat vervat zit in het beroemde ‘Le poids des mots, le choc des photos’, nvdr) te vertalen naar een webbriefing. Dat blijkt op het scherm uit een vrij evenwichtige mix tussen belangrijke en iets lichtere informatie, ondersteund door beeld in de vorm van foto’s of video’s.
 
Welke strategie volgen jullie met de content ten opzichte van de papieren versie?
Ze zijn complementair. De webstrategie volgt nergens het hele fabricageproces van de printversie. We zijn dus helemaal niet gebonden aan wat print doet. Er zijn trouwens twee volledig afzonderlijke en onafhankelijke redacties; het is dus niet zo dat print bepaalt wat er online gebeurt. We volgen helemaal niet de logica van de door digital verrijkte printartikels. Het is vooral de bedoeling om een ander publiek aan te spreken, met andere interessecentra en een andere consumptiedynamiek dan de lezers van de papieren versie. Natuurlijk zijn er wel raakpunten, het is immers de bedoeling het merk Paris Match uit te dragen bij verschillende segmenten en doelgroepen.
 
Het businessmodel van het internet is ook niet gebaseerd op de verkoop van het magazine, maar op reclame en een hypothetische betalende versie. Voor mij heeft de optiek ‘We maken een webversie om print te verkopen’ nooit gewerkt en zal dat ook nooit doen. Het zijn twee totaal verschillende markten en dat is ook hoe IPM de zaken bekijkt. We proberen Paris Match België een extra publiek te geven.
 
Wat onderscheidt ParisMatch.be van zijn concurrenten?
Ik val wellicht in herhaling, maar ParisMatch.be is in de eerste plaats een product dat het aanbod van Paris Match op de markt komt versterken. Het is niet de website van het magazine ‘Paris Match’, maar een medium op zich. Dat is een fundamenteel verschil tegenover de concurrentie.
 
Hoe zit het met de sociale media?
We zijn aanwezig op de meeste ervan. Op Facebook, waar we een globale aanpak volgen. Op Twitter, waar we nieuws doorgeven, influencers bereiken en activeren. En omdat we beeld hoog in het vaandel dragen zijn we sterk aanwezig op Snapchat en Instagram, via Insta Stories. Daar werken we vooral op naambekendheid, meer dan op de creatie van bereik. Dat zijn twee totaal verschillende benaderingen. We willen graag bezoekers op ParisMatch.be aanspreken en tegelijk naambekendheid opbouwen binnen segmenten inzake publiek en leeftijd die we niet via traditionele content bereiken.
 
 



ARCHIVE / MEDIA - ONLINE

JOBS


INTERVIEW

Mark Tungate:

Mark Tungate: "Er bestaat geen enkele andere prijs zoals de Epica Awards"



DOSSIER  



B2B Awards 2017: de laureaten  


De vierde editie van de B2B Awards heeft haar verdict bekendgemaakt. De Press en Communication-jury’s die werden voorgezeten door Alex Thoré (Proximus), reikten vier prijzen uit in de eerste...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx Awards 2017: de gouden campagnes   


Voor de vijfde keer in zes jaar tijd won TBWA de titel van Agency of the Year op de Mixx Awards van BAM. Het bureau haalt drie prijzen binnen met Telenet dat op zijn beurt de titel van Advertiser...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De ambities van Kickstarter: bouwen aan een creatievere wereld  


Als crowdfunding platform dat sinds twee jaar actief is in België, mobiliseerde Kickstarter sinds zijn oprichting in 2009 bijna dertien miljoen mensen samen. Die legden 3,2 miljard dollar op...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier