SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Stefan Tieleman (Viceland Benelux) over de lancering van de nieuwe jongerenzender

Zondag 12 Maart 2017


Stefan Tieleman (Viceland Benelux) over de lancering van de nieuwe jongerenzender
Op 1 maart ging Viceland, de wereldwijze zender van het hippe mediamerk Vice in Vlaanderen op antenne. De zender brengt programma’s over muziek, eten, technologie, fashion, seks, drugs en andere rock ‘n’ roll.  Maar waarom zou je anno 2017 nog een lineaire zender starten die bovendien gericht is op jongeren? Stefan Tieleman, General Manager van Viceland Benelux, legt het model uit.

Waarom nu nog een lineaire zender starten?
Televisie was de ontbrekende schakel in het Vice-model. Onze strategie bestaat erin dat we op elk platform onze doelgroep willen bedienen. Tevens denk ik dat er nog altijd een mooi marktaandeel te behalen valt met televisie. De gemiddelde millennial kijkt nog meer dan twee uur per dag naar tv. Uit de lanceringen in andere landen blijkt dat we onze doelgroep bereiken en daarnaast nog verbreden.

Is het ook een gevolg van het feit dat adverteerders nog altijd meer waarde hechten aan tv dan aan digital?
Viceland is een commercieel bedrijf, maar dat is niet de intentie om de stap naar tv te zetten. We willen gewoon aanwezig zijn op dit medium om daar ook onze doelgroep te bedienen. De grootste inkomsten komen uit reclamespots, maar we staan samen met onze regie Transfer ook open voor partnerships met adverteerders rond branded content, native advertising, gesponsorde programma’s, enz. We vallen onder de Britse reclame- en mediawetgeving, dus daar gelden wat andere regels dan in België. Alles wat wettelijk toegelaten is, komt in aanmerking.

Hoe waren de eerste resultaten na de lancering van Viceland in Vlaanderen?
We zijn in Vlaanderen dus eerst drie maanden exclusief bij Telenet te zien, daarna volgt een volledige dekking in België met ook distributie via Proximus. Telenet deelde ons mee dat we de eerste dag 110.000 unieke kijkers bereikten, vooral mannen uit de hogere sociale klassen. Onze content is geschikt voor mannen en vrouwen, maar het overgrote meerendeel van de kijkers blijken wel mannen. We zijn alvast tevreden met de consistente kijkcijfers in Vlaanderen tot nu toe en hopen dat dit alleen maar zal stijgen.

Het programmaschema oogt zeer internationaal, met slechts een programma van eigen bodem. Zal dat aantal lokale programma’s op termijn uitbreiden?
‘België Census’, een documentaire over wat er leeft bij de Belgische jongeren, is voorlopig ons enige lokale programma. We zijn nu bezig om te kijken wat we nog kunnen aankopen voor de Belgische markt om de zender een lokaler gevoel te geven. De focus blijft wel de sterke internationale content die gemaakt is in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk en die ook voor de lanceringen in andere landen is gebruikt. Verder plaatsen we tussen de progamma’s en de reclameblokken korte stukjes lokale content om de band met de Belgische kijker te versterken.

Hoe ziet de online strategie van Viceland eruit?
De focus ligt nu zeer sterk op de lancering van het lineaire tv-kanaal, maar op termijn zullen we wel de omslag naar online maken, en vice-versa trouwens ook. Dat zou via eigen kanalen kunnen, maar ook via derde partijen als dat overeenstemt met de contracten die we met onze distributeurs hebben afgesloten.

Vice opende onlangs een kantoor in Brussel. Welke lokale media-activiteiten zullen daar nog uit voortvloeien?
Het kantoor wordt momenteel gerund door Malik Azzouzi die van Twitter België overkwam. Hij verkent momenteel de Belgische markt. Ik kan je al meedelen dat we dit jaar nog twee online platformen openen in België: Vice.com/be en het muziekplatform Noisey België. Die pagina’s zullen beheerd worden door een lokale redactie vanuit Brussel.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY

JOBS


INTERVIEW



"Ik ben trouw gebleven aan mijn favorieten", Frédéric Zouag (Agency MManager 2017)



DOSSIER  



Hoe Sodastream zijn visie verspreidt  


Op 14 februari werd de jaarlijkse selectie van het Gekozen Product van het Jaar bekendgemaakt. Dat initiatief bekroont elk jaar de populairste innovaties bij de Belgen, op basis van een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Vergeet clicks en swipes, we gaan chatten  


Na jaren achter de schermen staan chatbots in 2017 helemaal bovenaan de agenda van veel marketeers. Maar zijn chatbots een marketinginstrument of is dat een veel te eng keurslijf? En hoe moeten we...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2017: de Grand Prix en de tien Gold   


De 2017-editie van de Creative Belgium Awards was goed voor een Grand Prix: ‘Nello & Patrasche’, bedacht door Friendship voor Stad Antwerp en bekroond in Outdoor. De creatie haalt ook een Gold...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier